خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت

امروزه خرید ارزهای دیجیتال در بیشتر صرافی‌های معتبر، پس از اتمام مراحل احراز هویت شخص خریدار امکان‌پذیر است.

به دلیل ماهیت و ساختار غیرمتمرکز بلاک‌چین، امکان پیگیری تراکنش‌ها در این اکوسیستم وجود ندارد. از سال ۲۰۰۹ تا کنون که بیت‌کوین معرفی شده‌است، افراد سودجو در تلاش هستند و از رمزارزها برای پول‌شویی و کلاهبرداری استفاده می‌کنند. این مسئله باعث شده‌است که صرافی‌های ارز دیجیتال برای حفظ شبکه از سیستم احراز هویت استفاده کنند. در این مطلب بررسی می‌کنیم که چرا احراز هویت برای خرید ارز دیجیتال مهم است. در انتها نیز ریسک‌های خرید رمزارز بدون احراز هویت را معرفی می‌کنیم.

احراز هویت یا KYC چیست؟

اگر تا به امروز از این صرافی معتبر ارز دیجیتال، بیت‌کوین یا رمزارز دیگری خریده باشیم، حتماً با مراحل احراز هویت آشنا شده‌ایم. مراحل احراز هویت صرافی تبدیل ساده و سریع انجام می‌شود. برای انجام این کار ما باید نام کامل، آدرس، شماره تلفن، مشخصات کارت بانکی و یک عکس سلفی از خودمان را برای این صرافی بفرستیم. پس از تأیید هویت از سوی صرافی، با شارژ کردن کیف پول خود می‌توانیم معاملات ارز دیجیتال خود را شروع کنیم.

احراز هویت یا KYC یک سیستم شناسایی مشتری است که سازمان‌های مالی معتبر دنیا از آن استفاده می‌کنند. در این سیستم هر مجموعه مالی که بازار بزرگی دارد، با روش‌های مختلف کاربران خود را می‌شناسد. با انجام این کار سازمان‌های مالی می‌توانند در صورت بروز تخلف‌های مالی بزرگ و کوچک، آن را پیگیری کنند. برای مثال، کاربرانی که قصد خرید تتر در اینجا و یا صرافی‌های قدرتمند ارز دیجیتال را دارند، بدون سپری کردن مراحل احراز هویت نمی‌توانند معامله‌ای را انجام دهند.

چرا در خرید ارز دیجیتال احراز هویت بسیار مهم است؟

در ایران افراد زیادی به دنبال خریدوفروش ارزهای دیجیتال می‌روند تا در این اوضاع نابسامان اقتصادی که دنیا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند بتوانند سود خوبی را به دست آورند. ازآنجایی‌که این بازار مستقیماً با سرمایه افراد در ارتباط است، ممکن است سرمایه زیادی به این بازار وارد کنند و یا افراد برای انجام جرایم از این فضا استفاده کنند. به همین جهت صرافی‌های ارز دیجیتال باید هویت مشتریان خود را بررسی کنند.

· پول‌شویی: افرادی که از راه‌های غیرقانونی مانند قاچاق انسان، کلاهبرداری و قاچاق مواد مخدر مبالغ زیادی پول به دست می‌آورند سعی می‌کنند نقل و انتقالات خود را از طریق ارزهای دیجیتال انجام دهند. با این کار بدون آنکه تحت پیگرد قانون قرار بگیرند، دارایی خود را وارد سیستم بانکی می‌کنند. این افراد در برخی مواقع با اجاره کردن حساب بانکی فرد دیگری و انجام تراکنش‌های غیرقانونی از طریق حساب بانکی او، این کار را انجام می‌دهند. در این صورت شخصی که حساب بانکی خود را اجاره داده است مجرم حساب می‌شود.

· کلاهبرداری: برای مثال، یک بنر تبلیغاتی در سایتی با عنوان «خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت» مشاهده می‌کنیم. در این مواقع با خودمان فکر می‌کنیم که راحت و آسان می‌توانیم ارزهای خود را بخریم و دیگر نیاز نیست مشخصات خود را به صرافی‌ها بدهیم. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که سرمایه خود را به این صرافی‌ها واریز کنیم و طرف معامله ارزهای دیجیتالی را برای ما ارسال کند. بسیاری از کلاهبرداران اینترنتی با استفاده از این روش توانسته‌اند مبالغ کلانی را از کاربران بگیرند.

· فرار مالیاتی: برخی از افراد هستند که برای فرار مالیاتی سرمایه خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند. برخی نیز برای آنکه مالیات به حقوقشان تعلق نگیرد، حقوق خود را از طریق رمزارزها دریافت می‌کنند. ازآنجایی‌که تراکنش‌های ارز دیجیتال به‌صورت ناشناس انجام می‌شود، صرافی‌های ارز دیجیتال برای جلوگیری از این جرایم، کاربران خود را ملزم به انجام مراحل احراز هویت می‌کنند. در کشورهایی مانند آمریکا که به بیت‌کوین مالیات تعلق می‌گیرد، بسیاری از مردم مایل نیستند که دارایی‌های خود را اعلام کنند. در سال ۲۰۱۷ با افزایش قیمت بیت‌کوین، فقط ۸۹۲ نفر اطلاعات حساب «کوین بیس» خود را به سازمان مالیات اعلام کردند. انجام مراحل احراز هویت به دولت‌ها کمک می‌کند تا پیگیر مالیات‌بردرآمد افراد در ارزهای دیجیتال باشند. در حال حاضر به دارایی‌های دیجیتالی کاربران ایرانی مالیات تعلق نمی‌گیرد و این نکته برای صرافی ارز دیجیتال ایرانی چندان مهم نیست.

· جرم و جنایت: برخی افراد سودجو پس از هک حساب بانکی کاربران و دزدی از آنها، برای‌آنکه ردی از خود باقی نگذارند اقدام به خرید ارزهای دیجیتال می‌کنند. چنانچه این افراد در صرافی احراز هویت کرده باشند به‌راحتی قابل‌شناسایی هستند. صرافی‌های ارز دیجیتال باید با تطبیق هویت خریدار و فروشنده باهویت حساب که ارائه می‌دهد اطمینان حاصل کنند. نکته‌ای که در احراز هویت بسیار اهمیت دارد این است که انجام این فرآیند، در درجه اول برای حفظ سرمایه ما است. اگرچه این مراحل ممکن است کمی وقت‌گیر باشد، اما ایجاد اعتماد بین طرفین به سود همه است.

آیا امکان خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت وجود دارد؟

خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت

با وجود تمام ریسک‌ها و مشکلاتی که گفتیم، هنوز هم کاربرانی وجود دارند که به دلایلی شخصی می‌خواهند بدون فرآیند احراز هویت، ارز دیجیتال بخرند. همان‌طور که گفتیم هیچ شخصی و نهادی ارزهای دیجیتال را کنترل نمی‌کند پس همچنان امکان خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت وجود دارد.

۱. خرید از صرافی‌های خارجی بدون احراز هویت

صرافی‌های معتبری در دنیا وجود دارند که امکان خرید ارز دیجیتال را بدون احراز هویت فراهم می‌کنند. در برخی از این صرافی‌ها برای عضویت، احراز هویت الزامی نیست. برخی نیز دارای سقف مشخصی هستند و اگر بخواهیم از آن حد بیشتر فعالیت کنیم باید احراز هویت کنیم. برای مثال در صرافی ارز دیجیتال بایننس و بیت مکس، خریدوفروش تا سقف ۲ بیت‌کوین در روز نیاز به احراز هویت ندارد. بهتر است بدانیم که این صرافی‌ها ایرانی‌ها را تحریم کرده‌اند و اجازه فعالیت در آنها را نداریم.

۲. خرید حضوری از فروشگاه بیت‌کوین: در کرواسی یک فروشگاه خریدوفروش بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال وجود دارد و می‌توانیم تا سقف ۲۰۰۰ یورو بدون احراز هویت ارز دیجیتال بخریم.

۳. خرید بیت‌کوین از دستگاه خودپرداز: در دنیا حدود ۶۲ کشور دستگاه خودپرداز دارند و می‌توانیم از آنها ارز دیجیتال بخریم. دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال از ما اطلاعات هویتی نمی‌خواهند اما اطلاعات ذخیره شده در کارت را دریافت می‌کنند. این خودپردازها سقف خرید ندارند و فقط یک شماره‌تلفن از ما می‌گیرند. در مقابل خدماتی که این دستگاه در اختیار ما قرار می‌دهد، کارمزدی برابر ۷ تا ۱۰ درصد از کل مبلغ کل خرید را دریافت می‌کند.

ریسک‌های خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت چیست؟

قوانین کشور ما به‌گونه‌ای است که به هیچ صرافی اجازه خریدوفروش ارز دیجیتال بدون احراز هویت را نمی‌دهد. چنانچه صرافی این قوانین را زیر پا بگذارد عواقب بدی در انتظار آن است. زمانی که یک صرافی مدعی خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت است یعنی ترسی از قانون ندارد. این نشانده بی‌نام و نشان بودن پلتفرم یا اپلیکیشن است، به‌طوری‌که ردی از خود باقی نگذارد. خرید ارز دیجیتال از این صرافی‌ها ریسک‌های زیادی دارد و سرمایه ما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

کلام آخر

حفظ حریم خصوصی کاربران، ایده بسیار خوبی برای ارزهای دیجیتال است. اما این خلاقیت مشکلاتی را هم برای معامله‌گران به وجود آورده است. هیچ‌کس نمی‌تواند برای معامله این رمزارز قانونی اجباری وضع کند. با این کار می‌توانیم با پیوستن به یک صرافی معتبر ایرانی مانند تبدیل و انجام مراحل احراز هویت، با خیالی آسوده و مطمئن معاملات خود را انجام دهیم.

کد خبر 583303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.