توقیف «برادران لیلا» / پروانه نمایش نمی‌دهیم

سازمان سینمایی اعلام کرد: پروانه نمایش فیلم سینمایی «برادران لیلا» پس از حاشیه‌های فراوان در جشنواره کن و به دلیل آنچه تخلفات و سرپیچی از مقررات تهیه‌کننده و کارگردان، اعلام شد صادر نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، درباره اکران «برادران لیلا» در داخل کشور، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی، بدون طی کردن تشریفات و روند قانونی برای جشنواره فیلم کن ارسال شده بود. از آن جایی که این فیلم بدون اخذ پروانه نمایش و بی‌توجه به مقررات و برخلاف آئین‌نامه حضور آثار در محافل و جشنواره‌های بین‌المللی به این جشنواره ارسال شده بود، معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با هدف مساعدت، تسهیل و تصحیح حضور و حل مشکل فیلم از تهیه‌کننده و کارگردان آن خواست تا طی جلساتی وضعیت و شرایط فیلم و فرایند آن را بررسی کنند.

«برادران لیلا» با همکاری تهیه‌کنندگان فیلم در سازمان سینمایی مورد بازبینی قرار گرفت و به‌منظور کمک به فیلم با ملحوظ داشتن اهمیت حضور بین‌المللی محصولی از سینمای ایران، تصمیم و توافق بر این شد تهیه‌کننده و کارگردان برای دریافت پروانه نمایش جهت ارائه نسخه نهایی در جشنواره کن، موارد و اصلاحات لازم را که بخشی از آن‌ها حتی در فیلمنامه مصوب شورای پروانه ساخت نیز وجود نداشته است، اعمال کنند که این مهم حتی در یک مورد از موارد اعلامی محقق نشد.

با وجود تاکید و تذکرات لازم برای رعایت قانون و با علم و آگاهی تهیه‌کننده و کارگردان نسبت به تبعات هرگونه تخلف، متأسفانه فیلم مذکور بدون هیچ‌گونه همکاری و انجام اصلاحاتی در جشنواره کن به نمایش در آمد. عوامل اصلی فیلم با اصرار بر ادامه مسیر اشتباه نشان دادند که اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالن‌های سینما و مخاطبان داخلی ترجیح می‌دهند. از این رو، فیلم «برادران لیلا» به دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقررات تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجاد شده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت.

برادران لیلا، درام اجتماعی درباره آسیب‌های اقتصادی ناشی از التهابات بازار طلا است. این فیلم درباره زنی به نام لیلا (ترانه علیدوستی) است که در ۴۰ سالگی، تمام زندگی خود را صرف مراقبت از والدین و چهار برادرش کرده است و خانواده‌ای پرتنش دارد که زیر فشار قرض‌های متعدد است. در حالی که برادران او به سختی تلاش می‌کنند خرج زندگی خود را دربیاورند، لیلا نقشه‌ای می‌چیند.

این اثر سینمایی چهارم خردادماه ۱۴۰۱ در سالن گرند لومیر کاخ جشنواره کن، به نمایش درآمد و برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم شد.

کد خبر 583261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.