امضای نخستین توافقنامه شورای ساختمان پایدار ایران و آلمان

نایب‌رئیس هیئت مدیره شورای ساختمان پایدار ایران با اشاره به امضای نخستین توافقنامه شورای ساختمان پایدار ایران و آلمان گفت: این تفاهمنامه، گامی بلند و موفقیتی بزرگ برای صنعت ساختمان ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید سرایداریان پیش از ظهر امروز _شنبه بیست‌وهشتم خردادماه_ در نشست ساختمان‌های پایدار ایران در یزد با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی شورای ساختمان برای بهره‌مندی از تجربیات و ایجاد زمینه همکاری میان این شورا در ایران و کشورهای پیشرفته جهان اظهار کرد: در ماه می ۲۰۲۲ پس از اجرای یک رشته همکاری میان شورای ساختمان پایدار آلمان و شورای ساختمان پایدار ایران، توافق رسمی و انحصاری همکاری این دو شورا با هدف توسعه دانش و رویکرد ساختمان‌های پایدار براساس سیستم بین‌المللی DGNB در ایران به امضا رسید.

وی با بیان اینکه DGNB یکی از معتبرترین سیستم‌های ساختمان پایدار در جهان است که از سال ۲۰۰۹ توسعه یافت، خاطرنشان کرد: DGNB سیستم صدور گواهینامه را به عنوان یک ابزار برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی برای ارزیابی ساختمان‌ها و مناطق شهری پایدار ارائه می‌دهد.

نایب‌رئیس هیئت مدیره شورای ساختمان پایدار ایران تصریح کرد: این سیستم برای کمک به سازمان‌ها برای افزایش پایداری ملموس پروژه‌های ساخت‌وساز توسعه یافته است.

سرایداریان با تاکید بر اینکه توجه به اصول ساختمان پایدار در شرایط فعلی برای کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اضافه کرد: سیستم DGNB مبتنی بر مفهوم پایداری کل‌نگر است که تاکید یکسانی بر محیط‌زیست، اجتماع و اقتصاد دارد.

وی خاطرنشان کرد: این سیستم هم‌اکنون در سراسر جهان و در بیش از ۳۰ کشور با هدف تطابق بین‌المللی و به عنوان سیستم پذیرفته شده ملی این کشورها استفاده می‌شود و در نوع خود، پیشرفته‌ترین راهکار محسوب می‌شود.

نایب‌رئیس هیئت مدیره شورای ساختمان پایدار ایران در ارتباط با مزیت و جایگاه DGNB در جهان گفت: DGNB در میان سیستم‌های صدور گواهینامه جهانی با روش‌هایی مانند ارزیابی چرخه عمر پیشگام است.

سرایداریان با تاکید بر اینکه تفاهمنامه منعقد شده میان شورای ساختمان پایدار آلمان (DGNB) و شورای ساختمان پایدار ایران (IRSBC) می‌تواند منافع گسترده‌ای برای کشور به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بندهای این تفاهمنامه، معرفی شورای ساختمان پایدار ایران به‌عنوان وکیل و نماینده رسمی DGNB در ایران در سطح عالی و در حوزه‌های دولتی و اقتصادی است.

وی تصریح کرد: برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی ساختمان‌های پایدار در ایران، مأموریت حقیقت‌یاب برای کارشناسان ایرانی به وسیله بازدیدهای تخصصی از پروژه‌های برتر در این حوزه در کشور آلمان و آموزش و تعیین صلاحیت متخصصان، مشاوران و ارزیابان ثبت شده DGNB و برگزاری آزمون‌های رسمی آن در ایران ازجمله دیگر بندهای مطرح شده در این تفاهمنامه است.

نایب‌رئیس هیئت مدیره شورای ساختمان پایدار ایران افزود: اجرای پروژه‌های ساختمان پایدار و صدور گواهینامه بین‌المللی DGNB برای ساختمان‌های ایرانی یکی دیگر از بندهای تفاهمنامه منعقد شده است که تحقق آن در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرایداریان در ارتباط با دیگر بندهای این تفاهمنامه گفت: تقویت سیستم بین‌المللی ساختمان پایدار در ایران با هدف تعامل و رقابت در مناقصه‌های بین‌المللی و ایجاد بستر شکل‌گیری سیستم ساختمان پایدار ملی با تطابق سیستم بین‌المللی DGNB هم در این توافق‌نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

کد خبر 582591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.