Blue Origin؛ توسعه‌دهنده توریست فضایی

در چند سال گذشته صنعت گردشگری فضایی رشد چشمگیری پیدا کرده و شرکت‌های مختلفی ازجمله بلواوریجین، ویرجین گلکتیک و اسپیس‌ ایکس این خدمات را ارائه می‌کنند. با این وجود، هرچند کاملا قابل انتظار است که هزینه سفر فضایی بسیار زیاد باشد، اما فقط بزرگ‌ترین ثروتمندان جهان می‌توانند از آن بهره ببرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از صنایعی که امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته، صنایع فضایی است که در این زمینه توریسم فضایی از جدیدترین تلاش‌های بشر به‌شمار می‌رود. در زمینه توریسم فضایی، شرکت‌های بسیاری فعالیت کرده‌اند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها شرکت فضایی خصوصی Blue Origin است.

Blue Origin در سال ۲۰۰۰ توسط «جف بزوس» بنیان‌گذار شرکت آمازون راه‌اندازی شد و دفتر مرکزی آن در ایالت واشنگتن آمریکا قرار گرفته است. یکی از اهداف این شرکت کاهش هزینه سفرهای فضایی با استفاده از موشک‌های قابل بازیافت است. شرکت Blue Origin به صورت خصوصی اداره می‌شود و به همین دلیل تاکنون بیشتر فعالیت‌های آن تجاری و توریستی بوده است. به طور کلی این شرکت تلاش می‌کند افراد علاقه‌مند را با کمک موشک‌های خود به فضای زیر مداری اعزام کند تا علاوه بر مشاهده زمین از ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری، حالت بی‌وزنی را نیز تجربه کنند. برای شناخت بیشتر شرکت Blue Origin و بررسی پروژه‌های این شرکت با علیرضا بیات، کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

زمینه فعالیت شرکت Blue Origin چیست؟

Blue Origin شرکت خصوصی آمریکایی است که تقریباً تمام پروژه‌هایی که تاکنون انجام داده در زمینه هوافضا بوده است؛ این شرکت تاکنون بیشتر پیرامون پروازهای زیر مداری فعالیت کرده و هنوز هیچ محموله فضایی را در مدار قرار نداده است. به طور کلی فعالیت شرکت Blue Origin به ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری از سطح زمین محدود می‌شود. مالک شرکت Blue Origin جف بزوس است که در گذشته ثروتمندترین شخص جهان بود و اکنون نیز جزو ثروتمندترین اشخاص دنیا محسوب می‌شود.

فعالیت‌های شرکت Blue Origin تا کنون چه بوده است؟

شرکت هوا-فضای Blue Origin که مقر اصلی آن در شهر واشنگتن آمریکا قرار گرفته تاکنون چند پرواز آزمایشی زیر مداری انجام داده است که طی برخی از آن‌ها افراد داوطلب را توسط موشک به فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سطح زمین اعزام می‌کرد.

به‌طورکلی بیشتر فعالیت‌های شرکت فضایی Blue Origin در زمینه‌های تجاری و توریست فضایی انجام شده است؛ این شرکت تلاش کرده افرادی که علاقه‌مند هستند زمین را از ارتفاع مشاهده کنند و درواقع فضای بی‌وزنی را تجربه کنند به فضای زیر مداری ارسال کند.

پرواز علاقه‌مندان در فضا توسط شرکت Blue Origin چگونه انجام می‌شود؟

طی هر پرواز شرکت Blue Origin شش نفر از داوطلبان توسط یکی از موشک‌های که تحت عنوان نیوشپر شناخته می‌شود، تا فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سطح زمین اعزام می‌کند، سپس در این شرایط اشخاص حالت معلق را تا حدودی تجربه می‌کنند و توسط گرانش به زمین کشیده می‌شود؛ این حالت حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و طی آن فضانوردان حالت بی‌وزنی را تجربه می‌کنند.

تقریباً مدت زمان این پرواز حدود ۱۰ دقیقه است و فضانوردان معمولاً در این پرواز از خط کارمان عبور می‌کنند. خط کارمان درواقع مرزی بین فضا و زمین است و هنگامی که از آن می‌گذریم از نظر تئوری‌های حوزه هوافضا به فضایی بیرونی وارد می‌شویم. در این منطقه موشک خاموش می‌شود و به سطح زمین باز می‌گردد.

فضانوردان چگونه طی پرواز زیر مداری حالت بی‌وزنی را احساس می‌کنند؟

طی این پرواز فضاپیما در حالت سقوط قرار می‌گیرد و به همین دلیل گرانش نمی‌تواند به صورت کامل بر آن غلبه کند؛ بنابراین در این حالت فضانوردان می‌توانند تا فاصله مشخص و برای زمان محدودی حالت بی‌وزنی را تجربه کنند.

موشک نیوشپر Blue Origin چه ویژگی‌هایی دارد؟

موشکی که شرکت Blue Origin برای پروازهای زیر مداری خود از آن استفاده می‌کند، نیوشپر است که مانند موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس، قابل بازگشت و بازیافت است. این موشک هنگامی که پروازش به پایان می‌رسد به مکانی که از قبل برای آن تدارک دیده شده، بازمی‌گردد و محموله حاوی فضانوردان نیز توسط چتر نجات به سطح زمین باز می‌گردد.

شرکت Blue Origin چه اهدافی برای آینده دارد؟

درحال‌حاضر اهدافی که شرکت Blue Origin دارد به دلیل اینکه به صورت خصوصی اداره می‌شود، بیشتر در زمینه‌های تجاری است و تمرکز عمده این شرکت بر ارسال افراد علاقه‌مند به دیدن کره زمین از فاصله دور و تجربه شرایط بی‌وزنی به فضای زیر مداری است که در این راستا، پیرترین و جوان‌ترین اشخاص جهان را به فضای زیر مداری ارسال کرده است.

مهم‌ترین هدفی که شرکت Blue Origin برای آن برنامه‌ریزی خاصی انجام داده ساخت ایستگاه فضایی مخصوص است؛ این شرکت قصد دارد در کنار ایستگاه فضایی بین‌المللی و کیان‌گنگ چین، ایستگاه فضایی دیگری به صورت خصوصی با کمک شرکت‌های فضایی دیگر احداث و در مدار زمین قرار دهد.

آیا شرکت Blue Origin درحال‌حاضر پروژه فعالی دارد؟

بله. نزدیک‌ترین پروژه شرکت Blue Origin که یکی از مهم‌ترین اهداف این شرکت نیز محسوب می‌شود، ساخت ایستگاه فضایی است. اگر این پروژه به درستی و طبق بررسی‌های انجام شده پیشرفت داشته باشد، امکان دارد تا سال ۲۰۲۷ در مدار پایینی زمین قرار بگیرد. طرح ساخت ایستگاه فضایی Blue Origin در حال حاضر به صورت تئوری ارائه شده است. ایستگاه فضایی مانند دیگر سازه‌ها به یکباره در مدار قرار داده نمی‌شود و ابتدا باید ماژول مرکزی را در مدار قرارداد، سپس قطعات دیگر را طی مأموریت‌های مختلف به سمت ماژول اصلی ارسال کرد.

کد خبر 581842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.