اصفهان می‌تواند پیش‌قراول تحول در ۳ حوزه صنایع دستی باشد

معاون صنایع دستی وسنتی سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه اصفهان می‌تواند پیش‌قراول ایجاد تحول در سه حوزه صنایع دستی از جمله محتوا، رویکرد و سازوکار آن باشد، گفت: این سه تحول با رویکرد دانش بنیانی آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم جلالی‌دهکردی امروز _ یکشنبه بیست‌ودوم خردادماه، در آئین تجلیل از پیشکسوتان هنرمند صنایع دستی و سنتی که در مهمانسرای عباسی برگزار شد، اظهار کرد: برای توصیف شهر اصفهان باید از بهترین واژگان استفاده کنیم زیرا ریشه هنرهای سنتی و صنایع دستی در اصفهان است.

وی با بیان اینکه خلاقیت برخواسته از روح انسان، خدا گونه است، افزود: برای انتقال فرهنگ باید آن را به صنایع دستی تبدیل کنیم، لذا صنایع دستی و هنرهای سنتی سفیران فرهنگی هستند، روح هنرمندان متعدد در آن وجود دارد.

معاون صنایع دستی و سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه در علم آمده است که مواد سه نوع جامد، مایع و گاز است و برای هرکدام خصوصیاتی مطرح شده است، اما هنر همچون رایحه است، گفت: در این مکان و زمان از همه مادرانی که هنرمندان برجسته را تربیت کردند، قدردانی می‌کنم و بر دستان آنها بوسه می‌زنم.

وی تاکید کرد: صنایع دستی در واقع صنایع زیستی ما بوده است، زیرا فرش، گلیم، دار قالی و زیلو همه برخواسته از روح مادرانه بوده است.

جلالی‌دهکردی اظهار کرد: تولید کلید واژه اصلی ما است، زیرا هر گاه مولد هستیم خوشحال و جاودانه‌ایم و هر زمان از تولید فاصله گرفتیم، همچون مرداب در خود فرو رفتیم.

وی با بیان اینکه صنایع دستی، صنایع مولد است که اقتصاد هویت‌بنیان را پایه ریزی می‌کند، گفت: امروز نقش زنان در این کار مولدی پررنگ شده است، لذا معتقدم مزیت رقابتی سبک زندگی اصفهان، خانواده است و هر زمان به خانواده اهمیت دادیم، موفق بودیم، زیرا خانواده اصل و اساس مدیریت است.

صنایع دستی می‌تواند در کنار اقتصاد نفت قرار گیرد

معاون صنایع دستی و سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: همانگونه که میراث فرهنگی امروز، صنایع دستی دیروز ما بوده است، صنایع دستی امروز، میراث فرهنگی فردای ما است.

وی با تاکید بر اینکه نظرات بیان شده از زبان امروز هنرمندان را با گوش جان می‌شنویم و تلاش خواهیم کرد تمام موانع در زنجیره ارزش برطرف شود، افزود: برای خلق و شناسایی صنایع‌دستی و مصرف آن باید تدبیر کرد، زیرا اگر فقط صنایع دستی تولید کنیم، اما به فروش، بازار، صادرات و استانداردها، زیباشناسی و طراحی آن فکر نکنیم قطعاً دچار مشکل خواهیم شد.

جلالی‌دهکردی با بیان اینکه درصدد هستیم احیا و رونق صنایع دستی را با محوریت یک خانواده بزرگ محقق سازیم، اظهار کرد: خانه‌های ما باید کارگاهی باشد که صنایع دستی را به عرصه ظهور و متن زندگی ببرد، باید صنایع دستی را کاربردی کنیم و به مطالعات بازار دقت داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان می‌تواند پیش قراول ایجاد تحول در سه حوزه صنایع دستی از جمله محتوا، رویکرد و سازوکار آن باشد، افزود: تحول در محتوا یعنی محصول کارآمد، به‌روز و شاخص و استاندارد داشته باشیم، تحول در رویکرد یعنی صنایع دستی را هزینه ندانیم، زیرا می‌تواند در کنار اقتصاد نفت قرار گیرد و تحول سازوکار یعنی اینکه برای هنرمند و کنشگر خود ارزش قائل باشیم و سیاست‌های سازمانی خود را به سمت تسهیل‌گری پیش ببریم.

معاون صنایع دستی و سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: سه تحول محتوا، رویکرد و سازوکار صنایع دستی مبنای کار من در سازمان میراث فرهنگی خواهد بود و با رویکرد دانش بنیانی آغاز خواهد شد.

کد خبر 581421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.