کارخانه بازیافت گلپایگان قابلیت تولید برق دارد/توسعه کارخانه منوط به تامین اعتبار

تجهیزات مورد استفاده در کارخانه بازیافت گلپایگان به‌نحوی طراحی شده که حداقل آسیب به محیط‌زیست ناحیه وارد شود، با این وجود توسعه کارخانه و استفاده از تجهیزات مدرن‌تر نیازمند تخصیص اعتبار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میزان بالای تولید زباله در گلپایگان، عواقب زیست‌محیطی و بحران دفن این زباله‌ها موجب شد تا در سال ۱۳۸۳، پروژه احداث کارخانه بازیافت در شهر گلپایگان آغاز شود؛ اما این طرح به‌دلیل نبود اعتبار پس از ۱۷ سال ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ با تحویل پسماند شهرستان گلپایگان به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد.

کارخانه بازیافت پسماند زباله شهرستان گلپایگان با پذیرش روزانه ۶۰ تن زباله در خط تولید کمپوست قرار دارد. این کارخانه با توجه به افزایش جمعیت و وسعت محدوده شهری، از قابلیت توسعه برخوردار است. در صورت بهره‌مندی از تجهیزات به‌روز با افزایش تناژ زباله کارخانه می‌تواند تولید انرژی و سوخت نیز داشته باشد. برای اطلاع از روند فرایندهای جاری در کارخانه بازیافت با محسن محسنی، مدیر عامل کارخانه بازیافت شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

روند ساخت کارخانه بازیافت گلپایگان از چه سالی آغاز شد؟

سال ۱۳۸۳ شرکت بازیافت گلپایگان تأسیس شد و سال ۱۳۸۶ شهرداری خوانسار به عضویت مجموعه شرکت بازیافت درآمد. عملیات عمرانی ساخت کارخانه از سال ۱۳۹۵ آغاز و پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ با صرف هزینه ۱۶ میلیارد تومان به اتمام رسید. یکم آذرماه ۱۴۰۰ با پذیرش زباله‌های شهر گلپایگان کارخانه فعالیت خود را آغاز کرد. از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ زباله‌های شهرستان خوانسار به کارخانه انتقال داده می‌شود.

کارخانه در چند فاز اجرا شده و چه برنامه‌ای برای توسعه آن دارید؟

درحال‌حاضر با توجه به برنامه از پیش تعیین شده و سهم پرداخت شده شهرداری‌های عضو کارخانه، فاز نخست کارخانه راه‌اندازی شده است. با برآوردهای انجام شده، در صورت تخصیص اعتبار در آینده و با توجه به افزایش جمعیت شهر امکان توسعه کارخانه وجود دارد.

چه میزان پسماند به کارخانه منتقل می‌شود؟

در حال حاضر از شهرهای گلپایگان، گوگد، گلشهر و تعاونی‌های روستایی شهرستان در مجموع ۴۰ تن زباله و از شهرستان خوانسار حدود ۲۰ تن پسماند زباله به کارخانه بازیافت انتقال داده می‌شود.

سهم شهرداری‌های عضو کارخانه به چه میزان است؟

۵۱ درصد شهرداری گلپایگان، ۸ درصد شهرداری گوگد، ۱۱ درصد شهرداری گلشهر، ۲۰ درصد شهرداری خوانسار و ۵ درصد هریک از شرکت‌های تعاونی دهیاری‌های گلپایگان و خوانسار در شرکت سهم دارند.

از چه روشی برای پردازش و دفن پسماندها استفاده می‌شود؟

برای تفکیک زباله خشک در کارخانه از ماشین‌آلاتی همانند نوار نقاله، تفکیک دستی و سرند استفاده می‌شود. برای تهیه کود کمپوست، مواد آلی جداسازی و به محل دپو برای هوادهی انتقال پیدا می‌کند. با توجه به مدت زمان فرآوری، عملیات تهیه کود کمپوست طی پنج ماه آینده انجام خواهد شد.

برنامه‌ای برای پردازش بهتر و تبدیل زباله به برق در نظر دارید؟

عملیاتی که برای تولید انرژی استفاده می‌شود نیاز به زمان دارد و از محل ریجکت کارخانه انجام می‌شود، در برخی موارد نیز از زباله‌سوزها برای تولید انرژی استفاده می‌کنند. با توجه به تناژ پایین زباله‌ها در دو شهرستان گلپایگان و خوانسار، اکنون برنامه‌ای برای تولید انرژی نداریم؛ چراکه استخراج انرژی نیاز به تناژ بالای پسماند زباله دارد اما این قابلیت در صورت توسعه کارخانه وجود دارد.

برای توسعه کارخانه پسماند با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟

سهامداران شرکت شهرداری‌ها هستند و درحال‌حاضر وضعیت اقتصادی شهرداری‌ها مناسب نیست، از طرفی بودجه خاصی به شرکت‌های پسماند زباله تخصیص داده نمی‌شود و اگر هم تعلق بگیرد ناچیز است؛ بنابراین بیشتر در بحث مالی با مشکل مواجه هستیم و تنها در صورت تخصیص بودجه در حوزه محیط‌زیست می‌توانیم کارخانه را توسعه بدهیم.

کارخانه بازیافت و زمین ریجکت چند هکتار است؟

شرکت بازیافت در ۱۷ کیلومتری گلپایگان و در محدوده جاده روستای خم پیچ در زمینی به مساحت سه هکتار احداث شده است و زمین ریجیکت آن پنج هکتار است. در حال حاضر پنج نیرو در بخش نگهبانی کارخانه و ۱۱ نیرو در بخش داخلی کارخانه مشغول به کار هستند.

فرایندهای جاری در کارخانه آلودگی زیست‌محیطی در پی دارد؟

زباله‌ها در محل سوله کارخانه که ایزوله است، تخلیه می‌شود؛ شیرابه‌های ناشی از زباله‌های عادی شهرستان جداسازی و به استخر مخصوص انتقال پیدا می‌کند و در آنجا تبخیر می‌شود. در این روش از رسوب شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی جلوگیری می‌شود و شیرابه حاصل آلودگی زیست‌محیطی ندارد.

برای خرید تجهیزات مدرن‌تر به چه میزان اعتبار نیاز دارید؟

۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه نیاز است. این میزان اعتبار از استانداری اصفهان درخواست شده است. با پیگیری‌های نماینده شهرستان در مجلس با تخصیص بودجه مورد نیاز موافقت شده و امیدوار هستیم این میزان بودجه محقق شود.

برای تفکیک بهتر زباله از مبدأ چه اقداماتی انجام شده است؟

چند برنامه را برای تفکیک پسماند زباله از مبدأ اجرایی کرده‌ایم. شهروندان می‌توانند با نصب برنامه روی گوشی‌های موبایل خود از زمان مشخص جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت مطلع شوند. شش کانکس در سطح شهر گلپایگان برای جمع‌آوری اقلام بازیافتی تعبیه شده است.

از شهروندان درخواست دارم از پلاستیک و ظروف یک بار مصرف استفاده نکنند؛ چراکه مشکل اساسی کارخانه پلاستیک‌های استفاده شده است. برای کمک به بازیافت بهتر زباله شهروندان در خرید مایحتاج روزانه خود بیشتر از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

گفت‌وگو از معصومه فصاحت؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 580834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.