تاثیر ویتامین D بر قدرت باروری زنان

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین D تاثیر قابل توجهی بر نرخ باروری بالاتر و بارداری سالم‌تر در میان زنان دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین D که به عنوان ویتامین آفتاب نیز شناخته می‌شود در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست تولید می‌شود همچنین می‌تواند از طریق غذا و مکمل‌ها نیز جذب شود. اگر زمان کافی در معرض نور آفتاب قرار بگیریم همه ویتامین D مورد نیاز بدن تأمین خواهد شد. با این وجود بسیاری از زنان در طول سال به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند تا سطح ویتامین D بدن را در حد سالم نگه دارند.

با توجه به این که تعداد کمی از غذاها به صورت طبیعی سرشار از ویتامین D است دریافت مقدار کافی آن از طریق رژیم غذایی ممکن است دشوار باشد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که نرخ بارداری میان زنانی که سطح ویتامین D موجود در خون آن‌ها ۳۰ نانوگرم در میلی‌لیتر است نسبت به زنانی که سطوح پایین‌تری از ویتامین D دارند، بالاتر است.

با توجه به پژوهش‌های انجام شده زنانی که سطح ویتامین D کافی دارند چهار برابر بیشتر از زنانی که سطح ویتامین D پایین دارند از طریق IVF باردار می‌شوند. علاوه بر نور خورشید ویتامین D را می‌توان با مصرف مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب و غذاهای دریایی از جمله سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی، گوشت قرمز، جگر و زرده تخم مرغ دریافت کرد.

مصرف بیش از حد ویتامین D برای مدت طولانی می‌تواند باعث تجمع بیش از حد کلسیم در بدن شود که نهایتاً باعث تضعیف استخوان‌ها و همچنین آسیب به قلب و کلیه‌ها می‌شود. مصرف بیش از ۱۰۰ میکروگرم ویتامین D در روز می‌تواند مضر باشد.

کد خبر 579804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.