چرا باید مدت استفاده از رسانه‌های اجتماعی را محدود کرد؟

امروزه استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بسیاری از مردم جهان، اعتیادآور شده است به طوری که برخی از آن‌ها حتی از گوشی‌های در حال شارژ خود نیز دور نمی‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه امروزه تکنولوژی زندگی بشر را به طور باورنکردنی تسهیل کرده است، با این حال استفاده مکرر از تجهیزاتی نظیر تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت اثرات منفی زیادی نیز، به ویژه بر سلامت و روابط اجتماعی به‌جا گذاشته است. بسیاری از مردم سراسر دنیا، چشم‌های خود را به هنگام بیداری با نگاه کردن به تلفن‌های همراه و پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی باز می‌کنند که این کار در اغلب آن‌ها، قبل از به خواب رفتن نیز تکرار می‌شود. در نتیجه، استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی به دلایل مختلفی باید با محدودیت انجام شود که در ادامه به معرفی مهم‌ترین علت‌های آن پرداخته می‌شود.

کاهش استرس

همه ما می‌دانیم که استفاده از اینترنت اعتیادآور است و نتیجه تحقیقات مختلف حاکی است که این امر می‌تواند به افزایش استرس، کاهش عزت نفس و به حداقل رساندن فعالیت افراد در زمینه‌های دیگر طی روز منجر شود. علاوه بر این، گذراندن مدت زمان زیاد در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند کم‌رنگ شدن روابط میان اعضا خانواده و دوستان را درپی داشته باشد که برای حل این مشکل می‌توان، روزانه برای مدت زمان معینی به طور کامل از گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها فاصله گرفت.

افزایش نظم در زندگی

اگرچه گذراندن زمان زیادی در رسانه‌های اجتماعی به یک عادت برای بسیاری از مردم تبدیل شده است، با این حال این افراد همواره حس ناخوشایندی از نداشتن نظم در زندگی خود به علت نداشتن زمان کافی دارند. در واقع، کسانی که زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند، پس از مدتی به این نتیجه می‌رسند که زمان خود را بیهوده تلف کرده‌اند و هیچ کار مفیدی انجام نداده‌اند. این افراد بهتر است خود را برای مدت مشخصی در طول روز از اینترنت و گوشی دور کنند تا بتوانند زمان بیشتری را برای نظم بخشیدن به سایر جنبه‌های زندگی خود سپری کنند.

بهبود خواب

شاید اهمیت خواب برای سلامت انسان بیشتر از خوردن غذاهای سالم و نوشیدن آب نباشد، اما به قطع، کمتر از آن نیز نیست. افرادی که در هنگام خواب با مشکل مواجه می‌شوند و به عبارت دیگر، به راحتی نمی‌خوابند، بهتر است استفاده از رسانه‌های اجتماعی را قبل از رفتن به رختخواب کنار بگذارند تا با روانی آسوده‌تر بخوابند. نتایج گزارش‌های مختلف حاکی است که گذراندن زمان در رسانه‌های اجتماعی قبل از خواب می‌تواند مغز را در وضعیت هشدار نگه دارد که این امر به سهم خود می‌تواند آشفتگی خواب یا کاهش کیفیت آن را در پی داشته باشد.

یادی از سرگرمی‌های گذشته

یکی از بدترین تبعات رسانه‌های اجتماعی این است که افراد را به تلف کردن بیهوده زمان عادت می‌دهد. در واقع، افراد زمان زیادی را به استفاده از اینترنت می‌گذرانند و همین امر مانع از انجام سرگرمی‌های مفید و حتی تفریح توسط آن‌ها می‌شود. محدود کردن استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مردم را به یادآوری کارهایی سوق دهد که در گذشته آن‌ها را سالم‌تر و پرشورتر سرگرم می‌کرد و حتی روابط میان آن‌ها، اعضای خانواده و دوستان را محکم‌تر می‌کرد.

بهبود سلامت روان

مطالعات نشان داده است که استفاده از رسانه‌های اجتماعی به طور مستقیم با افسردگی در ارتباط است و در نتیجه دوری از آن‌ها می‌تواند به بهبود سلامت روان کمک زیادی کند. رسانه‌های اجتماعی می‌تواند فضایی بسیار جالب برای افراد به وجود آورد، با این حال دوری از آن‌ها اثرات مثبت بیشتری را در پی خواهد داشت.

کد خبر 578783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.