بررسی مأموریت‌ها، چشم اندازها و اهداف کلان شرکت مدیران پارس اقلیم / سه تکنولوژی مطرح شده

عبدالرضا یزدانی ضمن تشریح ماموریت ها و اهداف کلان شرکت مدیران پارس اقلیم از اهداف راه اندازی شرکت دانش بنیان و مهمترین چالش های این شرکت های سخن گفت.

عبدالرضا یزدانی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه و دانشمند برتر ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ جهان و متخصص در امور سرمایه گذاری در حاشیه رویداد هفته کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز طی گفت و گویی با خبرنگار خبرگزاری آنا در خصوص مأموریت شرکت مدیران پارس اقلیم اظهار داشت: شرکت مدیران پارس اقلیم مأموریت خود را ایجاد محیطی نوآورانه با جذب و حمایت از نخبگان با تمرکز بر توسعه محصولات و خدمات علمی- فناوری و تجاری‌سازی تحقیقات علمی، ایجاد محیطی پویا و چابک برای رشد و توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و تشویق و ترغیب شرکت‌های خصوصی در راستای توسعه محصولات نوآورانه می‌داند.

وی با اشاره به چشم‌انداز شرکت متبوعش گفت: شرکت مدیران پارس اقلیم چشم‌انداز فعالیت‌های خود را معطوف به توسعه کسب و کارهای دانش بنیان از طریق تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی به منظور قرار گرفتن در جایگاهی شایسته در خلق نوآوری و توسعه می‌داند.

اهداف کلان شرکت پارس اقلیم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه با بیان اینکه شرکت مدیران پارس اقلیم در پی افزایش توانمندی‌های ساختاری و سازمانی، بهبود مستمر در نحوه انجام فعالیت‌ها، ایجاد سازمان‌های برتر در تجاری سازی دستاوردهای علمی و همچنین در کسب ارزش حاصل از عرضه فناوری مؤثر بوده است گفت: پیشگام شدن در توسعه توانمندی‌های شغلی نخبگان و مؤثر در هدایت و حمایت از سرمایه‌های انسانی، دستیابی به سازوکار شفاف و انعطاف‌پذیر توسعه فناوری و جذب دانش فنی و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در زمینه توسعه فناوری از دیگر اهداف کلان شرکت است.

یزدانی با تاکید بر اینکه برای نیل به اهداف بالا این شرکت تمرکز خود را بر روی توسعه و ترویج عدالت سازمانی و شایسته‌سالار، تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه مدون، توسعه فنی و علمی آزمایشگاه و تست‌های پیشرفته قرار داده است تاکید کرد: افزایش تحقیقات به منظور ارتقا کیفیت خدمات مهندسی، معرفی و بکارگیری فن‌آوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید و ترویج آن در صنعت، حضور مؤثر در پروژه‌های نیروگاهی و پتروشیمی و نفت، ارائه خدمات داخلی و خارجی و تداوم رهبری بازار با حفظ استفاده بهینه از تجهیزات مورد نیاز و زیرساخت‌ها با استفاده از تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات و انجام پیش‌بینی‌های لازم نیز دیگر دستورکارهای این شرکت است.

فعالیت‌های دانش بنیان

وی یکی از مسائل مهم و پراهمیت در ساختار هر کشوری را بهبود و ارتقا عملکرد و افزایش بهره‌وری در شرکت‌ها و سازمان‌ها برشمرد و در ادامه به یکی از راه‌هایی که می‌توان بهره‌وری و اثربخشی شرکت‌ها را در این شرایط افزایش داد اشاره کرد و افزود: تولید، تسهیم و انتقال دانش از جمله مواردی هستند که می‌توانند کارایی و دستاوردهای یک شرکت را افزایش دهند.

این متخصص امور سرمایه گذاری با تاکید بر اینکه توسعه و گسترش دانش ایجاب می‌کند که به سرمایه اجتماعی توجه ویژه ای شود بیان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان و حرکت به سمت کسب سرمایه از طریق علم و دانش روز ضرورتی انکارناپذیر برای حفظ و بقای هر جامعه‌ای می‌باشد. این امر می‌تواند پاسخگوی نیاز ذی‌نفعان باشد.

اهمیت مقوله دانش

یزدانی در ادامه مطلب فوق تصریح کرد: اهمیت مقوله دانش در دهه‌های اخیر رشد روزافزونی داشته است که این امر ناشی از تمرکز بر دانش به عنوان یکی از منابع استراتژیک سازمان است. امروزه سازمان‌ها یکی از راه‌های تمایز خود از سازمان‌های دیگر را در افزایش میزان دانش بنیانی سازمانی خود جستجو می‌کنند تا بتوانند از طریق آن به سطوح بالاتری از کارایی و نوآوری دست یابند. توانایی سازمان‌ها در یکپارچه سازی و هماهنگ نمودن دانش به عنوان یکی از راه‌های دستیابی و حفظ مزیت‌های رقابتی تلقی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان یکی از بهترین مظاهر و مؤثرترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌روند در ادامه از قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان سخن گفت و افزود: بر اساس این قانون "شرکت یا مؤسسه دانش بنیان، شرکت یا مؤسسه‌ای است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

" شرکت‌های دانش بنیان به جهت ارزش افزوده بالایی که ایجاد می‌کنند، نقش ویژه ای در رشد کشور در زمینه‌های علمی، فناوری و نیز اقتصادی بر عهده دارند. با توجه به مزیت نسبی کشورمان در خصوص نیروهای متخصص و ظرفیت انسانی موجود، تغییر جهت اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی، به اقتصاد دانش‌بنیان تنها از مسیر ساماندهی و راه اندازی این شرکت‌ها می‌گذرد. ثروت زایی از علم و فناوری، ایجاد اشتغال پایدار،

ارزش افزوده و تولید و صادرات کالاهای دانش‌بنیان به عنوان اهداف توسعه این شرکت‌ها به حساب می‌آیند.

اهداف راه اندازی شرکت دانش بنیان

یزدانی در ادامه گفت و گوی خود در پاسخ سوال خبرنگار آنا پیرامون اهداف راه اندازی شرکت دانش بنیان گفت: علاوه بر مطالب پیش گفته تبدیل ایده‌ها به محصول و مشاغل پایدار، تجاری‌سازی علم و دانش، حمایت از ایده‌های نو و تولید فناوری‌های برتر، توانمند سازی واحدهای تحقیقاتی، ترغیب مخترعان و نوآوران و متخصصان، ترویج فرهنگ آموزش کاربردی، رفع نیازهای جامعه، تشویق بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی به بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی، ارتقا فرهنگ کارآفرینی از اهداف راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. در نهایت تقویت اقتصاد ملی کشور، تقویت دفاع ملی کشور، اشتغال زایی، کسب درآمد و … نیز موضوعاتی است که در بحث راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان جایگاه ویژه ای دارند.

این کارشناس امور سرمایه گذاری با اشاره به اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان افزود: این مهم می‌تواند سطح توانمندی، تولید و یا کیفیت محصول خود را جهت افزایش توان تولید و رقابت پذیری با دیگر شرکت‌ها و تولید کنندگان خارجی ارتقا دهد و با به‌کارگیری نخبگان، گامی در جهت اشتغال‌زایی داشته باشند.

مهمترین چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان در کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مهمترین چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان در کشور اشاره کرد و خواستار هماهنگی میان مراکز تحقیقاتی و صنعت، حذف بروکراسی اداری، برگزاری آموزش‌های علمی و کاربردی به جای آموزش‌های تئوری، ایجاد مدل کسب و کار ساختارمند و مشوق‌های مادی و معنوی در بخش نوآوری شد و تصریح کرد: ضعف در شناخت عوامل برون زای تأثیر گذار در اجرا، عدم برنامه ریزی مناسب، تحلیل ضعیف از بازار و نیاز مشتریان، عدم حمایت دولت و سیستم‌های مالی از ایده‌های دانش محور، عدم ثبات در اقتصاد کشور، نرخ‌های بهره بالای سیستم بانکی، عدم اراده برای کار تیمی، عدم توجه کافی به مالکیت فکری و سطح پایین زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزای از مهم‌ترین نگرانی‌ها و نارسایی‌های شرکت‌های دانش بنیان هستند.

سه تکنولوژی مطرح شده در فرایند تولید

این متخصص سرمایه گذاری به عنوان بخش آخر سخنان خود از سه تکنولوژی مطرح شده در فرایند تولید مبنی بر تک کریستال، رسوب بخار فیزیکی پرتوی الکترونی و پرس ایزواستاتیک گرم (HIP) سخن گفت و درباره آن‌ها توضیح داد: تک کریستالی ماده‌ای است که در آن شبکه کریستالی کل نمونه تا لبه‌های نمونه پیوسته و نشکن است و مرزدانه ای ندارد. فقدان عیوب مرتبط با مرزهای دانه می‌تواند به تک کریستال‌ها خواص منحصر به فردی بدهد. این روش ساختاری همگن را به ماده ساخته شده می‌دهد. به عنوان مثال در ساخت تیغه‌ها در توربین استفاده از این تکنولوژی کمک می‌کند تا چرخش با هزاران دور در دقیقه و فشار گریز از مرکزی که می‌تواند تا ۲۰ هزار برابر نیروی گرانش برسد را تحمل کند.

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه و دانشمند برتر ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، رسوب بخار فیزیکی پرتوی الکترونی را شکلی از رسوب فیزیکی بخار معرفی کرد که در آن یک آند هدف با یک پرتو الکترونی که توسط یک رشته تنگستن باردار تحت خلاء بالا منتشر و بمباران می‌شود گفت: پرتو الکترونی باعث می‌شود اتم‌های هدف به فاز گاز تبدیل شوند. سپس این اتم‌ها به شکل جامد رسوب می‌کنند و همه چیز را در محفظه خلاء (در محدوده دید) با یک لایه نازک از ماده آند می‌پوشانند.

وی در نهایت پرس ایزواستاتیک گرم (HIP) را یک فرآیند تولیدی مطرح کرد که برای کاهش تخلخل فلزات و افزایش چگالی بسیاری از مواد سرامیکی استفاده می‌شود و تصریح کرد: این باعث بهبود خواص مکانیکی و کارایی مواد می‌شود. این روش قطعه را در معرض دمای بالا و فشار ایزو استاتیک گاز در یک مخزن تحت فشار بالا قرار می‌دهد. گرمایش مخزن باعث افزایش سطح فشار درون آن می‌شود. در این تکنولوژی، بسیاری از رویکردها از پمپاژ همزمان گاز آرگون برای رسیدن به سطح فشار لازم استفاده می‌کنند.

معرفی شرکت مدیران پارس اقلیم

شایان ذکر است؛ شرکت مدیران پارس اقلیم با هدف دستیابی به آینده ترسیم شده و در سند چشم‌انداز بیست ساله کشور به ویژه رسیدن به جایگاه نخست علم و فناوری در منطقه که مستلزم نگرش صحیح به موضوع نوآوری و فناوری است، در سال ۱۳۹۴ با شماره ثبت ۴۸۴۴۱۸ شروع به فعالیت کرده است. در این راستا، با تشکیل کمیته راهبری تدوین برنامه، برگزاری جلسات کارشناسی با خبرگان نسبت به تعیین خط مشی خود پرداخت. این شرکت همواره در پی آن بوده است تا با تدوین برنامه راهبردی مناسب به توسعه صادرات محصولات و خدمات نائل گردد.

کد خبر 577876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.