مواد غذایی سرشار از ویتامین K چیست؟

اسفناج، کلم بروکلی، پنیر، تخم‌مرغ و گوشت سرشار از ویتامین K است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین K به گروهی از ویتامین‌ها گفته می‌شود که در انعقاد خون نقش دارد. این ماده مغذی به ساخت استخوان‌ها کمک می‌کند. ویتامین K محلول در چربی بوده و در دو شکل موجود است؛ فیلوکینون که در سبزیجات با برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج یافت می‌شود، میناکینون نیز نوع دیگری از ویتامین K است که در بعضی از غذاهای حیوانی و تخمیری یافت می‌شود.

متخصصان معتقدند که مردان بزرگسال بالای ۱۹ سال باید روزانه ۱۲۰ میکروگرم و زنان در این گروه سنی باید روزانه ۹۰ میکروگرم ویتامین K دریافت کنند. در ادامه به معرفی و بررسی مواد غذایی می‌پردازیم که سرشار از ویتامین K است:

اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین K و آهن است؛ علاوه بر این به عنوان بهترین منبع ویتامین A و بتاکاروتن نیز شناخته شده است. وجود ویتامین K در اسفناج به بهبود سلامت استخوان کمک شایانی می‌کند. یک فنجان اسفناج حاوی تقریباً ۱۰۲۷ میکروگرم مواد مغذی و انواع ویتامین است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی مانند کلم و کاهو سرشار از ویتامین K است. از آنجا که این ماده غذایی علاوه بر ویتامین K حاوی کلسیم و فسفر است برای حفظ استخوان‌های سالم ضروری است. البته توصیه شده افرادی که مشکل انعقاد خون دارند یا داروهای انعقادی مصرف می‌کنند مصرف آن را کنترل کنند و در صورتی که همواره میزان مشخصی از مصرف کلم بروکلی را در برنامه غذایی خود داشته‌اند به طور ناگهانی آن را کم یا زیاد نکنند.

پنیر

پنیر سرشار از ویتامین K و برای حفظ سلامت استخوان مفید است؛ بنابراین افراد می‌توانند آن را در رژیم غذایی خود جای دهند و همراه با صبحانه یا با سالاد میل کنند. برش‌هایی از پنیر را می‌توان در زمان میان‌وعده نیز استفاده کرد.

تخم‌مرغ

یک زرده تخم‌مرغ حاوی ۶۷ تا ۱۹۲ میکروگرم ویتامین K2 است؛ افراد می‌توانند به منظور تأمین ویتامین K مورد نیاز بدن تخم‌مرغ را به همراه سبزیجات دیگر مصرف کنند یا حتی به آن پنیر اضافه کنند.

گوشت

گوشت سرشار از ویتامین K است و در زمان کمی نیز پخته می‌شو؛ بنابراین منبع مناسبی از این نوع ویتامین برای افراد غیرگیاه‌خوار است. افراد می‌توانند گوشت را به همراه سبزیجاتی مانند کلم بروکلی مصرف کنند تا به میزان کافی ویتامین K دریافت کنند.

کد خبر 577164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.