طرز تهیه میرزا قاسمی + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله غذای گیلانی اصیل

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ میرزا قاسمی به همراه نکات مهم برای آماده سازی این غذای محبوب گیلانی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، گیلان یکی از شهرهای متنوع از نظر غذاهای محلی است که غذاهای آن در دسته محبوب ترین غذاها در ایران قرار گرفته است. پایه تهیه بیشتر غذاهای شمالی را سیر با خاصیت بی نظیر خود تشکیل می‌دهد. میرزا قاسمی یکی از این غذاهای معروف و محبوب گیلان است که اخیراً به همراه رب انار، گردو و مرغ نیز پخته می‌شود و دارای خواص زیادی است. این غذا با عطر بادمجان‌های کباب شده اش شهرت پیدا کرد و از دسته غذاهایی ست که در رستوران‌های شهرهای شمالی عموماً سرو می‌شود. طرز تهیه ساده و سریع این غذا باعث شده است که تهیه میرزاقاسمی در شهرهای دیگر این کشور نیز رواج پیدا کند. این غذای محبوب شمالی به همراه برنج نیز سرو می‌شود. برخی این غذا را نیز با کشک تهیه می‌کنند که طعم منحصر به فردی به خود می‌گیرد البته همه پسند نیست.

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی

بادمجان ۵ عدد
سیر ۱ بوته
تخم مرغ ۳ عدد
گوجه فرنگی تازه ۲ عدد
روغن به میزان لازم
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه میرزا قاسمی

طرز تهیه میرزا قاسمی + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله غذای گیلانی اصیل

مرحله اول

در ابتدا بادمجان‌ها را به خوبی بشویید و سپس آن را روی منقل قرار دهید تا کباب شوند. شما می‌توانید این کار را با یک سیخ یا انبر انجام دهید. سپس بادمجان‌ها را به خوبی برگردانید تا همه جای آن پخته شود. توجه کنید که هنگامی بادمجان‌ها پخته شده‌اند که پوست آنها سوخته شود و به راحتی بتوان آنها را جدا کرد.

مرحله دوم

هنگامی که بادمجان‌ها پخته شدند، پوست آنها را به آرامی جدا کنید و در آخر سر بادمجان‌ها را جدا کنید. به همراه یک ساطور این بادمجان‌های کبابی را متلاشی کنید.

مرحله سوم

در این مرحله قابلمه‌ای را روی شعله قرار دهید و نیمی از آن را با آب پر کنید. سپس کمی صبر کنید تا به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن آب به مدت ۵ الی ۶ دقیقه گوجه فرنگی‌ها را درون آن قرار دهید تا پوست آنها را به راحتی بتوانید جدا کنید. این گوجه فرنگی‌ها را نیز رنده کنید.

مرحله چهارم

پوست سیرها را جدا کنید و آنها را بکوبید. سپس ماهیتابه ای را روی گاز قرار دهید و در آن کمی روغن بریزید تا داغ شود و پس از داغ شدن سیرهای له شده را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا سیرها سرخ شوند.

مرحله پنجم

پس از سرخ شدن کامل سیرها، بادمجان‌های ساطوری شده و گوجه فرنگی‌های خرد شده را به تابه سیرها اضافه کنید و آنها را به خوبی هم بزنید تا آب اضافی آنها گرفته شود و تقریباً روغن بیاندازند.

مرحله ششم

مواد مخلوط شده را در یک طرف تابه قرار می‌دهیم. به آن فلفل و نمک اضافه می‌کنیم و به خوبی آنها را با هم مخلوط می‌کنیم. سپس در قسمتی دیگر از تابه که از مواد خالی است، تخم مرغ‌ها را بشکنید و هم بزنید تا زرده و سفیده به خوبی مخلوط شوند و بپزند.

مرحله هفتم

در این مرحله مواد موجود در تابه را کاملاً با هم مخلوط کنید به طوری که رنگ تخم مرغ‌ها تغییر کند. در این هنگام میرزا قاسمی شما آماده سرو است. می‌توانید آن را با کمی گردو و ریحان تزئین کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله غذای گیلانی اصیل

نکات کلیدی برای تهیه میرزا قاسمی

  • در صورتی که علاقه مند به غذاهای مرغی هستید می‌توانید میرزا قاسمی را به همراه مرغ یا گردو و گوشت تهیه کنید.
  • در مرحله ششم می‌توانید تخم مرغ‌ها را در تابه‌ای دیگر درست کنید و به صورت مخلوط نشده با بادمجان‌ها روی مواد میرزاقاسمی قرار دهید.
  • اگر مایلید که برای مهمانی‌ها از این غذا استفاده کنید می‌توانید برنج را نیز به همراه میرزا قاسمی سرو کنید.
  • در صورت لزوم از زردچوبه و رب گوجه فرنگی نیز می‌توانید در تهیه میرزا قاسمی استفاده کنید. توجه کنید که زردچوبه را قبل از اضافه کردن بادمجان‌ها باید به سیر اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند.
  • اگر محیط منزل شما آپارتمانی است، بادمجان‌ها را روی شعله گاز کبابی کنید.
  • اگر از طعم و عطر بادمجان دودی فراری هستید می‌توانید برای تهیه این غذا، بادمجان‌ها را به صورت آب پز استفاده کنید.
  • کباب کردن بادمجان در فر از پراکنده شدن بوی دودی آن جلوگیری می‌کند.
  • شما می‌توانید سیرها را به جای له کردن یا کوبیدن رنده کنید.
  • مدت زمان لازم برای طرز تهیه میرزا قاسمی ۲۵ دقیقه است.
کد خبر 575533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.