معرفی برترین‌های جشنواره سرود فجر استان بوشهر

برگزیدگان مرحله استانی نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر استان بوشهر، معرفی شدند.

به گزارش ایمنا، سرهنگ عالی‌زاده، معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر روز پنجشنبه در حاشیه اختتامیه و تقدیر از برترین‌های نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر، اظهار کرد: بر اساس فراخوان داده شده، ۱۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از چند مرحله داوری در نهایت پنج گروه به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

وی تصریح کرد: از پنج گروه منتخب یک گروه به صورت مستقیم و با رأی هیأت داوران و یک گروه نیز با آرای مردمی به مرحله کشوری راه یافتند.

به گفته عالی‌زاده، هدف از برگزاری جشنواره سرود فجر اعتلای جریان و گروه‌های سرود، جریان‌سازی فکری، ترویج و تبلیغ سرود در استان بوشهر، توانمندسازی گروه‌ها و مربیان سرود، تربیت و کشف استعدادهای پنهان، شناسایی و معرفی گروه‌های سرود برتر و الگو و تولید سرود و نماهنگ در موضوع‌های جشنواره فجر است.

وی اظهار کرد: سرود و آواهای انقلابی از اول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد توجه جریان انقلاب بوده و نقش مؤثری در حفظ ارزش‌ها و حماسه سازی ملت داشته است.

عالی‌زاده با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب از سرود به عنوان یک اقدام جریان‌ساز نام برده‌اند که می‌تواند مانند هوای تازه و بهاری نفوذ کند گفت: در یک دهه اخیر گروه‌های سرود در سراسر کشور در مناسبت‌ها و موضوع‌های مهم انقلاب اسلامی همواره نقش‌آفرینی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: با توجه به تأثیر پذیری هنر امروز آموزش و توانمندسازی گروه‌های سرود با هدف جریان سازی به عنوان یک عملیات و رزمایش فرهنگی و ایجاد وحدت اجتماعی از جمله مهمترین محورهای کاری معاونت فرهنگی هنری سپاه است.

معاون فرهنگی‌وهنری سپاه امام صادق (ع) بوشهر، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای هنری که در عرصه سرود در این استان وجود دارد، برگزاری یک جشنواره فاخر ملی سرود ضروری به نظر می‌رسید و بنابر این ضرورت نخستین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر در استان بوشهر با همت معاونت فرهنگی هنری سپاه امام صادق (ع) بوشهر و هم‌زمان با سراسر کشور در چهار قالب سرود، آکاپلا (هم‌خوانی گروه‌های سرود بدون موسیقی)، بازخوانی سرودهای آماده و طرح و ایده ساخت نماهنگ برگزار شد.

وی اضافه کرد: آثار ارسال شده در موضوع‌های جشنواره شامل امید به آینده، ائمه اطهار (ع)، شخصیت‌های ملی و مذهبی (امام و شهدا، مفاخر استانی، خانواده‌های شهدا و جانبازان و غیره)، نوجوان ایرانی، آینده ساز ایران، سبک زندگی (ایرانی، اسلامی)، کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی و تولید، مقاومت و تمدن نوین اسلامی، مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم، ایران در مسیر پیشرفت و اقتدار، مقابله با کرونا، شهدا و مدافعان سلامت، خانواده، جمعیت، بیانیه گام دوم، ظرفیت‌ها، عدالت پروری و بخش ویژه پرداختن به شخصیت و مکتب سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی تعیین شده بود.

عالی‌زاده یادآور شد: در نهایت این جشنواره با برگزاری مسابقه بزرگ تلویزیونی سرود کشوری (تلنت) در تیرماه ۱۴۰۱ به کار خود پایان می‌دهد.

عبدالرحیم افروغ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اجرای سرود "سلام فرمانده" گفت: آن شخصی که آمد مقام و شأن فرمانده را زیر سوال ببرد فهمی نداشت که وقتی بچه‌های این سرزمین با تمام قامت و وجود خود به فرمانده سلام می‌دهند یک موج فراگیری ایجاد می‌کند.

افروغ افزود: به تبع این سرود کلیپی از بچه‌های آفریقا منتشر شد و سلام علی‌المهدی را خواندند و امروز موج و ندای عدالت‌خواهی حضور امام عصر (عج) در قالب هنر و سرود در دنیا ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این وظیفه ما است که به عنوان خادم بستر کار را برای اشاعه این فرهنگ در دنیا ایجاد کنیم و عهد بستیم که این هنر فاخر و متعالی که نگاه مستقیم رهبر معظم انقلاب به آن است را در جامعه گسترش دهیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر با بیان اینکه امروز شمشیری برنده‌تر از شمشیر هنر نداریم، اظهار کرد: خلق آثار هنر حماسی در تعیین سرنوشت ملت‌ها بسیار اثر گذار و مهم است و باید به آن پرداخته شود.

علی‌رضا غریبی افزود: اگر سربازان خوبی هستیم باید بر اساس نوع وظیفه‌ای که داریم بتوانیم از گروه‌های هنری حمایت و پشتیبانی کنیم تا روز به روز شاهد رشد استان بوشهر به‌ویژه در حوزه هنر انقلاب اسلامی باشیم.

وی افزود: اتحاد و همدلی مدیران هنری در دستگاه‌های مختلف باعث همسو شدن موسسه‌ها در تولید آثاری هنری برجسته می‌شود.

غریبی آمادگی مجموعه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر را برای همکاری با سایر مجموعه‌های دیگر در راستای اجرای سرود بزرگ حماسی، ملی و انقلابی برای دهه فجر را در استان اعلام کرد.

در این آئین گروه سرود صدای انقلاب از شهرستان دشتستان و آوای مشکات از شهرستان دیر به ترتیب با نظر هیئت داوران و آرای مردمی مستقیم به مرحله کشوری راه یافتند.

همچنین گروه‌های سرود نغمه آوینی از دشتستان، مدال انقلاب از بوشهر و نوای حقیقت از دشتستان نیز عنوان سه گروه برتر دیگر معرفی شدند.

منبع: ایرنا

کد خبر 574630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.