۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
علائم اولیه بیماری دیابت چیست؟

علائم اولیه بیماری دیابت شامل افزایش اشتها، تاری دید، تورم یا بی‌حسی دست‌ها و پاها، سرگیجه، کاهش وزن و تاخیر در بهبود زخم می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن فرد مبتلا قادر نیست مواد غذایی قندی را به انرژی تبدیل کند؛ در این صورت سطح قند خون در بدن افزایش پیدا می‌کند و باعث بروز مشکلات متفاوتی می‌شود. غذایی که ما مصرف می‌کنیم، به قند تجزیه می‌شود و سپس وارد جریان خون می‌شود؛ هنگامی که میزان قند وارد شده در جریان خون افزایش یابد، انسولین آن را به انرژی تبدیل می‌کند. بدن افراد مبتلا به بیماری دیابت انسولین کافی تولید نمی‌کند، در نتیجه سطح قند خون افزایش می‌یابد و باعث بروز بیماری می‌شود. دیابت انواع مختلفی دارد و شامل دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم، پیش‌دیابت و دیابت بارداری می‌شود. با وجود اینکه درمان خاصی برای دیابت وجود ندارد، اما می‌توان آن را تا حد زیادی با مصرف دارو و پیروی از سبک زندگی سالم کنترل کرد. در ادامه به بررسی علائم اولیه این بیماری می‌پردازیم:

افزایش اشتها

ازآنجاکه بدن افراد مبتلا به دیابت نمی‌تواند از قند موجود در غذاها استفاده کند، سطح انرژی بدن کاهش می‌یابد؛ این اتفاق باعث بروز گرسنگی می‌شود. بدن این افراد حتی پس از خوردن غذا نیز انرژی لازم را دریافت نمی‌کند، بنابراین آن‌ها تمایل دارند غذای بیشتری مصرف کنند.

تاری دید

زمانی که قند خون از مقدار طبیعی خود بیشتر شود، عملکرد قسمت‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از علائم رایج آن تاری دید است، قند خون بیش از حد به رگ‌های چشم آسیب وارد می‌کند، در صورت عدم درمان این مشکل خطر بروز نابینایی افزایش پیدا می‌کند.

تورم یا بی‌حسی دست‌ها و پاها

بیماری دیابت بر جریان خون نیز تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری دچار تورم بی‌دلیل یا بی‌حسی دست و پا می‌شوند. توصیه شده است در صورتی که بی‌حسی دست و پا برای مدت طولانی ماندگار بود، به پزشک مراجعه کنید و سطح قند خون خود را بررسی کنید.

سرگیجه

ازآنجاکه بدن قادر نیست به صورت کامل از غذا قند موجود در آن استفاده کند، فرد دچار سرگیجه، مشکلات تمرکز، بی‌حالی و نوسانات خلقی می‌شود.

کاهش وزن

زمانی که متوجه کاهش وزن بی‌دلیل شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. کاهش وزن یکی از علائم بسیار رایج بیماری دیابت است، زمانی که بدن گلوکز کافی دریافت نمی‌کند که آن را به انرژی تبدیل کند، انرژی مورد نیاز خود را از روش‌های دیگر جبران می‌کند، این اتفاق باعث کاهش وزن می‌شود.

تأخیر در بهبود زخم

تأخیر در بهبود زخم یکی از علائم رایج دیابت است. سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به بیماری دیابت به درستی عمل نمی‌کند، به طوری که تعداد سلول‌های جنگنده ایمنی که به بهبود زخم کمک می‌کند، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. زمانی که سیستم ایمنی قادر نباشد به درستی عمل کند، بهبود زخم آهسته‌تر رخ می‌دهد و خطر بروز عفونت نیز افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 573556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.