غلبه ایران بر رقبای بزرگ معاصر خود در زمینه هنر کلاسیک

به‌تازگی نمایشگاهی در موزه هنر ویلا گتی، واقع در لس‌آنجلس آمریکا برگزار شده و برتری هنر ایران باستان را نسبت به رقبای بزرگ بین‌المللی معاصر خود به تصویر کشیده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اغلب مردم دنیا با شنیدن تاریخ دنیای باستان، یونان و روم را به خاطر می‌آورند و این در حالی است که نمایشگاه جدید ویلا گتی با ارائه آثار مختلفی در نظر دارد به تمدن ایران، به عنوان رقیب قدر این دو قلمرو برتری ببخشد. تاریخ از پیدایش ایران امروزی، که در دنیای باستان به «امپراتوری پارس» شهرت داشت در سال ۵۵۰ قبل از میلاد مسیح خبر داده است که این قلمرو از زمان حضور تا سال ۶۵۰ میلادی، در دنیای باستان سه پادشاهی یعنی شاهنشاهی هخامنشی، امپراتوری اشکانی و شاهنشاهی ساسانی را در بر می‌گرفت.

امپراتوری پارس که قدرت برتر آسیای غربی برای بیش از هزار سال به شمار می‌رفت، سنت‌های یونان و روم را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار داد و خود نیز متأثر از آیین این قلمروها، به مرور زمان تغییرات قابل توجهی را تجربه کرد. مورخان بر این باور هستند که ایران باستان پس از مصر، بیشترین تأثیر را بر دنیای کلاسیک به جا گذاشت و نام خود را به عنوان یکی از تمدن‌های برتر دنیا، جاودانه کرد.

غلبه ایران بر رقبای بزرگ معاصر خود در زمینه هنر کلاسیک

نمایشگاهی که اخیراً در ویلا گتی لس‌آنجلس برگزار شده است، «امپراتوری پارس: ایران باستان و دنیای کلاسیک» نام دارد و در آن، آثاری از شاهنشاهی‌های ایران باستان به تصویر کشیده شده است. در این نمایشگاه، مجسمه‌های سلطنتی و ظروف فلزی گران‌قیمت که از موزه‌های مختلف سراسر ایالات متحده آمریکا، اروپا و خاورمیانه به امانت گرفته شده، در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است. این آثار ارزشمند در دوران باستان به عنوان ظروف مخصوص پادشاهان مورد استفاده قرار می‌گرفت و مجسمه‌ها نیز که برگرفته از تصویر خود پادشاهان بود در مراسم مختلف به آن‌ها هدیه می‌شد.

در دنیای باستان، تلاش‌های بی‌دریغ اسکندر سوم، پادشاه مقدونیه پیشین که امپراتوری هخامنشی را در سال‌های بین ۳۳۴ و ۳۳۰ قبل از میلاد مسیح مغلوب کرد، باعث ایجاد پیوندهایی عمیق میان مردم ایران و یونان شد. در آن زمان، نیروهای نظامی پادشاه مقدونی پرسپولیس ایران، پایتخت هخامنشی را به آتش کشیدند تا تمدن یونان را به غرب آسیا وارد کنند.

در دوران باستان، تمام فرهنگ‌های سراسر دنیا در ارتباط نزدیک با یکدیگر بودند که در این میان، مردم یونان و روم در شرق و امپراتوری پارس در غرب از شهرت به مراتب بیشتری نسبت به سایر فرهنگ‌ها برخوردار بودند. این کشورها با آثار هنری، آیین مذهبی، افسانه‌ها و فرهنگ خود بیشترین اثربخشی را در سراسر جهان به جا می‌گذاشتند و به همین دلیل، تمدن‌های محبوب دنیا به شمار می‌رفتند.

اخیراً بسیاری از آثار هنری و اشیا باستانی ارزشمند ایرانی در نمایشگاه ویلا گتی آمریکا برای اولین بار در تاریخ بشر، در معرض عموم مردم قرار گرفته است. برگزارکنندگان نمایشگاه تلاش کرده‌اند تکامل هنرهای دستی امپراتوری پارس را در گذر زمان به وسیله اشیا قیمتی مختلف مانند فنجان‌های فلزی مربوط به دوران شاهنشاهی‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی به تصویر بکشند.

غلبه ایران بر رقبای بزرگ معاصر خود در زمینه هنر کلاسیک

در واقع، اشیا هر دوره شاهنشاهی تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارد و از ظروف قیمتی تا مجسمه نیم‌تنه یک شیر با یال طلایی یا سر یک گوزن را در بر می‌گیرد. جالب است بدانید که فنجان‌های نوشیدنی نیز به اشکال مختلف و در یک بازه زمانی تکاملی حدود ۷۰۰ ساله در این نمایشگاه قابل مشاهده است و به خوبی از پیشرفت هنر در ایران باستان رونمایی می‌کند.

جالب این‌که ماکتی بسیار زیبا از کاخ پرسپولیس در نمایشگاه ویلا گتی وجود دارد که امکان تجسم چشم‌انداز اصلی کاخ را در حدود ۲۵۰۰ سال پیش برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد و شکوه آن را نسبت به خرابه‌های امروز به تصویر می‌کشد.

پیش از این نیز، در سال ۲۰۱۸ نمایشگاهی برای مصر باستان در ویلا گتی برگزار شد تا مردم امروز را با دنیای کلاسیک پیوند دهد و از هنرهای باستان به خوبی تمام رونمایی شود. با این حال شکوه ایران باستان در این نمایشگاه بیش از عظمت رقبای آن، یعنی یونان، مصر و روم مشهود است چنان که گویی، برگزار کنندگان نمایشگاه قصد داشته‌اند تأثیر فرهنگ و هنر ایرانی را در شکل‌گیری سایر تمدن‌های بزرگ جهان به تصویر بکشند.

با وجود اینکه اغلب آثار ارزشمند امپراتوری پارس در موزه‌های ایران نگهداری می‌شود و نمایش آن‌ها در ویلا گتی می‌توانست عظمت و جایگاه این کشور را در دنیای باستان بیشتر به تصویر بکشد، اما دلایل مختلفی مانند صدور نشدن اجازه لازم، مانع از عاریه گرفتن این آثار و نمایش آن‌ها در موزه آمریکایی شد. البته آثار هنری ایرانی ارائه شده از موزه بریتانیا، لوور فرانسه و آمریکا به خوبی توانسته است برگزارکنندگان نمایشگاه را در برتری بخشیدن به تمدن ایران نسبت به یونان و روم به هدف خود برساند.

کد خبر 573233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.