۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۴
افسرانِ سپاه پیشرفت

معلم‌ها، طلایه‌داران پیشرفت و تعالی در هر کشور و جامعه‌ای هستند و همچون خورشیدی تابناک بر تارک جوامع بشری می‌درخشند. آنان پیامبرگونه رسالت خطیر هدایت و نجات انسان‌ها از دام ظلمت، جهالت و ضلالت را برعهده دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوازدهم اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت شهید عرصه علم و اندیشه، استاد آیت‌الله «مرتضی مطهری» و «روز معلم»، فرصت مغتنمی است تا راستی، اخلاق، پاکدستی، خردورزی، دیانت و آزاداندیشی معلمان، این فرهیختگان مهجور عرصه خطیر تعلیم و تربیت را پاس بداریم.

معلمان و اساتید گران‌قدری که با صبر و تعهد در برهه‌های سخت به ویژه در دوران شیوع ویروس‌کرونا، با تعهد و عشق، به امر آموزش و هدایت دانش‌آموزان و دانشجویان اهتمام ورزیدند و با جریان پویای آموزش، آرامش خانواده‌ها و جامعه را حفظ کردند.

روز معلم، روز بزرگداشت سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است و گرامیداشت این روز و تجلیل از معلمان و فرهنگیان شریف، تکریم منزلت رفیع علم و علم‌آموزی است. درک جایگاه و نقش معلم به عنوان مهم‌ترین رکن تأمین سلامت و تعالی آحاد جامعه و عامل تعیین کننده در مسیر پیشرفت کشور بر کسی پوشیده نیست.

معلمان طلایه‌داران پیشرفت و تعالی در هر کشور و جامعه‌ای هستند و همچون خورشیدی تابناک بر تارک جوامع بشری می‌درخشند. آنان پیامبرگونه، رسالت خطیر هدایت، روشنگری، نجات انسان‌ها از دام ظلمت، جهالت، شقاوت و ضلالت را برعهده دارند.

رهبری معظم انقلاب سال گذشته در آستانه آغاز سال تحصیلی از معلمان به عنوان «افسران سپاه پیشرفت» کشور یاد کردند و نگاه معلم به جایگاه خود، نگاه مسئولان به آموزش و پرورش و نیز فرهنگ‌سازی برای ترویج احترام و اکرام معلمان را سه عامل اصلی حفظ و ارتقای جایگاه معلم در جامعه ارزیابی کردند.

جایگاه معلم، آموزش و تربیت جایگاه زیرساختی اجتماع است

احمد حسین فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص جایگاه معلمان اظهار کرد: روز دوازدهم اردیبهشت به یاد شهید مطهری نام‌گذاری شده است؛ کسی که عرصه‌های حوزوی را فرا گرفت و مؤثر بود؛ همچنین در حوزه‌های اجتماعی نیز درخشید. این دستاوردها به دست آمد تا یک روز به نام معلمان نام‌گذاری شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جایگاه معلم، آموزش و تربیت جایگاه زیرساختی اجتماع است، ادامه داد: ساختارهای اجتماعی هر جامعه در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مباحث تربتی بسیار مهم است و در همه مکاتب تربیتی به این امر توجه ویژه صورت می‌گیرد. حتی مکاتب تعلیم بحث تربیت را مدنظر دارند و اخیراً تربیت دینی را محور کار خود قرار دادند.

فلاحی افزود: معلمی که هم در عرصه آموزش و هم تربیت فعالیت می‌کند، جایگاه ویژه‌ای در شکل‌گیری ساختار اجتماعی در جامعه دارد؛ به ویژه در جامعه ایمانی ما که براساس آرمان‌ها و حکومت الهی شکل گرفته، بحث معلم با تراز انقلاب اسلامی مهم است. امیدواریم معلمان با الگوهای ارائه شده بدرخشند و نظام را به جایگاه واقعی خود برسانند.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت و مجلس چه رویکردی در راستای حمایت از معلمان دارند، خاطرنشان کرد: اگر مربی آرامش فکری و آسایش نداشته باشد، عرصه تربیت و آموزش با مشکل مواجه می‌شود؛ از این رو باید بحث معیشت و آسایش معلمان را تأمین کنیم تا بتوانند با خیال راحت به فعالیت بپردازند و روی مبانی تعالیم و تربیتی جامعه کار کنند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر معلمی با مسائل معیشتی درگیر شود و به‌ناچار، چندین شغل داشته باشد، نظام تعلیم و تربیت آسیب می‌بیند و تمرکز خود را از دست می‌دهد. از این رو در راستای موضوع رتبه‌بندی معلمان، نهایت تلاش را کردیم تا در مقام اجرا و عمل این طرح با مشکل مواجه نشود.

کد خبر 572339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.