آغاز فعالیت دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود از ۱۳ اردیبهشت‌ماه

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود با هدف جلوگیری از ایجاد تنش بین اقوام مختلف و استان‌های درگیر با مسئله حوضه آبریز گاوخونی، به‌طوررسمی از سیزدهم اردیبهشت‌ماه فعالیت خود را آغاز می‌کند.

سعید امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از ابتکاراتی که در شورای ششم دنبال شد، تمرکز روی موضوع آب است؛ بر این اساس شهرداری اصفهان به‌دنبال جایابی خود برای ایفای نقش در حوزه آب و احیای زاینده‌رود بوده است.

وی افزود: در ابتدا کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار در شورای اسلامی شهر اصفهان تشکیل شد تا به طور ویژه بر این دو مسئله تمرکز کند. در حوزه آب، دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود تشکیل شد که وظیفه اصلی آن، انجام فعالیت فرهنگی و رسانه‌ای برای همراه‌سازی افکار عمومی در مسائل احیای رودخانه زاینده‌رود است.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: مأموریت دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود کمک به تنظیم، اصلاح و شکل‌گیری روابطی است که بین ذی‌نفعان حوضه آبریز گاوخونی در راستای احیای جریان زاینده‌رود وجود دارد.

امامی اضافه کرد: شاید برخی معتقد باشند مسئله آب و رودخانه زاینده‌رود، ارتباطی با شهرداری ندارد و در حوزه اختیار مسئولان استانی است. مدیریت شهرداری به دنبال جایابی نقش خود در این حوزه بوده است. به نظر می‌رسید برای اجرای وظایفی که از طرف مدیریت استان برای احیای زاینده‌رود در حال شکل‌گیری است، نیازمند آماده‌سازی فکری و اجتماعی هستیم.

وی ادامه داد: برخی موانع فکری و اجتماعی در جامعه وجود دارد که منجر شده مسیر حرکت مدیران استان که مسئول پیگیری اجرایی جریان احیای زاینده‌رود هستند کند یا در برخی مواقع حتی متوقف شود که ازجمله آن، می‌توان به آماده نبودن فکری اقشار مختلف جامعه اشاره کرد.

رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود گفت: حتی در بین مدیران و مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در سطوح استان اصفهان و ملی، ممکن است فهم کاملی از مسئله زاینده‌رود ایجاد نشده باشد؛ موانع فکری و آماده نبودن جامعه باعث شده است تصمیمات صحیحی اتخاذ نشده یا تصمیمات صحیح در این حوزه اعمال نشود.

امامی اضافه کرد: شهرداری در این زمینه با تنویر افکار عمومی در سطوح مختلف مردم، مدیران و نخبگان به دنبال شکل‌گیری فهم صحیحی از مسئله زاینده‌رود برای کمک به حرکت مسئولان برای حل مسئله بوده است.

وی ادامه داد: دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود به‌طوررسمی از سیزدهم اردیبهشت‌ماه فعالیت خود را با یک کمپین تبلیغاتی و برگزاری کارگاه یک روزه تصویرسازی و کاریکاتور در حاشیه زاینده‌رود، شروع می‌کند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: مسائل و موضوعاتی که باید به مردم انتقال داده شود تا فهم علمی مشترکی در بین آنان به وجود آید، احصا شده است. حدود ۴۳ مسئله با هماهنگی قرارگاه آب استانداری و دریافت نظرات نخبگان و دانشگاهیان متخصص این حوزه طراحی شده است. در قالب‌های مختلف از جمله رویدادهای هنری، تبلیغات شهری، ساخت محصولات چند رسانه‌ای و گفت‌وگوهای آبی به حل این مسائل پرداخته خواهد شد.

امامی اضافه کرد: دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود به دنبال آن است که از ایجاد تنش بین اقوام مختلف و استان‌های درگیر جلوگیری کند؛ زیرا راهی به جز همدلی در بین مردم استان‌های مختلف برای احیای جریان دائمی زاینده‌رود وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دبیرخانه به دنبال آن است که از تصدی‌گری در این حوزه جلوگیری و جریانات مردمی را احیا کند؛ به نحوی که مدیریت شهری در این بین فقط تسهیل‌گر باشد و پس از مدتی بسترسازی‌های فکری و اجتماعی توسط مردم برعهده گرفته شود.

کد خبر 572236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.