ثاقب؛ طرحی نو برای احیای سنت معنوی روضه‌های خانگی

روضه‌های خانگی پایگاهی مهم در ترویج فرهنگ دینی و معنوی و از سنت‌های ارزشمند و تاثیرگذار در جامعه هستند که آثار اجتماعی، تربیتی و اخلاقی آن‌ها بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از اواخر سال ۹۸ بود که با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن، برپایی روضه‌های خانگی و حتی جشن میلادهای اهل بیت، کمرنگ شد.

همین عامل باعث شد گروهی در قم و اصفهان در اقدامی خلاقانه، اقدام به ایجاد پورتال و سامانه‌ای برخط کنند و با روزآمدی سایت و اپلیکیشنی با عنوان ثاقب درصدد احیای روضه‌ها و جشن‌های خانگی برآیند.

سیدحمید وداد، مسئول ستاد ثاقب استان اصفهان درباره این طرح به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ایده این طرح با عنوان «هر خانواده یک روضه» به منظور احیای سنت حسنه روضه‌های خانگی در قم داده شد و بلافاصله در اصفهان نیز کلید خورد.

به گفته وی، روضه‌های خانگی در برهه‌ای از زمان، یکی از رویدادهای اصیل حفظ فرهنگ شیعی بوده است و در دوران رژیم پهلوی با وجود ایجاد موانع بسیار برای برگزاری عزاداری سالار شهیدان، این سنت معنوی، موجب حفظ و تقویت شعائر حسینی در جامعه ایرانی شد.

این فعال مذهبی ادامه می‌دهد: این کار تا جایی تأثیرگذار است که شاهد هستیم، بیشتر شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم و جبهه مقاومت، محصول این روضه‌ها و مجالس دینی هستند.

مسئول مجموعه فرهنگی، تبلیغی ثاقب استان اصفهان تصریح می‌کند: با توجه به شرایط ماه‌های اخیر وبه دلیل شیوع ویروس کرونا و تحمیل محدودیت‌ها، در این زمان ضرورت توجه به برپایی و احیای روضه‌های خانگی بیش از پیش نمایان شده است.

وداد درباره ضرورت احیای این سنت حسنه، اظهار می‌کند: ممکن است افرادی باشند که به منظور رعایت مسائل بهداشتی و حفظ سلامتی خود یا دیگران، همچنین افراد آسیب‌پذیر مانند سالمندان یا دارای بیماری خاص، دلتنگ روضه و توسل به ائمه اطهار به‌ویژه امام حسین (ع) باشند و امکان حضور در مجالس عمومی برایشان فراهم نباشد.

وی با اشاره به شروع به کار مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب از دی‌ماه سال ۱۳۹۹، همزمان با ایام حزن فاطمیه همان سال، خاطرنشان کرد: این مجموعه برای کسانی که از طریق سایت یا اپلیکیشن، درخواست مجلس روضه خانگی داده‌اند سخنران می‌فرستد و حتی در برپایی جلسات روضه، کمک و مساعدت‌های دیگری نیز دارد.

به گفته این فعال دینی استان اصفهان، هم‌اکنون طرح ثاقب در ۹ استان فعال شده است و به مرور همه شهرها و استان‌های کشور را پوشش خواهیم داد.

مسئول مجموعه فرهنگی، تبلیغی ثاقب استان اصفهان تصریح کرد: برای خانواده‌ها و افرادی که از نظر اقتصادی کم‌بضاعت هستند، روحانی و مبلغ به شکل رایگان به محل روضه اعزام می‌کنیم و سپس از بانی روضه نیز می‌خواهیم در نظرسنجی ما شرکت کند تا کیفیت فعالیت و کارکرد مبلغان روشن شود.

ثاقب؛ طرحی نو برای احیای سنت معنوی روضه‌های خانگی

برگزاری ۶۴ هزار روضه خانگی در ۹ استان کشور

مجتبی فتحی‌پور، مسئول روابط عمومی ستاد ثاقب استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: علاوه بر سایت، دو سامانه برخط با نام‌های «ثاقب» و «ضحی» نیز طراحی کرده‌ایم که سامانه ضحی محتوای مناسبت‌های شهادت و ولادت ائمه را در اختیار مبلغان قرار می‌دهد و سامانه ثاقب نیز دقیقاً مشابه سایت طراحی شده است و تمام امکانات و بخش‌های سایت را دارد.

وی اظهار می‌کند: در ماه مبارک رمضان امسال مبلغان زیادی برای جزخوانی‌های قرآن خانگی فرستادیم که علاوه بر قرائت قرآن، مباحث معارفی را نیز برای حاضران در آن مجلس بیان کنند.

به گفته فتحی‌پور، طی مدت زمان یک سال و شش ماهی که از آغاز به کار ستاد ثاقب گذشته است، بیش از ۶۴ هزار روضه خانگی در استان‌های قم، همدان، تهران، اصفهان، یزد، شیراز، گلستان، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان رضوی و شهرستان‌های مختلف استان اصفهان برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به آمار برخط سایت ثاقب، می‌افزاید: حدود ۲۸۰۰ مبلغ (که البته همه آنها هم‌زمان فعال نیستند) و روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ روضه فعال داریم که با توسعه کار در سایر استان‌ها و ثبت نام روحانیون و مبلغان این تعداد نیز به مرور بیشتر خواهد شد.

مسئول روابط عمومی ستاد ثاقب استان اصفهان تصریح می‌کند: رکورد ثبت برپایی روزانه روضه خانگی سامانه ثاقب، مربوط به دهه فاطمیه سال گذشته است که افزون بر ۱۴۵۰ روضه در یکی از روزهای همان دهه برپا شده بود.

فتحی‌پور با اشاره به فعالیت ثاقب در فضای مجازی می‌گوید: آدرس کانال‌های فعال ما در سایت msagheb.ir درج شده است که علاوه بر تلگرام، ایتا، آپارات، اینستاگرام و وب‌سایت، در یوتیوب نیز به‌زودی شاهد ایجاد صفحه اختصاصی ثاقب خواهیم بود.

کد خبر 572163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.