نقش مهدهای کودک‌ در رشد اجتماعی کودکان چیست؟

والدین نباید تنها روی مهارت‌های تحصیلی کودکان تمرکز کنند؛ مهارت‌های اجتماعی، رفتاری و عاطفی کودکان نیز به‌اندازه موفقیت آن‌ها اهمیت دارد؛ به همین دلیل مهدکودک می‌تواند فضایی برای یادگیری این مهارت‌ها در کودکان فراهم سازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوره کودکی یکی از مهم‌ترین دوران زندگی است که در آینده افراد نقش بسزایی دارد؛ چراکه شخصیت انسان در کودکی شکل می‌گیرد. کودکان در این دوران مطالب را سریع‌تر، عمیق‌تر و آسان‌تر می‌آموزند و در زندگی روزمره به‌صورت ناخودآگاه آن‌ها را انجام می‌دهند؛ بنابراین نحوه آموزش به کودکان در شخصیت اجتماعی آن‌ها تأثیر زیادی دارد.

اهمیت آموزش مهارت اجتماعی

طبق تحقیقاتی که توسط پژوهشگران انجام شد، آموزش مهارت‌های اجتماعی در مهدکودک و قبل از ورود به مدرسه بسیار پر اهمیت است. نتایج این تحقیق این بود که روابط اجتماعی می‌تواند استرس یا هورمون کورتیزول را کاهش دهد و در حل مسائل تمرکز بیشتری داشته باشند. همچنین آموزش مهارت‌های اجتماعی در پرورش خلاقیت در کودکان بسیار تأثیرگذار است.

آموختن مهارت اجتماعی در مهدکودک و دوران پیش‌دبستانی، باعث می‌شود کودکان راحت‌تر با دیگران روابط اجتماعی برقرار کنند. پرورش کودکان اجتماعی سبب می‌شود در دوران مدرسه با معلمان و دوستان خود بهتر رابطه برقرار کنند.

براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، دوستی‌های دوران کودکی برای سلامت ذهن بچه‌ها مفید است. دوستی به بچه‌ها فرصتی برای تمرین مهارت‌های روابط اجتماعی پیشرفته، مانند حل مسئله و مناقشات می‌دهد.

ضرورت رفتن کودکان به مهدکودک

مهدکودک دوره ویژه‌ای برای کودک است که معمولاً اولین مقطع آموزشی او محسوب می‌شود. کودک در این دوره با مهارت‌های جدید آشنا می‌شود، تفریحات مختلف را تجربه می‌کند و پیش‌نیازهای دروس مدرسه را می‌آموزد. بیشتر کودکان رفتن به مهدکودک را از سن سه تا شش سالگی آغاز می‌کنند. هر چند مهدکودک دوره‌ای رسمی مانند مدرسه محسوب نمی‌شود، اما بیشتر والدین برای رشد و پیشرفت فرزندان‌شان، آن‌ها را به مهدکودک می‌فرستند.

با توجه به ضرورت و اهمیت آموزش دوران کودکی، بیشتر خانواده‌ها کودکان خود را به مهد کودک می‌فرستند. مهدکودک محلی است که در آن به کودکان نحوه برقراری ارتباط با دیگران و جامعه، اصول اولیه زندگی و تحصیلی را آموزش می‌دهند و برای کودکان، مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

تقویت روابط اجتماعی

بهبود روابط اجتماعی در سن کودکی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چراکه هر چه کودکان برقرار ارتباط با دیگران را بهتر بیاموزند در جامعه با مشکلات کم‌تری برخورد خواهند داشت. معمولاً پس از خانواده، مهد کودک و پیش‌دبستانی اولین نهاد آموزشی است که کودکان در آن حضور می‌یابند و در آن می‌آموزند تا چگونه با دیگر هم‌سن‌وسالان و مربیان خود ارتباط برقرار کنند.

افزایش اعتماد به‌نفس

یادگیری مطالب و فعالیت در کارهای گروهی و کلاسی، باعث شده تا کودکان به خودباوری برسند و اعتماد به‌نفس‌شان افزایش یابد. کودکی که اعتماد به نفس دارد، می‌تواند با دیگران ارتباط مناسبی داشته باشد و خود را ارزشمند بشمارد. مربیان مهدکودک با شناسایی نقاط قوت کودکان و یادآوری آن‌ها به آنان، باعث می‌شوند تا اعتماد به‌نفس بچه‌ها بهبود یابد و از پس مشکلات‌شان برآیند.

کاهش ترس و اضطراب

ترس و استرس کودکان، یکی از نگرانی خانواده‌ها در زمان حضور کودکان در مدرسه شناخته می‌شود؛ چراکه اضطراب نه تنها در میزان یادگیری آن‌ها تأثیر دارد بلکه باعث می‌شود تا کودکان از نظر سلامت جسمانی نیز آسیب ببینند. تحقیقات نشان داده کودکانی که پیش از مدرسه، دوره مهدکودک را گذرانده‌اند، نسبت به کسانی که مدرسه اولین مکان آموزشی محسوب می‌شود، کم‌تر دچار ترس و استرس تحصیلی می‌شوند و با محیط مدرسه می‌توانند به خوبی ارتباط برقرار کنند.

یادگیری نظم و انضباط

یکی دیگر از فواید مهد کودک و پیش‌دبستانی برای کودکان، یادگیری نظم و انضباط است. کودکان در مهدکودک می‌آموزند تا چگونه وسایل خود را مرتب کنند و در جای خود قرار دهند؛ همین‌طور طرز صحیح نشستن، برخاستن، بلند شدن و صحبت کردن را نیز می‌آموزند.

فواید مهدکودک برای والدین شاغل چه مواردی است؟

حضور و فعالیت کودکان در مهدکودک، باعث آرامش والدین شاغل می‌شود؛ چراکه در مهدکودک‌ها از آن‌ها به خوبی مراقبت می‌کنند. از طرفی کودکانی که دوره مهدکودک را می‌گذرانند، در خانه مشکلات کمتری ایجاد می‌کنند و همین‌طور به راحتی با محیط مدرسه و تحصیل کنار می‌آیند.

در مهدکودک‌ها برای افزایش دانش والدین در زمینه تربیت فرزند، کارگاه و جلسات مشاوره برگزار می‌کنند که در آن‌ها مسائل و مشکلات والدین شاغل با کودکان مطرح می‌شود. مهدکودک امکانی مهم برای خانواده‌های شاغل است، چراکه آن‌ها زمان کافی برای نگهداری و آموزش کودکان را ندارند و دوره مهدکودک می‌تواند این کمبود و خلأ را پر کند.

انتخاب مهدکودک مناسب برای کودک

مهدکودک می‌تواند فواید بسیار زیادی برای کودکان داشته باشد؛ اما اگر سوال شما این است که مهدکودک قبل از مدرسه خوب است یا خیر، لازم است بدانید پاسخ این پرسش ارتباط بسیار زیادی با مهدکودکی که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید، دارد. در جست‌وجوی مهدکودک، به نکات زیر برای انتخاب مهدکودک فرزندتان و طراحی مهدکودک توجه کنید.

نقش مهدهای کودک‌ در رشد اجتماعی کودکان چیست؟

- انجام ارزیابی در کلاس برای نظارت بر پیشرفت کودکان

- سطح تحصیلات و میزان تجربه مربیان

- میزان تغییر کارکنان مهدکودک

- جایی که مربیان در آن آموزش دیده‌اند

تفاوت مهدکودک، پیش‌دبستانی و مراقبت انفرادی

مهدکودک‌ها اغلب برنامه‌ای منعطف‌تر از پیش‌دبستانی‌ها دارند که برای کودکان کم‌سن‌تر نیز مناسب‌اند. مهدکودک محلی سرگرم‌کننده است که فلسفه وجودی‌اش فراهم‌کردن امکان بازی، شادی و خواب کودک است؛ اما پیش‌دبستانی‌ها با هدف آموزش‌های ابتدایی که روی مراحل اصلی رشد کودک متمرکز است، خلاقیت و بازی‌های هم‌یارانه را تشویق می‌کنند.

هدف بیشتر پیش‌دبستانی‌ها آماده‌کردن کودکان برای سال‌های مدرسه است. آن‌ها این هدف را با آموزش مهارت‌های اجتماعی و تحصیلی دنبال می‌کنند. برخلاف مهدکودک، در پیش‌دبستانی، تمرکز روی آموزش‌های ابتدایی و تحصیلی است. این آموزش‌ها کودکان را برای آموزش‌های رسمی مدرسه آماده می‌کند و آن‌ها را در چند سال آغاز مدرسه جلو می‌اندازد. پیش‌دبستانی‌ها برنامه‌هایی ساختارمند و آموزشی رسمی‌تر دارند و در کنار آن تااندازه‌ای تعاملات اجتماعی را فراهم می‌کنند.

در پیش‌دبستانی‌های معتبر، معمولاً مربیانی با تحصیلات مرتبط به حوزه آموزش ابتدایی حضور دارند که مهدکودک‌ها معمولاً فاقد این سطح از تخصص هستند. مهدکودک‌ها ممکن است برنامه‌های خاصی برای نگهداری کودکان خارج از ساعت اصلی داشته باشند و در تابستان فعال هستند؛ البته ممکن است برخی از پیش‌دبستانی‌ها نیز این خدمات را ارائه بدهند.

در ایران مهدکودک‌ها کودکان کم‌سن‌وسال‌تر را پذیرش می‌کنند و پیش‌دبستانی‌ها برای کودکان بین ۵ یا ۶ ساله هستند؛ البته، گاهی کودکان کم‌سن‌وسال‌تری که نشانه‌هایی از علاقه به یادگیری و ارتباط با دیگران را نشان می‌دهند هم برای حضور در پیش‌دبستانی آمادگی دارند. هرچند برای این کودکان در ایران، امکان حضور در پیش‌دبستانی فراهم نیست، می‌توان برای آن‌ها به‌دنبال مهدکودک‌هایی بود که بیشتر با اهداف پیش‌دبستانی هم‌سو هستند. در برخی کشورها، مانند کانادا، کودکان ۲٫۵ تا ۵ ساله می‌توانند در پیش‌دبستانی‌ها ثبت‌نام کنند. پیش‌دبستانی برای کودکانی که هنوز به مقدار زیادی توجه انفرادی نیاز دارند یا برای آن دسته از کودکان که نیازهای خاص یا اضطراری جدایی شدید دارند، مناسب نیست.

در مراقبت‌های تک‌به‌تک، مانند آنچه پرستار بچه فراهم می‌کند، توجه شخصیِ بیشتری معطوف به کودک است و مانند پیش‌دبستانی و مهدکودک، مسئله نسبت تعداد کودک به مربی مطرح نیست.

در نهایت، مهدکودک یا پیش‌دبستانی ممکن است برای همه کودکان انتخاب مناسبی نباشد اما برای بسیاری انتخابی عالی است. به یاد داشته باشید که شرکت‌نکردن در کلاس‌های پیش‌دبستانی می‌تواند فرزند شما را در سال‌های اولیه تحصیل با افت یادگیری مواجه کند و ظرفیت‌های بالقوه او را خاموش نگه دارد، در ارتباطات اجتماعی او اخلال ایجاد کند و بر اضطراب او برای ورد به مدرسه دامن بزند؛ برای همین، متخصصان آموزش‌وپرورش کشور تأکید می‌کنند که همه کودکان، پیش از ورود به کلاس اول، آموزش‌های پیش‌دبستانی را گذرانده باشند.

کد خبر 571516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.