۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
سبک زندگی سالم؛ ضامن سلامت مغز

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای پیشگیری از سکته‌های مغزی، باید سبک زندگی سالم داشت.

مهدی محمودخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سکته مغزی، اظهار کرد: اختلال در خون‌رسانی به مغز باعث سکته مغزی می‌شود. این اختلال می‌تواند به صورت هموراژیک یا اسکیمیک به مغز در اثر ایجاد لخته خون باشد.

وی با بیان اینکه سکته مغزی باعث اختلال خون‌رسانی می‌شود افزود: بافتی از مغز که در اثر سکته خون به آن نرسیده دچار حوادث اسکیمیک می‌شود و علائمی به صورت سردرد، تهوع، استفراغ، اختلال دید، اختلال و ضعف اندام‌ها بروز می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، درباره پیشگیری از سکته مغزی گفت: افراد جهت پیشگیری از سکته‌های مغزی باید زندگی متعادل و عاری از هر گونه استرس، امتناع از خوردن مواد بیش از حد چرب و شیرین، جلوگیری از افزایش وزن، ترک سیگار و الکل و سبک زندگی سالم را در پیش بگیرند تا دچار حوادث اسکیمیک و سکته مغزی نشوند.

محمودخانی با بیان اینکه بیمار پس از نخستین سکته باید درمان‌های لازم را انجام دهد، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در سکته‌های مغزی وجود دارد این است که بیماران سکته‌های گذرای مغزی را به نام TIA تجربه می‌کنند و ممکن است به بیمارستان مراجعه نکنند؛ زیرا تصور می‌کنند این اتفاق مجدداً برایشان رخ نمی‌دهد، اما ممکن است در آینده سکته دیگری اتفاق افتد و فرد دچار عواقب جدی شود.

وی با تاکید بر اینکه هر فردی که دچار علائم سکته مغزی می‌شود لازم است به بیمارستان مراجعه کند، تصریح کرد: در بیمارستان تصویربرداری‌ها و درمان‌های لازم انجام می‌شود و به جهت پیشگیری از سکته مجدد داروهایی اعم از داروهای مربوط به کنترل فشار خون، چربی خون و رقیق کننده‌های خون مانند پلاویسک، آسپیرین و دیگر داروها تجویز می‌شود. بیمار برای جلوگیری از تکرار سکته مغزی در آینده باید دوره درمان را کامل کند.

کد خبر 570920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.