تب عشق نشان از هیجانات کاذب دارد

یک روان‌شناس با بیان اینکه برخی جوان‌ها پیش از ازدواج تب تند عشق را تجربه می‌کنند اما تب عشق به خودی‌خود مفهوم مثبتی نیست، گفت: تب عشق نشان از هیجانات کاذب و رابطه ناسالمی دارد که باید طرفین در آن تجدیدنظر کنند؛ چراکه چنین رابطه‌ای از پایه اشتباه است و پس از مدتی فروکش می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدابراهیم تکلو با بیان اینکه «تب عشق» پس از مدتی فروکش می‌کند و از بین می‌رود و به همین دلیل مفهومی مثبت نیست، اظهار کرد: تب عشق به معنای شیدا شدن فرد عاشق بر حسب هیجانات و احساسات و نه شناخت و آگاهی ایجاد می‌شود و معمولاً یک دوره اوج شش تا ۹ ماهه دارد و پس از این مدت فروکش کرده و سیر نزولی پیدا می‌کند.

وی افزود: تب عشق نشان از هیجانات کاذب و رابطه ناسالمی دارد که باید طرفین در آن تجدیدنظر کنند؛ چراکه چنین رابطه‌ای از پایه غلط است و پس از مدتی فروکش می‌کند. زوجین باید آگاه باشند تا چه اندازه تصمیم آنها درست است و رابطه با آگاهی کامل پیش می‌رود. زمانی که تب عشق می‌خوابد، دیگر هیچ نکته جذابی در رابطه برای زوجین به چشم نمی‌خورد و اختلاف‌ها خود را نشان می‌دهند.

این روانشناس شناخت نسبتاً کامل و آگاهی زوجین از یکدیگر را لازمه عشق سالم دانست و ادامه داد: فروکش کردن محبت زوجین به یکدیگر پس از ازدواج و در قیاس با اوایل آشنایی، در عشق‌های سالم طبیعی است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

قرار نیست زن و شوهر در سراسر رابطه به یک شکل عمل کنند

تکلو با اشاره به علت فروکش کردن عشق در رابطه‌های سالم، تصریح کرد: قرار نیست زن و شوهر در سراسر رابطه به یک شکل عمل کنند. در ابتدای رابطه، هیجانات و احساسات و میل و رغبت دختر و پسر بیشتر است و پس از اینکه افراد ازدواج می‌کنند و یا یک تا دو سال از رابطه آنها می‌گذرد، به دلیل اینکه رابطه به ثبات و قرار می‌رسد اعتماد و اطمینان افراد زیاد شده و آرام می‌شوند. در واقع موضوعات دیگری جایگزین آن عشق آتشین برای زوجین می‌شود که در راستای پیشبرد برنامه‌های مشترک زندگی نظیر خرید خانه، ماشین یا پیشرفت شغلی و اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: پس از ازدواج زوجین نسبت به عشقی که مدت‌ها وقت و زمان و انرژی برای آن صرف کرده بودند به آرامش و قراری می‌رسند که در تمام رابطه‌ها نیز این اتفاق دیده می‌شود. به نوعی می‌توان گفت فرآیند مغزی و روانی افراد پس از گذشت مدتی از زمان ازدواج علت این امر است؛ به طوری که هیجانات کاسته و نگاه منطقی‌تری به رابطه حاکم می‌شود که نه تنها جنبه بد و منفی ندارد بلکه می‌تواند جنبه مثبتی هم داشته باشد؛ چراکه زوجین به فکر پیشرفت رابطه مشترک هستند.

این روانشناس اضافه کرد: در این شرایط کیفیت رابطه زن و شوهر همچنان خوب است، زوجین به یکدیگر تعلق خاطر دارند و یکدیگر را به معنای واقعی دوست دارند اما از جنبه‌های ظاهری این دوست داشتن کاسته شده و به جنبه‌های دیگری اضافه شده است.

عشق نیاز به رسیدگی دارد

به گزارش ایمنا، دوران نوجوانی و جوانی سرشار از احساس‌های نو، تازه و عجیب و غریب است. هنگامی که نیازهای افراد توسط همسر بر طرف می‌شود، افراد احساس عشق و هیجان را تجربه می‌کنند و از این رو شاید تب تند عشق همان توجه به رفع نیازهای همسر است که با قطع این توجه، تب تند عشق نیز فروکش می‌کند.

عشق در روزهای نخست آشنایی و زندگی مشترک مانند گلی در گلخانه است که در دوران نامزدی و ماه عسل رسیدگی زیادی به آن می‌شود اما پس از کاشته شدن در گلدان بدون رسیدگی رها شده و این پروسه منجر به همان سردی روابط زوجین و کاهش شور و شوق در زندگی مشترک می‌شود؛ چراکه زوجین پس از ازدواج احساس می‌کنند یکدیگر را به دست آورده‌اند و از این رو از یکدیگر غافل می‌شوند.

کد خبر 569995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.