درمان دیسک کمر و گردن با طب فیزیکی و بدون نیاز به جراحی

فتق دیسک ستون فقرات ممکن است بسیار دردآور باشد و تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیمار بگذارد. هنگامی که دیسک فتق یا پاره می‌شود، ماده ژل مانند داخلی آن به ناحیه اطراف نشت می‌کند و فشار اعصاب نخاعی را تشدید کند.

با این حال، خوشبختانه، بسیاری از مبتلایان به دردهای ناشی از فتق دیسک، با درمان غیر جراحی و فیزیوتراپی خوب می‌شوند. در صورت تشخیص فتق دیسک، در اینجا برخی از گزینه‌های درمانی غیرجراحی که ممکن است پزشک انجام دهد، بیان شده است:

درمان‌های غیر جراحی دیسک کمر و گردن

درمان دیسک کمر و گردن با طب فیزیکی و بدون نیاز به جراحی

روش‌های مختلفی معمولاً برای کاهش درد دیسک کمر و گردن استفاده می‌شود. این روش‌ها به ویژه در کاهش کمردرد ناشی از دیسک کمر یا درمان گردن درد ناشی از دیسک گردن مفید هستند.

گرما و سرما درمانی

گرما و یا یخ به راحتی در دسترس می‌باشند و رایج‌ترین نوع درمان هستند. هر کدام از این درمان‌ها به کاهش اسپاسم عضلانی و التهاب کمک می‌کند.

برخی از بیماران با گرما درمانی و استفاده از بسته‌های حرارتی و برخی دیگر با سرما درمانی مانند ماساژ یخ تسکین بیشتری می‌یابند. این دو روش نیز می‌توانند به صورت متناوب استفاده شوند و در این صورت معمولاً هر دو ساعت یک بار به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه استفاده می‌شوند و در چند روز اول دوره درمان درد مفیدتر می‌باشند.

یونتوفورزیس

یونتوفورزیس به منظور انتقال استروئیدها از طریق پوست استفاده می‌شود. استروئید روی پوست قرار می‌گیرد و سپس یک جریان الکتریکی ایجاد می‌شود که باعث حرک استروئید به زیر پوست می‌گردد. سپس استروئیدها یک اثر ضد التهابی در تمام ناحیه‌ای که باعث درد را می‌شود، ایجاد می‌کند. این روش به ویژه برای تسکین دردهای حاد موثر است.

واحدهای TENS برای الکتروتراپی

یک واحد محرک عصبی الکتریکی منتقله از طریق پوست (TENS) است که این تحریک الکتریکی با مسدود کردن سیگنال‌های دردناکی که به مغز ارسال می‌شود، برای تعدیل احساس کمردرد استفاده می‌گردد. معمولاً در ابتدا آزمایش الکتروتراپی با واحد TENS انجام می‌شود و اگر درد بیمار به طور قابل توجهی کاهش یافت، ممکن است واحد TENS برای تسکین کمردرد به صورت طولانی مدت در خانه نیز استفاده شود.

اولتراسوند (سونوگرافی)

درمان دیسک کمر و گردن با طب فیزیکی و بدون نیاز به جراحی

اولتراسوند نوعی گرمایش عمیق می‌باشد که در آن امواج صوتی به پوست منتقل شده و به بافت‌های نرم نفوذ می‌کنند. سونوگرافی به ویژه در تسکین دردهای حاد مفید است و ممکن است ترمیم بافت را افزایش دهد.

درمان رفع فشار ستون فقرات

گزینه درمانی مؤثری که پزشکان برای فتق دیسک ارائه می‌دهند، رفع فشار ستون فقرات بدون انجام جراحی می‌باشد. این گزینه درمانی با کشش ملایم ستون فقرات و تغییر موقعیت آن و فشارهای مربوط به این عمل انجام می‌شود. در درمان رفع فشار ستون فقرات از تکنیک‌های کشش آرام و محرک برای کاهش کمردرد استفاده می‌شود. درمان غیر جراحی رفع فشار ستون فقرات با ایجاد فشار منفی روی دیسک، فشار روی دیسک‌های ستون فقرات را کاهش می‌دهند. با این روش و فشار روی دیسک‌های ستون فقرات، دیسک‌های برآمده یا فتق شده می‌توانند به جای خود باز گردند و فشاری که روی اعصاب و دیگر ساختارهای ستون فقرات تحمیل می‌شود، از بین برود. بدون وجود فشار روی دیسک ها، این درمان غیرجراحی کاهش فشار ستون فقرات، حرکت آب، اکسیژن و مایعات غنی از مواد مغذی را به دیسک‌ها باز می‌گرداند و بهبودی را تسریع می‌کند.

ماساژ بافت‌های عمیق

بیشتر از ۱۰۰ نوع ماساژ وجود دارد، اما اگر دیسک کمر یا گردن دارید، ماساژ بافت عمیق یک گزینه مناسب می‌باشد. زیرا فشار زیادی برای از بین بردن فشار و اسپاسم عضلانی که برای جلوگیری از حرکت عضلات در ناحیه آسیب دیده وجود دارد، ایجاد می‌کند.

کشش

هدف از کشش، کاهش اثرات جاذبه بر ستون فقرات است. هدف این روش کاهش فتق دیسک به وسیله جدا کردن آرام استخوان‌ها می‌باشد. این کار بسیار شبیه عملی است که با یک لاستیک پنچر انجام می‌شود. یعنی وقتی جک را زیر ماشین قرار می‌دهید و فشار را از روی لاستیک بر می‌دارید، فشار موجود ناپدید می‌شود. می‌توان این عمل را در ستون فقرات گردنی یا کمری انجام داد.

ورزش و فیزیوتراپی

هم ورزش و هم فیزیوتراپی می‌توانند نقش مهمی در بهبود فتق دیسک و درد مربوط با آن داشته باشند، اما هر دوی این روش‌ها باید با دقت و در زمان مناسب انجام شوند. اغلب پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که بیمار را برای فیزیوتراپی زود هنگام و یا انجام تمرینات توسط بیمار، تحت فشار قرار ندهید. با این حال، یک متخصص فیزیوتراپ خوب متوجه خواهد شد که آیا برای فیزیوتراپی فشرده زود می‌باشد یا خیر. روش‌های دیگر مانند گرما، ماساژ و کشش می‌توانند در مراحل اولیه مؤثر باشند و به کاهش درد کمک کنند.

هرچند بیماران مبتلا به فتق دیسک درد دارند که احتمالاً تمایل به استراحت در بستر داشته باشند، اجبار به انجام این کار یک اقدام غیر منطقی می‌باشد. راه رفتن آهسته و کشش ملایم در طول مرحله بهبودی مفید می‌باشد، ولی عدم حرکت فیزیکی کامل هم می‌تواند اثرات فتق دیسک را بدتر کند.

کاهش وزن تحت نظارت پزشک

بروز دردهای اسکلتی- عضلانی، به ویژه کمردرد و گردن درد ناشی از فتق دیسک، در میان تقریباً یک سوم افرادی که چاق در نظر گرفته می‌شوند، شایع می‌باشد. هر کیلوگرم از وزن بدن بر روی عضلات و رباط‌های کمر فشار می‌آورد. وقتی اضافه وزن دارید، بدن سعی می‌کند این وزن اضافی را جبران کند. این کار می‌تواند منجر به ایجاد فشار بیش از حد ستون فقرات گردد و حتی بر توانایی آن در ایستادن نیز تأثیر بگذارد. با گذشت زمان، این امر می‌تواند باعث ایجاد انحنای غیرطبیعی شده و ساختار ستون فقرات، بافت‌ها و اعصاب را در معرض خطر فتق دیسک قرار دهد. وزن اضافی روی شکم می‌تواند لگن را به سمت جلو بکشد، کمر را تحت فشار قرار دهد و باعث مشکلات کمر و دیسک گردد.

داروها و تزریقات

معمولاً پزشکان علاوه بر مسکن‌های غیر اعتیادآور، ابتدا داروهای ضد التهابی را توصیه می‌کنند. به طور کلی یک یا چند دارو به همراه دستوراتی برای جلوگیری از فشار اضافی به ناحیه مورد نظر تجویز می‌شود.

در اینجا، تزریق استروئید مرحله دوم می‌باشد. اگر بیماران سه یا چهار هفته بعد از مصرف دارو دوباره تماس بگیرند و بگویند حالشان بسیار بهتر شده است، پزشکان تزریقی انجام نمی‌دهند. اما همگی وضعیتشان بهتر نمی‌شود، یا ممکن است تا حدودی بهتر شوند اما همچنان درد را دارند. بنابراین پزشکان تزریق استروئید را پس از حدود چهار تا شش هفته از بروز علائم توصیه می‌کنند. این نوع تزریق‌ها مستقیماً در ناحیه اطراف اعصاب نخاعی انجام می‌شود و اغلب توسط سونوگرافی یا فلوروسکوپی اشعه ایکس هدایت می‌شوند.

حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران با این روش‌ها و بعد از حدود دو ماه تقریباً به طور کامل بهبود می‌یابند. ممکن است مقداری کمردرد در طولانی مدت باقی بماند و برای جلوگیری از عود مجدد آن نیاز به تغییر سبک زندگی داشته باشید، اما حدود ۵۰ درصد از بیماران در یک ماه بهبود می‌یابند و ۳۰ درصد دیگر پس از ماه دوم وضعیت بهتری خواهند داشت.

کد خبر 569820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.