غذاهایی که باعث کاهش کلسترول خون می‌شود

مصرف غذاهایی مانند سویا، لوبیا، روغن گیاهی، ماهی چرب، بامیه، میوه، بادمجان و آجیل به کاهش کلسترول خون کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، متخصصان معتقدند که با انجام دادن فعالیت‌های خاص و تغییر سبک زندگی، سطح کلسترول در بدن کاهش پیدا می‌کند، مصرف بعضی از غذاهای خاص نیز به کاهش کلسترول بد خون کمک شایانی می‌کند. در ادامه به معرفی و بررسی مواد غذایی می‌پردازیم که به کاهش کلسترول خون کمک شایانی می‌کند:

سویا

سویا به میزان قابل توجهی به کنترل سطح کلسترول خون کمک می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف ۲۵ گرم پروتئین سویا در روز می‌تواند میزان کلسترول بد خون را بین پنج تا ۶ درصد کاهش دهد.

غلات کامل

مصرف غلات کامل باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود، زیرا این ماده غذایی سرشار از فیبر محلول یا چسبناک است و به کاهش کلسترول کل کمک می‌کند.

لوبیا

حبوبات مانند لوبیا در کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر است. گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر مصرف لوبیا بر کاهش کلسترول بد خون، مطالعه جدیدی انجام دادند و هزار و ۳۷ مرد و زن میانسال را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که با مصرف یک وعده حبوبات در روز طی شش هفته، میزان کلسترول بد خون تقریباً پنج درصد کاهش پیدا می‌کند.

روغن گیاهی

استفاده از روغن گیاهی مانند روغن آفتاب‌گردان به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. توصیه شده است که به منظور کاهش کلسترول خون، به جای مصرف چربی‌هایی مانند کره از روغن‌های سالم استفاده کنید. البته نباید در مصرف هیچ نوع روغنی زیاده‌روی کرد.

ماهی چرب

ماهی چرب سرشار از اسید چرب امگا -۳ است، این ماده مغذی سطح کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. متخصصان معتقدند که ماهی چرب جایگزین مناسبی برای گوشت است، زیرا گوشت حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است که باعث افزایش سطح کلسترول بد خون می‌شود.

بامیه

ماده غلیظ ژله‌ای مانند موجود در بامیه به کلسترول متصل می‌شود و آن را از بدن خارج می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف پودر بامیه به میزان حداقل ۲۵۰ گرم و حداکثر ۵۰۰ گرم طی ۴۲ روز، میزان کلسترول بد خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است که به منظور کاهش کلسترول خون، به غذاهای خود پودر بامیه اضافه کنید.

میوه

میوه‌هایی مانند سیب و انگور به کاهش کلسترول بد خون کمک شایانی می‌کند، زیرا سرشار از پکتین هستند که نوعی فیبر محلول است.

بادمجان

بادمجان حاوی مقدار قابل‌توجهی فیبر است، به طوری که ۱۰۰ گرم بادمجان حاوی سه گرم فیبر رژیمی است که به کاهش سطح کلسترول خون کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این، بادمجان کالری بسیار کمی دارد و اضافه کردن آن به رژیم غذایی ایده‌آل است.

آجیل

آجیل سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و فیتواسترول است که از نظر ساختاری بسیار شبیه کلسترول است. این شباهت باعث می‌شود به کلسترول متصل شود و مانع جذب آن به بدن شود.

کد خبر 569126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.