بیماری‌هایی که خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می‌دهد

بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، قند خون بالا یا دیابت خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که بیماری‌های قلبی، عامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان هستند. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که ۱۷.۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ بر اثر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی جان خود را از دست داده‌اند و ۸۵ درصد این افراد به دلیل سکته قلبی و سکته مغزی فوت کرده‌اند. حملات و ایست قلبی، یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قلبی‌عروقی قلمداد می‌شود که تهدیدکننده زندگی افراد است. بعضی از بیماری‌ها، خطر ابتلاء به سکته قلبی را افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

فشار خون بالا

فشار خون بالا زمانی رخ می‌دهد که نیروی فشار خون به دیواره شریان‌ها و دیگر رگ‌های خونی بیش از حد افزایش پیدا کند و باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به قلب شود. در این صورت، قلب برای پمپاژ کردن خون به دیگر اعضای بدن، مجبور است سخت‌تر کار کند؛ در این صورت بطن چپ ضخیم‌تر می‌شود و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی، نارسایی قلبی و ایست قلبی افزایش پیدا می‌کند. زمانی که فشار خون بیشتر از ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد دچار فشار خون بالا شده است، این بیماری به عنوان قاتل خاموش در نظر گرفته می‌شود، زیرا بدون علامت است.

کلسترول بالا

دو نوع کلسترول خون وجود دارد که کلسترول LDL (کلسترول بد) و کلسترول HDL (کلسترول خوب) نام دارد. زمانی که کلسترول بد افزایش پیدا کند، پلاک‌هایی در رگ‌های خونی تشکیل می‌شود که برای قلب ضرر دارد؛ زیرا باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود، در این صورت جریان خون به قلب، مغز، کلیه‌ها و دیگر قسمت‌های بدن کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، کلسترول خوب یا HDL، خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف قلبی را کاهش می‌دهد.

چاقی

چاقی مشکل دیگری است که خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند سکته قلبی را افزایش می‌دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که چاقی باعث افزایش سطح کلسترول بد و کاهش سطح کلسترول خوب می‌شود. همچنین چاقی باعث بروز فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود؛ بنابراین توصیه شده است که افراد تناسب اندام خود را حفظ کنند.

قند خون بالا یا دیابت

قند خون بالا می‌تواند در طولانی‌مدت به شریان‌ها آسیب وارد کند و باعث باریک‌تر شدن آن‌ها شود. زمانی که بدن افراد نتواند از تمام قند موجود در خون استفاده کند، قند خون افراد افزایش پیدا می‌کند و فرد در معرض ابتلاء به دیابت قرار می‌گیرد. در این صورت، رگ‌های خونی که خون را به قلب می‌رساند، مسدود می‌شود و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی افزایش پیدا می‌کند.

علائم سکته قلبی چیست؟

انجمن قلب آمریکا (AHA) اعلام کرده که علائم هشدار دهنده سکته قلبی شامل درد و ناراحتی قفسه سینه، تنگی نفس، درد و ناراحتی در قسمت بالایی بدن مانند یک یا هر دو بازو، پشت، گردن، فک یا معده، عرق سرد و سرگیجه می‌شود. توصیه شده است که در صورت بروز این علائم، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 568295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.