روش های از بین بردن بوی نامطبوع مرغ + علت بوی زهم مرغ

گوشت مرغ یکی از پرمصرف ترین مواد اولیه در بیشتر غذاهای ایرانی است که بسیار مقوی و خوش طعم و برای بدن مفید است. به همین علت برطرف کردن بوی زهم مرغ از نکات مهم در آشپزی است.

به گزارش ایمنا، یکی از مشکلاتی که در استفاده از گوشت مرغ برای تهیه انواع غذاها وجود دارد، بوی نامطبوع آن است. بوی مرغ باید قبل از پخت یا در حین پخت از بین برود. این کار را می‌توان به راحتی با اضافه کردن برخی مواد طعم دهنده به گوشت مرغ انجام داد و از طعم بی نظیر آن لذت برد. در این مطلب برخی از راهکارهای ساده و مناسب برای از بین بردن بوی مرغ آورده شده است.

بوی زهم چیست؟

زهم در عربی به معنی بوی بد، بوی چربی گندیده و… است.

بوی زهم غذا

روش‌های از بین بردن بوی زهم مرغ

  • استفاده از آب لیمو: قبل از پخت مرغ را مدتی در آب لیمو بخوابانید یا در هنگام طبخ مرغ به آن آب لیمو تازه اضافه کنید.
  • استفاده از گیاهان معطر و ادویه‌های طعم دهنده: با اضافه کردن ادویه‌هایی مانند رز ماری، دارچین، زنجبیل، برگ بو، پاپریکا، پودر سیر، زعفران، میخک و … قبل از پخت یا در حین پخت به مرغ خام، بوی نامطبوع آن از بین می‌رود.
  • خواباندن مرغ در پیاز: پیاز مؤثرترین ماده در رفع بوی مرغ است. مرغ را مدتی قبل از پخت در پیاز رنده شده یا خرد شده استراحت دهید. همچنین می‌توانید نمک، زعفران و آب لیمو نیز به این ترکیب اضافه کنید.
  • استفاده از سیر: می‌توانید مرغ را مدتی قبل از پخت در سیر رنده شده بگذارید یا در حین پخت یک حبه سیر به آن اضافه کنید.
  • استفاده از نمک: چند ساعت قبل از پخت بر روی مرغ‌ها نمک بپاشید و آنها را در یک صافی قرار دهید تا آب آن خارج شود. سپس مرغ‌ها را خوب بشویید و آنها را طبخ کنید.
  • استفاده از سرکه: حدود نیم ساعت قبل از پخت، مرغ‌ها را در مقداری سرکه، آب لیمو و کمی زردچوبه بخوابانید تا بوی مرغ از بین برود.
  • استفاده از هویج و ساقه کرفس: اگر به ادویه‌ها حساسیت دارید، هویج و ساقه کرفس را در هنگام پخت به مرغ اضافه کنید تا بوی بد و هورمون‌های مرغ را به خود جذب کنند. می‌توانید این مواد را بعد از پخت جدا کنید و دور بریزید.
  • استفاده از ادویه مرغ و ماهی: این ادویه، ترکیبی از فلفل بهار، رازیانه، پودر گوجه فرنگی، پودر پیاز، زنجبیل، فلفل سیاه و نمک و پودر میخک است. استفاده از این ادویه‌جات در غذا دارای خواص بسیار زیاد است و طعم و بوی مطبوعی به غذا می‌دهد.

از بین بردن بوی مرغ در الویه

در تهیه الویه باید به نحوه پختن مرغ توجه ویژه داشته باشید چرا که ترکیب مرغ و سس مایونز در سالاد الویه باعث تشدید شدن بوی مرغ می‌شود. برای اینکه مرغ استفاده شده در الویه بوی زهم ندهد باید آن را با مواد و چاشنی‌های لازم بپزید. برای این کار بهتر است از سینه یا فیله مرغ استفاده کنید و در پخت آن حتماً از پیاز به اندازه کافی استفاده کنید. برای بهتر شدن بوی مرغ همچنین می‌توانید یک حبه سیر و مقداری فلفل دلمه‌ای نیز به مرغ اضافه کنید و بگذارید مرغ به خوبی بپزد. علاوه بر اینها می‌توانید از آویشن، برگ بو، هویج و آب لیمو نیز برای بهتر شدن طعم و عطر مرغ استفاده کنید. با رعایت این نکات مرغ بعد از مخلوط شدن با سس بوی زهم نمی‌گیرد.

علت بوی بد مرغ

از بین بردن بوی بد مرغ در فریزر

برای از بین بردن بوی نامطبوع مرغ در یخچال و فریزر می‌توانید در یک ظرف مقداری جوش شیرین رقیق شده بریزید و آن را در گوشه‌ای از فریزر قرار دهید تا بوی نامطبوع مرغ از بین برود. استفاده از مواردی مانند لیمو، قهوه و سرکه نیز کاربرد دارد، البته بهتر است قبل از استفاده از مواد مختلف ابتدا یخچال یا فریزر را کاملاً تمیز کنید.

از بین بردن بوی مرغ در سوپ

اگر در هنگام پختن سوپ مرغ متوجه شدید که مرغ بوی زهم می‌دهد، می‌توانید متناسب با سلیقه خود مقداری زنجبیل، زعفران، لیموعمانی یا آب لیمو، هویج، چوب دارچین یا دارچین به سوپ اضافه کنید و بگذارید حدود نیم ساعت جا بیفتند. علاوه بر این با اضافه کردن جعفری تازه به سوپ نیز می‌توانید بوی مرغ را تا حد زیادی برطرف کنید.

علت بوی بد مرغ

متناسب با این‌که مرغ در طول دوره پرورش چه خوراک یا داروهایی مصرف کرده باشد و آیا بالانس بین چربی و پروتئین در تغذیه و گوشت مرغ رعایت شده است یا خیر، این موارد می‌تواند بر طعم و بوی گوشت مرغ اثرگذار باشد. مثلاً استفاده از پودر ماهی در جیره غذایی مرغ یکی از عواملی است که می‌تواند طعم و بوی گوشت مرغ را ناخوشایند کند. همچنین بوی محوطه شکمی و زیر بال مرغ می‌تواند تا حدودی نشان دهنده تازگی یا کهنگی مرغ باشد که نباید بوی فساد و گندیدگی بدهد.

کد خبر 568075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.