۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
شهرهای فعال چه شهرهایی هستند؟

طرح ملی شهر فعال از زمره برنامه‌های راهبردی فدراسیون ورزش‌های همگانی است که با همکاری وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان و با همراهی مدیریت شهری برای ایجاد شهر دوستدار ورزش، دوستدار بازی کودکان، دوستدار پیاده روی، شهر دوستدار دوچرخه و شهر دوستدار تناسب و آمادگی جسمانی تلاش می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه باتوجه به پیشرفت‌هایی که در دنیا حاصل شده و زندگی ماشینی که همگان به آن عادت کرده‌اند، موضوع ورزش و سلامت مردم از موضوعات مهمی است که دستگاه‌های مختلف بر آن تاکید دارند و در این راه نقشه راه مختلفی ترسیم شده است. حال در این راستا برای گسترش ورزش در سطح شهرها، باید از محله محور عمل کنیم به صورتی که برای ورزش کردن، بدون نیاز وسیله نقلیه و طی مسافت‌های طولانی در همه محلات امکانات ورزشی در دسترس باشد.‌

پروژه ملی شهرهای فعال ایران یا شفا، پروژه‌ای است که توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی در تعدادی از شهرها به صورت آزمایشی در حال اجرا است تا زیرساخت‌های تسخیر شده شهری توسط خودروها و وسایل نقلیه را برای ورزش عموم مردم ایمن و قابل دسترسی کند. شهرهای فعال یک منبع سرمایه گذاری در توسعه هرچه بیشتر سرمایه‌های زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی هستند چراکه اثر شهرهای فعال بر ابعاد زندگی شهری را نمی‌شود نادیده گرفت. در شهرهای فعال نیازهای حرکتی گروه‌های سنی مختلف همچنین تمایلات ورزشی آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. در پروژه ملی شفا (شهرهای فعال ایران)، نیازهای حرکتی گروه‌های سنی مختلف و تمایلات ورزشی آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد که هدف آن، ترویج گفتمان شهر دوستدار فعالیت بدنی و ورزش است.

در ادامه در خصوص جزئیات طرح شهرهای فعال، برندسازی این طرح و شهرهایی که در این پروژه ملی شاخص هستند با الهام مشگل‌گشا، نایب رئیس هیأت ورزش‌های همگانی استان اصفهان و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید:

ابتدا درخصوص طرح شهرهای فعال (شفا) صحبت کنید. جزئیات این طرح چگونه است؟

پروژه ملی شهرهای فعال ایران یا شفا، پروژه‌ای است که توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی در تعدادی از شهرها به صورت آزمایشی در حال اجرا است. شهرهای فعال یک منبع سرمایه گذاری در توسعه هرچه بیشتر سرمایه‌های زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی هستند. قرار است هدف پروژه شفا که ترویج گفتمان شهر دوست دار ورزش است به کمک شهرداری‌های همه شهرهای کشور محقق شود.

تفیسا یا انجمن بین‌المللی ورزش برای همه در سال ۲۰۱۲ برنامه‌ای با مضمون شهرهای فعال، جوامع فعال و شهروند فعال را با حمایت کمیته بین‌المللی شهرهای سلامت سازمان جهانی بهداشت تنظیم کرد که مطابق این برنامه شهرداری‌ها ارائه دهنده و حامی اصلی ورزش برای همه و فعالیت بدنی برای شهروندان هستند. در این راستا فدراسیون راهبردی ورزش همگانی به عنوان متولی توسعه دهنده ورزش همگانی در ایران، نسبت به طراحی و اجرای پروژه ملی شفا با هدف هم افزایی و یک پارچه سازی فعالیت‌ها و برنامه‌ها شهرداری‌ها در حوزه ورزش‌های همگانی همچنین فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود اقدام کرد.

برترین شهرهای فعال در پروژه ملی شفا چه شهرهایی هستند؟

شهر فعال منتخب به تفیسا معرفی و از طرف تمامی نهادهای ورزشی حمایت خواهد شد. برای این طرح یک سری شاخص‌ها باید در نظر گرفت. شهر فعال شهری است که بر اساس هرم استاندارد فعالیت بدنی دارای توسعه پایدار در پنج محور پیاده روی، بازی، ورزش، دوچرخه سواری، تناسب اندام و آمادگی جسمانی باشد. اگر شهری در این پنج شاخص استانداردهای لازم را کسب کند به عنوان شهر فعال معرفی می‌شود.

شهرهای فعال چه شهرهایی هستند؟

دریافت برند فعال برای یک شهر چگونه است؟

برای اینکه یک شهر برند ملی شهر فعال را بگیرد باید هفت مرحله طی شود. مرحله اول انعقاد تفاهم‌نامه با شهر متقاضی برند است، مرحله دوم اعطای نامزدی شهر فعال است، مرحله سوم اجرای فاز اول طرح شامل ارزیابی و بررسی وضعیت موجود ماتریس شهر است، مرحله چهارم اعطای برند به یکی از شخص‌های پنجگانه در صورت کسب حدنصاب لازم، مرحله پنجم هدف گذاری برند شهر فعال یا یکی از برندهای پنجگانه، مرحله ششم انعقاد قرار داد مشاوره و مرحله هفتم اجرای فاز دوم است. برای اجرای فاز اول طرح در ابتدا باید ارزیابی‌هایی در هر شهری صورت بگیرد تا وضعیت موجود آن شهر به لحاظ شخص‌های پنجگانه بازی، پیاده روی، آمادگی جسمانی، دوچرخه سواری و ورزش ارزیابی شود. برای مثال در شاخص پیاده روی برای بررسی وضعیت شهر شاخص‌های میزان آگاهی افراد نسبت به پیاده روی، مشارکت خودجوش مردم، جمعیت مشارکت کننده در رویدادها نسبت به جمعیت موجود، تنوع و کیفیت رویدادهای پیاده روی و از نظر محیطی معیارهایی مانند متراژ پیاده روها و جاده‌های تندرستی نسبت به جمعیت، طراحی و زیبا سازی پیاده روها، راه‌های تندرستی و توزیع شهری مسیرهای شهری پیاده روی مطرح می‌شوند.

شهرهای فعال چه شهرهایی هستند؟

درخصوص توزیع شهری نیز بگویید. این توزیع در شهر چگونه باید باشد؟

توزیع شهری مسیرهای پیاده روی از منظر ایمنی و امنیت پیاده روها و جاده‌های تندرستی، ارتباطات خیابانی، دسترسی یا مجاورت پیاده روها در حوزه محیط فعال می‌تواند شاخص پیاده روی را بررسی کند. همین طور با محوریت سیستم فعال، سیاست گذاری و اجرا، منابع موجود، همکاریهای بین بخشی و شبکه سازی شاخص‌هایی است که می‌توانند در اندازه‌گیری شهر دوستدار پیاده روی به ما کمک کند. شاخص دوچرخه سواری در این طرح شامل میزان آگاهی نسبت به ضرورت دوچرخه سواری، میزان مشارکت خودجوش در دوچرخه سواری، جمعیت شرکت کننده در رویدادهای دوچرخه سواری، متراژ مسیرهای دوچرخه سواری نسبت به جمعیت، توزیع شهری مسیرهای دوچرخه سواری از منظر آمایشی دسترسی یا مجاورت به مسیرهای دوچرخه سواری است. در خصوص سه شاخص دیگر نیز به همین صورت است برای مثال شهر دوستدار تناسب اندام میزان متراژ باشگاه‌های ورزشی نسبت به جمعیت، توزیع شهری باشگاه‌ها از منظر آمایشی، سیاست گذاری و اجرا نمونه شاخص‌هایی است که برای اندازه‌گیری این فاکتورها به کار می‌رود.بعد از انجام اندازه‌گیری شاخص‌ها و وضعیت موجود شهر شناسایی شد می‌توانیم وارد فازهای بعدی پروژه شفا بشویم و با توجه به شاخص‌ها اگر حدنصاب را به دست آوردند می‌توانند برند شهر فعال را دریافت کنند.

شهرهای فعال چه شهرهایی هستند؟

آیا اصفهان نیز پتانسیل شهر فعال شدن را دارد؟

شهر اصفهان با وجود پتانسیل‌ها و زیر ساخت‌های زیادی که در رابطه با شاخص‌ها دارد صددرصد می‌تواند برند شهر فعال را دریافت کند اما تا کنون درخواستی صورت نگرفته است. با توجه به اینکه مجری اصلی این طرح شهرداری‌ها هستند می‌توان با محوریت فدراسیون ورزش همگانی و راهبری هیأت ورزش‌های همگانی استان این پروژه را با کمک شهرداری اصفهان در شهر اجرا کنیم.

کد خبر 567485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.