زیرسویه کرونا XE در کدام کشورها شیوع پیدا کرده است؟

تاکنون تعداد انگشت‌شماری از موارد ابتلا به زیرسویه XE در خارج از بریتانیا، ازجمله ایالات متحده آمریکا گزارش شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیرسویه XE یک نوترکیب است که ویژگی‌هایی از دو نوع زیرسویه اصلی امیکرون و زیرسویه امیکرون پنهان‌کار را دارد. ظهور زیرسویه‌های نوترکیب یک اتفاق غیرعادی نیست؛ به ویژه زمانی که سویه‌های مختلف ویروس در گردش است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده که زیرسویه XE هنوز به عنوان یک سویه نگران‌کننده در نظر گرفته نشده است.

زیرسویه XE برای اولین بار در اواسط ژانویه در بریتانیا شناسایی شد و از آن زمان تا الان، بیش از ۶۰۰ مورد ابتلاء در این کشور گزارش شده است. تاکنون تعداد انگشت‌شماری از موارد ابتلاء به زیرسویه XE در خارج از بریتانیا، از جمله ایالات متحده آمریکا گزارش شده است. در حال حاضر، ایالات مختلف آمریکا در حال نظارت دقیق بر شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا است.

نتایج بررسی‌های اولیه انجام شده نشان می‌دهد که زیرسویه XE ممکن است مسری‌ترین نوع ویروس کرونا باشد؛ البته محققان در حال بررسی میزان انتقال‌پذیری این زیرسویه جدید هستند تا اطلاعات دقیق‌تری در دسترس افراد قرار دهند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیراً اعلام کرده است که میزان انتقال‌پذیری زیرسویه XE تقریباً ۱۰ درصد بیشتر از زیرسویه انتقال‌پذیر BA.2 است، لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

متخصصان پیش از این اعلام کرده بودند که واکسن‌های کرونا در برابر همه انواع ویروس کرونا مؤثر است و خطر بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. اگرچه، لازم است بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد تا میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها بر زیرسویه جدید XE مشخص شود.

کد خبر 566584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.