۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
کتاب «مهدویت و سبک زندگی» منتشر شد

کتاب «مهدویت و سبک زندگی» در ۳۲۴ صفحه به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود ملکی راد، کتاب «مهدویت و سبک زندگی» را به صورت یک مجموعه دینی در پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه کرده و معتقد است:

اندیشه مهدویت از ظرفیت‌های مطلوبی در زمینه‌های گوناگون اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی برخوردار است و برای سبک زندگی نیز می‌تواند الگو و مدل‌هایی در بر داشته باشد و آن‌ها را می‌توان از سه عنصر باورها، ارزش‌ها و کنش‌ها و رفتارهای برگرفته از مهدویت به دست آورد.

در فصل اول از مجموع پنج فصل این کتاب، به کلیات و مبانی پرداخته، به مباحثی از جمله نقش دین در ارائه الگو برای سبک زندگی، عناصر تأثیرگذار اندیشه مهدویت در ارائه مدل سبک زندگی اسلامی، چگونگی تأثیر انتظار در ارائه الگوی مناسب برای سبک زندگی مهدوی و اسلامی اشاره شده است.

الگوی سبک زندگی بر محور باورها و بینش‌ها در فصل دوم گنجانده شد و در خصوص هدفمند دانستن تاریخ و تلقی درست از آن، برنامه‌ریزی برای آینده و پردازش آینده روشن، ارائه الگوی سبک زندگی مسالمت‌آمیز بر اساس مشترکات ادیان و مذاهب در باور به منجی موعود، تقویت باورمندی به امام زمان (عج)، مباحثی مطرح و منتشر شده است.

در فصل سوم، به «الگوی سبک زندگی بر محور ارزش‌ها و گرایش‌ها» اشاره شده است و در چهارمین فصل به «الگوی سبک زندگی بر محور هنجارها و رفتارها» می‌پردازد.

التزام به ایجاد آمادگی و زمینه سازی برای ظهور، پایبندی به امامت امام زمان (عج) در عصر غیبت، توسل به امام زمان (عج) و ارتباط قلبی با آن حضرت، احیای یاد امام زمان (عج)، احیای سالروز ولادت و امامت امام زمان (عج)، توجه به ادعیه منسوب به امام زمان (عج)، و مناجات با آن حضرت، حضور در اماکن منتسب به امام زمان (عج)، و مناجات با آن حضرت، حضور در اماکن منتسب به امام زمان (عج) و توسل‌های دسته جمعی، تربیت فرزندان بر محور امامت و ولایت، نامگذاری فرزندان به اسامی و القاب امام زمان (عج)، ترویج فرهنگی عدالت خواهی و ظلم ستیزی، تولی و تبری از دوستان و دشمنان امام زمان (عج) از جمله مطالب خواندنی و سرفصل‌های این بخش هستند.

آخرین فصل از کتاب «شاخص‌های کارکردی مهدویت در سبک زندگی» تشریح شده است که این فصل، کارکردهای زیستی و عاطفی (تشویق به ازدواج، تأکید بر فرزندآوری و سبک زندگی بر محور تعلیم و تربیت فرزندان) و کارکردهای امامتی مهدویت در سبک زندگی (بر محور مراقبت و حمایت همسران از یکدیگر، از فرزندان، و از والدین و خویشاوندان) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«از دیگر آثار معرفت و شناخت امام زمان (عج) و به تبع آن احیای یاد آن حضرت، احساس حضور ایشان در میان مردم است. وقتی چنین شناخت و معرفتی از امام (ع) حاصل شود. در سبک زندگی تأثیر خواهد گذاشت و از معنویت بیشتری برخوردار می‌شود. بر این مطلب نیز روایاتی چند دلالت دارند. از امام زین‌العابدین (ع) درباره جایگاه و منزلت ائمه (ع) نقل شده است که آن حضرت در این باره فرمودند: «ما پیشوایان و حجت‌های خداوند بر اهل عالم هستیم. از زمانی که خداوند حضرت آدم (ع) را خلق کرده، زمین هرگز خالی از حجت الهی نبوده است. این حجت یا ظاهر و مشهور بوده است یا غیب و مستور (ظاهر مشهور او غیب مستور) و همچنین تا قیامت نیز خالی از حجت نخواهد بود. چنین باوری موجب می‌شود تا حضور امام زمان (عج) در همه عرصه‌های زندگی حس شود و حرکت در مسیر خواست آن حضرت ترسیم شود.»

به گزارش ایمنا، کتابخوان‌ها برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

کد خبر 565713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.