انتشار کتاب«ده درس انسان‌ساز از قیام امام حسین(ع)»/دنیای بدون کتاب، جسم بی‌روح است

هنوز هم این زیباترین پیام تاریخ، «کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا» آشکار و عیان، بیخ گوش بشریت نجوا می‌کند و در مقابل چشمان تاریخ تکرار می‌شود.

به گزارش ایمنا، هنوز هم «حسینیانِ» عالم را به مسلخ می‌برند و یزیدهای عالم در تکاپو هستند، در تکاپوی نگه‌داری پایه‌های پوسیده ظلم و ستم...
اربعین حسینی در راه است، شور و شوقی عجیب مردم را فرا گرفته، شور حسینی جوان و پیر نمی شناسد، اما جوانان پیش ترند. این روزها همسایه و فامیل، دوست و آشنا تماس می گیرند و حلالیت می طلبند و گام در مسیر عشق می نهند. قافله عشق مردم در مسیر کربلا با پرچم های سبز به دست و کوله باری کوچک بردوش گام بر می دارد. علیرضا فقیهی صاحب کتاب «10 درس انسان ساز از قیام عاشورا» که اینروزها به تازگی به بازار کتاب راه یافته نیز عازم سفر به کربلاست. فرصتی دست داد تا در آستانه روز کتاب و کتاب خوانی با او درباره کتاب تازه اش به گفتگو بنشینیم.
گفتنی است؛ از جمله آثار منتشر شده علیرضا فقیهی «غریب خراسان» نام دارد که در سال 90 به چاپ رسید. کتاب دوم با نام «خورشید غایب» در سال 91، سومین اثر با نام «چهل حدیث» در رابطه با بحث توبه منتشر شد. همچنین کتاب «آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن» ویژه نوجوانان و جوانان در سال 94 به چاپ رسید، و در نهایت کتاب اخیر وی با عنوان «10 درس انسان ساز از قیام عاشورا» در آبان ماه سال جاری منتشر شده و به چاپ دوم رسیده است.

کتاب اخیرتان با نام «ده درس انسان ساز از قیام عاشورا»  به چه موضوعی می پردازد؟
در این کتاب، 10 درس از مهم ترین درسهای امام حسین(ره) در قیام عاشورا به صورت گلچین انتخاب شده و در رابطه با هرکدام از این درس ها، آیات و روایت معصومین و داستان های مرتبط با آن ارائه شده که به جریان نماز ظهر عاشورا ربط داده شده اند و در انتهای کتاب نیز تعداد 20 سوال چهارجوابی از متن کتاب مطرح شده که می تواند برای مجموعه فرهنگی مورد استفاده قرار بگیرند. این کتاب در 94 صفحه و در قطع پالتویی به مبلغ 5 هزار تومان عرضه شده است.

چگونه از تازه‌های کتاب با خبر می‌شوید؟
علاوه بر فضای مجازی که از طریق کانال هایی مانند خانه کتاب و یا پاتوق کتاب که تازه های کتاب معرفی می شوند، هر هفته با رفتن به کتابفروشی های مذهبی مانند کتابفروشی ثامن الائمه و کتابفروشی عترت، از تازه های کتاب بااطلاع می شود.

رابطه شما با کتاب‌های الکترونیک چطور است؟
بیش‌تر ترجیح میدم از کتابهای چاپی استفاده کنم، اما بنا به ضرورت در مسافرت و یا مواقعی که به کتاب چاپی دسترسی ندارم از کتاب های الکترونیکی و دیجیتال استفاده می کنم.

بیشتر کتاب هایی که می خوانید حول چه موضوعاتی هستند؟
من باتوجه به علاقه، تحصیلات و حرفه ای که دارم، بیش‌تر کتابهای با موضوعات دینی را می خوانم، اموزش خواندن قرآن، موضوعات اعتقادی، مهدویت و اهل بیت(ع) همراه با درسهای مرتبط با علم سیاست که در آن مشغول به تحصیل هستم ازجمله مباحثی است که در کتابها دنبال می کنم، به علاوه اینکه همیشه از خواندن مجلات و روزنامه ها و نشرایات مرتبط استفاده می کنم.

شما در چه رشته ای تحصیل می کنید؟
من در حال اتمام مقطع کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه پیام نور هستم و در حوزه علمیه دارلحکمه باقرالعلوم اشتغال دارم.

مردم ما اصولاً کتابخوان نیستند، چگونه باید به خواندن کتاب تشوبق بشوند؟
باید بدانیم که برای هر مخاطبی با هر سنی در هر قشری کتاب وجود دارد، من معتقدم که باید از کودکی، افراد را به خواندن کتاب ترغیب نمود. قطعاً کودکانی که به خواندن کتاب ترغیب می شوند در سنین بالاتر نیز از خواند کتاب غافل نخواهند شد. باید با تبلیغات درست فرهنگی، مردم را به خواند کتاب تشویق کرد. باید آنها را درباره کتابهای منتشر شده آگاه نمود. باید به صورت بنیادی وارد شد. راه حل های تشویقی همیشه کمک خواهد کرد، معرفی صحیح می تواند تأثیرگذار باشد.

آخرین کتابی که مطالعه کردید چه نام داشت؟
کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا» نوشته گروهی از مولفان حوزه علمیه و تاریخ پژوهان که از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است. این کتاب در دو جلد انتشار یافته که هریک حدود 900 صفحه است و جریان تاریخی قیام امام حسین(ع) از ابتدا تا واقعه عاشورا و وقایع مرتبط با آن تشریح شده است.

از تاثیرات کتاب خواندن در زندگی تان بگویید.
مهم ترین دوستی که انسان می تواند در زندگی انتخاب کند و تا آخرین لحظات می تواند از آن تأثیرات مثبتی داشته باشد کتاب است. من از ابتدای کودکی تا کنون با کتاب انس داشتم و هر هفته به صورت میانگین دو جلد کتاب می خوانم و با توجه به این که طلبه هستم و لباس مقدس روحانیت به تن دارم و در مجامع مختلف سخنرانی می کنم، خواندن کتاب همیشه در ارائه مباحث سودمند در جلسات به من یاری رسانده است.

دنیای بی کتاب مثلِ...؟
جسم بدون روح است. دنیای بدون کتاب مثل جسد است.
 
12168/135 
گفتگو از شیرین مستغاثی
کد خبر 255336

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.