تاثیر روغن زیتون بر بیماری‌های قلبی‌وعروقی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف روغن زیتون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی و مرگ‌ومیر ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف روغن زیتون خطر مرگ‌ومیر زودرس را کاهش می‌دهد. نتایج یک مطالعه انجام شده نیز نشان می‌دهد که مصرف روغن زیتون، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر ناشی از آن را کاهش می‌دهد. در طول ۲۸ سال پیگیری، افرادی که بیشترین مقدار روغن مقدار روغن زیتون (بیش از نصف قاشق غذاخوری یا هفت گرم روغن زیتون در روز) را مصرف می‌کنند، ۱۹ درصد کمتر از افرادی که هرگز روغن زیتون مصرف نکرده بودند، در معرض خطر مرگ‌ومیر زودرس قرار داشتند.

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون از میوه درخت زیتون به دست می‌آید. این روغن به وسیله خرد کردن کامل زیتون و جدا کردن روغن به وسیله روش‌های مکانیکی یا شیمیایی تولید می‌شود. روغن زیتون در آشپزی، تولید لوازم آرایش، تولید دارو و صابون کاربردهای گوناگون دارد و درجه‌بندی‌های مختلفی دارد؛ به طوری که شامل روغن زیتون بکر، روغن زیتون تصفیه شده و روغن تفاله زیتون می‌شود.

چرا روغن زیتون یک روغن سالم است؟

روغن زیتون، خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. این اتفاق دلایل زیادی دارد که یکی، وجود اسیدهای چرب تک غیراشباع به میزان فراوان است. این نوع اسیدهای چرب سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. همان طور که مشخص است، کلسترول بالا خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات را افزایش می‌دهد. همچنین، روغن زیتون به دلیل آنتی‌اکسیدان فراوانی که دارد، قادر است التهاب را کاهش دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این نوع آنتی‌اکسیدان می‌تواند آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد که به عنوان عامل سرطان نیز شناخته می‌شود را کاهش می‌دهد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که روغن زیتون بیشتری مصرف می‌کنند، ۱۹ درصد کمتر از دیگران در معرض خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی قرار دارند، خطر ابتلاء به مرگ‌ومیر ناشی از سرطان نیز در میان این گروه از افراد ۱۷ درصد کمتر است. همچنین، خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون در میان افرادی که روغن زیتون مصرف کرده بودند، ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده بود. متخصصان با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که این افراد ۱۸ درصد کمتر از دیگران در معرض خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های تنفسی قرار دارند. مطالعه دیگری که در اسپانیا انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف حتی مقدار کمی روغن زیتون فواید بی‌شماری برای سلامتی افراد و افزایش طول عمر دارد.

آیا روغن زیتون باعث افزایش وزن می‌شود؟

افزایش وزن به میزان کالری دریافتی و میزان سوخت و ساز بدن بستگی دارد. در صورتی که کالری دریافتی بیشتر از نیاز بدن باشد، وزن افراد افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، به افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، توصیه می‌شود که میزان کالری مصرفی خود را کاهش دهند. بنابراین مصرف روغن زیتون به میزان کافی در رژیم غذایی روزانه بی‌خطر است و باعث افزایش وزن نمی‌شود.

کد خبر 565548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.