عوامل افزایش قند خون در میان افراد غیردیابتی چیست؟

رایج‌ترین عواملی که باعث افزایش قند خون در میان افراد غیردیابتی می‌شود، شامل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، استرس، عفونت‌ها، مصرف بعضی از داروها و چاقی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع اول یا دوم به شدت دچار نوسان می‌شود و و باید آن را به صورت منظم کنترل کنند. سطح قند خون ممکن است تحت تأثیر فعالیت‌های روزانه افراد قرار بگیرد؛ بنابراین افزایش و کاهش آن حتی در میان افراد غیر دیابتی نیز رایج است، زمانی که سطح قند خون افراد به صورت مداوم بالا باشد، مشکلات خاصی ایجاد می‌شود.

تشخیص قند خون در میان افراد غیر دیابتی

قند خون بالا یا هایپرگلایسمی زمانی رخ می‌دهد که قند خون موجود در خون افراد به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند، عواملی مانند استرس یا یک بیماری مزمن ممکن است خطر افزایش قند خون در میان افراد غیر دیابتی را افزایش دهد. بنابراین حتی در صورتی که به بیماری دیابت مبتلا نیستید، کنترل سطح قند خون موضوع بسیار مهمی است. سطح قند خون بالا به صورت مداوم ممکن است باعث بروز آسیب به اندام‌های بدن مانند چشم و کلیه شود، این مشکل با گذر زمان خطر سکته قلبی و سکته مغزی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. زمانی که سطح گلوکز ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا پس از غذا خوردن بیشتر از ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، فرد دچار هایپرگلایسمی شده است.

عوامل تأثیرگذار بر افزایش قند خون در میان افراد غیر دیابتی

عوامل متعددی ممکن است باعث افزایش سطح قند خون در میان بیماران غیر دیابتی شود، بعضی از رایج‌ترین آن‌ها شامل سندرم تخمدان پلی کیستیک، استرس، عفونت‌ها، مصرف بعضی از داروها و چاقی می‌شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث عدم تعادل هورمونی در میان زنان در سنین باروری می‌شود، به طوری که این شرایط باعث تولید میزان زیادی تستوسترون، انسولین و سیتوکین می‌شود. همچنین، زنان باردار به انسولین مقاوم هستند و نمی‌توانند از همه گلوکز موجود در خون برای تولید انرژی استفاده کنند. استرس کنترل نشده باعث افزایش سطح هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آدرنالین می‌شود، این هورمون‌ها باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. علاوه بر این، هر نوع عفونتی باعث افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول می‌شود، این هورمون توانایی انسولین برای حذف گلوکز اضافی از جریان خون را کاهش می‌دهد، در نتیجه سطح قند خون افزایش پیدا می‌کند. بعضی از داروها مانند دوپامین و نوراپی‌نفرین، سرکوب‌کننده‌های ایمنی مانند تاکرولیموس، سیکلوسپورین و کورتیکواستروئیدها آنزیم‌هایی را در خون فعال می‌کنند که باعث افزایش قند خون می‌شود. متخصصان معتقد هستند که سلول‌های چربی بدن در برابر انسولین مقاومت می‌کند، بنابراین حذف گلوکز اضافی از خون و استفاده از آن برای تولید انرژی را دشوار می‌کند.

علائم قند خون بالا و نحوه کنترل آن

علائم قند خون بالا در میان افراد مبتلا به دیابت مشابه افراد غیر دیابتی است و شامل تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، تاری دید، تهوع و استفراغ، دل درد، خستگی و سردرد می‌شود. سبک زندگی ناسالم عامل اصلی افزایش قند خون در میان بیماران غیر دیابتی است؛ برای نمونه، پیروی کردن از رژیم غذایی نامناسب و عدم فعالیت بدنی از عوامل اصلی و تأثیرگذار در این زمینه هستند. حذف وعده‌های غذایی، کمبود مواد غذایی مغذی، مصرف غذا در زمان نامناسب و ورزش نکردن سطح قند خون را افزایش می‌دهد. استرس و اختلالات خواب نیز در این زمینه نقش دارد. بنابراین توصیه شده است که به منظور حفظ قند خون در محدودی طبیعی خود، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و ورزش کنید.

کد خبر 562792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.