مزیت‌های مشاوره قبل از ازدواج جوانان چیست؟

زندگی مشترک افقی روشن و جلوه‌گاهی زیبا برای تولدی دوباره است، مشاوره‌های پیش و ‌هنگام ازدواج نقش مهمی در تحکیم رابطه زوج‌ها و سلامت زندگی آنها خواهد داشت زیرا بهداشت روانی زوج‌ها در افزایش کیفیت زندگی و غنی‌سازی روابط زناشویی مهم و تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ازدواج شاد و خوشبخت، به شانس، بخت یا اقبال بستگی ندارد بلکه نیاز به تلاش، علم و آگاهی دارد، اگر اشتباهی رخ بدهد، جبران آن کار سختی است، به همین منظور برای پیشگیری از مشکلات و اتفاقات ناخوشایند در زندگی مشترک، بهتر است قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنید.

کارشناسان امور اجتماعی و روانشناسی می‌گویند که فرهنگ‌سازی گسترده برای مشاوره پیش از ازدواج جوانان نقش مؤثری در شکل‌گیری ازدواج آگاهانه و پایدار و استحکام زندگی این قشر دارد.

مشاوره قبل از ازدواج برای چه کسانی ضروری است؟

تحقیقات نشان داده است که مشاوره قبل از ازدواج برای همه زوجین حتی کسانی که هیچ مشکلی با هم ندارند هم ضروری است. قبل از ایجاد تعهد ازدواج انجام چند جلسه مشاوره بسیار ضروری است تا به زوجین کمک کند افکار، عقاید و انتظاراتشان را در یک فضای امن و زیر نظر یک متخصص با یکدیگر به اشتراک بگذارند و مشکلاتی را که احتمالاً بعد از ازدواج پیدا خواهند کرد را پیدا کنند و راه برخورد با آنها را پیدا کنند. در این جلسات مباحث مهمی مثل مسائل مالی، فرزندان و صمیمیت سه موضوع اصلی مورد مناقشه مورد بحث قرار می‌گیرند و اگر اختلافی در این زمینه باشد بررسی می‌شود.

مشاوره قبل از ازدواج؛ گامی مهم برای آینده بهتر

سرگردانی، شکست‌های عاطفی، ناامیدی و از دست دادن کسی که زمانی دوستش داشتید همه به خاطر عدم مهارت کافی در شناخت طرف مقابل و ندانستن رفتار مناسب با اوست. گاهی شما مدتها با طرف مقابل خود می‌جنگید یا تلاش می‌کنید او را به رفتار خاصی متمایل کنید ولی در آخر احساس می‌کنید حرف‌هایتان تأثیری ندارد و با ناامیدی و خستگی به تنهایی خود پناه می‌برید.

گاهی کسی را به شدت دوست دارید، ولی ناآگاهی از روانشناسی روابط عاطفی باعث به هم خوردن این رابطه می‌شود و حسرت آن سال‌ها در دل شما می‌ماند. در این موارد مشاوره قبل از ازدواج کمک شایانی به شما می‌کند که رابطه خود را به صورت عمیق بازبینی کنید، طرف مقابل را بشناسید و اشکالاتی که در رفتار دو طرفتان است را بیابید و به سوی یک آینده بهتر رهنمون شوید.

مشاوره قبل از ازدواج دارای سه هدف اساسی است که عبارتند از:

۱. ارزیابی مهارت‌های زندگی مشترک نامزدها

۲. بررسی آمادگی ازدواج در نامزدها

۳. ارزیابی هم کف بودن و یا هماهنگی و همسانی نامزدها

زمانی که دو شخص برای ازدواج با یکدیگر تصمیم می‌گیرند، مقدمات و کارهای پیش از ازدواج را آغاز می‌کنند، البته با کمی دقت می‌توان دریافت که آنها برای مراسم ازدواج خود را آماده می‌کنند نه برای ازدواج. خرید حلقه ازدواج، اجاره سالن، خرید کارت دعوت، سفارش غذا و در نهایت مراسم عروسی مقدماتی هستند که گاه تدارک آنها تا چند ماه به طول می‌انجامد.

در ظاهر همه چیز خوب است اما زمانی که زوجین بر سر مسائلی همچون برقراری ارتباط، اعتقادات مذهبی، مسئولیت پذیری و ایجاد تغییر در یکدیگر به مشکل برخوردند با کدام وسیله جهیزیه یا کدام قسمت از زندگی می‌تواند مشکل خود را برطرف کنند. هنگامی که در اثر اختلافات خود بر سر یکدیگر فریاد می‌کشند و صدای آنها به گوش همسایگان می‌رسد، باز هم همه چیز آبرومندانه سپری می‌شود.

به همین دلیل هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، کمک به فرد در انتخاب درست شریک زندگی است. این مرحله اهمیت زیادی دارد زیرا علاوه بر پیشگیری در صورت هدایت درست، بهداشت روانی خانواده‌ها تأمین می‌شود. مراجعه به روان پزشک زمانی حائز اهمیت می‌شود که درک کنیم، افراد شناخت کافی از یکدیگر ندارند، به همین دلیل برای شناخت پیش از ازدواج، کمک مشاوره تأثیر بسیاری دارد.

لزوم صداقت داشتن دو طرف در حضور مشاور

مشاوره قبل از ازدواج دریچه‌ای است که به سوی شناخت از یکدیگر گشوده می‌شود. مشاوره قبل از ازدواج اگر بر اساس معیارها و شرایط مناسب انجام شود و فرد مشاوره دهنده از آگاهی و اطلاعات کافی برخوردار باشد، به دو طرف کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین دو نفری که برای مشاوره مراجعه می‌کنند، باید با صداقت کامل مسائل خود را با مشاور در میان بگذارند و به عبارتی تسلیم مشاور باشند و به این نکته توجه داشته باشند که مشاوران هیچ گاه توصیه به ازدواج نمی‌کنند، همان طور که توصیه به طلاق نمی‌کنند.

در واقع آنها با استفاده از تعاریف و فرمول‌های علمی و بررسی مؤلفه‌های تأثیرگذار در ازدواج، مسائل پیش روی جوانان را به آنان یادآوری و درصد موفقیت یک ازدواج و ریسک‌های آن را گوشزد می‌کنند. مشاوران هیچ گاه اطلاعات خصوصی افراد را در اختیار طرف مقابل نمی‌گذارند بلکه دو طرف را متوجه تناقض‌ها می‌کنند، بنابراین بهتر است جوانان قبل از ازدواج از مشاوران حاذق حوزه خانواده کمک بگیرند.

در سال‌های اخیر مشاوره قبل از ازدواج به یک فرآیند تخصصی تبدیل شده که البته در همه جای دنیا مرسوم است، اهمیت این مشاوره زمانی مشخص می‌شود که به این نکته توجه داشته باشیم انسان‌ها از یکدیگر شناخت کافی ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک مشاور نیاز داریم.

فواید مشاوره پیش از ازدواج

۱. درک هدف خود از ازدواج

تعیین هدف و شناخت انتظارات از ازدواج موضوع بسیار مهمی است. گفتن خواسته‌ها و توقعات در جلسه مشاوره پیش از ازدواج، موجب شناخت بیشتر زوجین از یکدیگر می‌شود. به طور مثال بیان انتظارات از میزان صمیمیت جنسی بسیار خوب است یا همچنین رسیدن به یک دیدگاه مشترک در مورد انجام کارهای داخل و خارج از منزل می‌تواند در شناخت هم کمک کند.

۲. راهنمایی بدون دخالت در تصمیم

به طور کلی یک مشاوره و روانشناس به عنوان نفر سوم زندگی شما را تحت نظر قرار می‌دهد. به همین دلیل بدون داشتن قضاوت یا احساسات نسبت به رابطه شما، پیش بینی خود را در مورد تصمیم شما برای ازدواج اعلام می‌کند. در نهایت تصمیم به ازدواج و ادامه ارتباط بر عهده شما است. یک مشاور هیچ گاه شما را مجبور به ازدواج نمی‌کند بلکه فقط علاوه بر بیان دشواری‌های ازدواج شما با فرد مورد نظر، نقاط ضعف و قوت شخصیت شما را بازگو می‌کند و تصمیم نهایی را به خودتان واگذار می‌کند.

۳. آموزش تعارض‌های احتمالی و تکنیک رفع آنها

هیچ شخصی کامل نمی‌باشد. حتی به جرئت می‌توان گفت هیچ انسانی شناخت کاملی از خود ندارد. به همین دلیل اگر فکر می‌کنید که تمام زندگی و خصوصیات اخلاقی نامزدتان را می‌دانید، باید گفت که سخت در اشتباه هستید. زیرا نمی‌توانید ایده آل بودن آن را به تنهایی تشخیص دهید.

۴. تصمیم‌گیری در مورد مسائل مالی

به طور کلی می‌توان یکی از مهمترین عوامل شکست در ازدواج را مسئله پول و مادیات دانست. به طور مثال فردی را در نظر بگیرید که میزان توقعات مالی او بالا است اما با فردی ازدواج می‌کند که اطلاعات درستی از منابع مالی او ندارد. همین مسئله زمینه بروز اختلافات زناشویی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این چگونگی خرج کردن و عادت‌های پس انداز و ولخرجی، تأثیر بسیاری در اختلافات زناشویی دارد. این موضوعی به اندازه‌ای دارای اهمیت است که حتی اگر دسترسی به مشاوره نیز ندارید بهتر است در طی چند جلسه، با مشاوران ازدواج به طور تلفنی صحبت کنید، به همین دلیل این موضوع مهم را نباید نادیده بگیرید.

۵. آموزش مهارت‌های مهم در زندگی

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج به صورت حضوری یا تلفنی، می‌آموزید که چگونه باید نقاط قوت را تقویت کنید و نقاط ضعف مخرب برای زندگی زناشویی را کنار بگذارید. مهمترین قسمت در مشاوره ازدواج، شناخت مهارت و آموزش آن است. حتی اگر این ازدواج صورت نگیرید شما در جلسات مشاور، نقاط ضعف و قوت خود را بهتر می‌شناسید و دیدگاه شما نسبت به خود و ازدواج، واقع‌بینانه‌تر خواهد بود.

کد خبر 562427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.