مستاجریا مالک! فرقی ندارد، آگاهی از حقوق خود در قانون موجر و مستاجر الزامی است
قانون موجر و مستاجر

با توجه به سبک زندگی امروزی و تغییراتی که به وجود آمده‌است، افراد بسیاری مستأجر هستند و ترجیح می‌دهند، هزینه خرید خانه را سرمایه گذاری‌های دیگر کنند.

با توجه به این موضوع، قانون موجر و مستأجر می‌تواند تا حدود زیادی از مواجه شدن با مشکلات مختلف، جلوگیری کند. آشنایی با این قوانین، موجب شناخت انواع اجاره نامه، وظایف مالک، روابط اجاره دهنده و مستأجر در قانون مدنی، موارد صدور حکم تخلیه فوری و قرارداد می‌شود. به طور حتم دانستن قوانین، باعث خواهد شد که حق و حقوق هیچ یک از افراد مستأجر و موجر پایمال نشود. در این مطلب سعی داریم، قوانینی را برای شما مطرح کنیم که با دانستن آن‌ها از حقوق خود مطلع باشید. تا انتهای متن همراه ما باشید.

عقد اجاره چیست؟

عقد اجاره را یک عقد موقت می‌دانند که اجاره علی‌الاصول به رایگان و به قصد تبرع صورت نمی‌گیرد. در حقیقت معوض بوده و بر هم خوردن عوضین گاه منجر به باطل شدن عقد اجاره می‌شود. در فقه امامیه و فقه عامه هم تعریف‌های نزدیک به هم از عقد اجاره آمده‌است؛ که نظر مشهور آن را تملیک منافع به عوض معلوم دانسته‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که اجاره عقدی تملیکی، معوض و موقت است.

نکات قابل استفاده در یک قرارداد اجاره

در ادامه به شرح چند نکته مهم در یک قرارداد اجاره نامه، می‌پردازیم.

مستاجریا مالک! فرقی ندارد، آگاهی از حقوق خود در قانون موجر و مستاجر الزامی است

در قانون موجر و مستأجر، شخصی به جای مالک نمی‌تواند، ملک را اجاره دهد.

موجر باید مالک خانه، آپارتمان یا مغازه باشد.

به غیر از مالک یا وکیل قانونی، شخص دیگری نمی‌تواند، قرارداد بین موجر و مستأجر را عقد کند. همچنین مستأجر می‌تواند، مکانی را که اجاره کرده به شخص دیگری اجاره دهد، مگر اینکه در قرارداد این حق به او داده نشود.

در قانون موجر و مستأجر مدت زمان اجاره باید قید شود

اگر در قرارداد اجاره، مدتی معین مشخص نشود، اجاره باطل خواهد شد. به طور معمول مدت زمان برای اجاره را یکسال در نظر می‌گیرند.

در قانون موجر و مستأجر طرفین باید بالغ باشند

در این قانون کودکان و افراد دیوانه نمی‌توانند، ملک اجاره کنند یا ملکی را اجاره دهند، برای این کار باید قیم این افراد اجاره نامه را امضا کرده‌باشند.

قوانین اجاره در قانون مالک و مستأجر

علاوه بر قانون مدنی، قوانین دیگری هم برای مورد اجاره وجود دارد؛ که به طور مستقل درباره روابط موجر و مستأجر صحبت می‌کند. قانون موجر و مستأجر در سال ۱۳۵۶ و ۱۳۷۶ جزو مهم‌ترین قوانین در زمینه اجاره است. گفته می‌شود که قانون سال ۱۳۵۶، برای اصلاح قوانینی که در سال ۱۳۳۹ تصویب شده‌بود، مطرح شده‌است. در این قانون، اجاره بعد از پایان مدت منحل نمی‌شود و رابطه استیجاری با توجه به این قانون اجرا خواهد شد. دراین شرایط موجر نمی‌تواند مستأجر را وادار به تخلیه کند؛ مگر اینکه جز موارد و ماده مندرج ۱۴ و ۱۵ قرار گیرد. با توجه به ماده ۱۴ در صورت بطلان اجاره، فسخ اجاره و پایان مدت اجاره، می‌توان درخواست تخلیه داد.

برای آگاهی بیشتر در خصوص قانون موجر و مستأجر به لینک زیر مراجعه نمائید:

https://bimeh.com/mag/tenant-landlord-act/

در چه صورتی پایان قرارداد اجاره اعلام می‌شود؟

تا زمانی که مدت قرارداد پابرجا باشد، مستأجر می‌تواند با پرداخت مبلغ اجاره در ملک مستقر باشد. در موارد زیر پایان قرارداد اعلام خواهد شد.

فسخ اجاره:

اگر موجر یا مستأجر هنگام نوشتن اجاره نامه، شرایطی برای فسخ قرارداد در نظر گرفته‌باشند و این شرایط در اجاره‌نامه ذکر شده و طرف دیگر قرارداد این شرایط را پذیرفته و امضا کرده باشد، طرف شرط گذار، می‌تواند با رجوع به قرارداد، به فسخ اجاره نامه اقدام کند.

در قانون و ماده ۴۶۹ آمده‌است که نیازی به الزام نیست و با تحقق هر نوع تخلف از شروط طرف مقابل می‌توان فسخ قرارداد انجام داد.

پایان اجاره نامه:

هر اجاره نامه‌ای باید برای مدت زمان مشخصی عقد شود. با پایان مدت اجاره، مستأجر باید عین مستاجره را تخلیه کند. اگر مستأجر با پایان قرارداد، همچنان به تصرفات خود ادامه دهد و موجر هیچ گونه اعتراضی نداشته‌باشد، مستأجر امین محسوب شده و در ادامه می‌تواند، اجرت المثل را به مالک پرداخت کند.

موجر چه وظایفی دارد؟

موجر باید طبق قانون مالک و مستأجر، عین مستاجره را در وضعیتی قرار دهد که مستأجر بتواند استفاده مقرر را از عین مستأجر کند.

صاحب‌خانه در حین قرارداد نمی‌تواند، تغییراتی را ایجاد کند که مانع استفاده مستأجر شود؛ حتی نمی‌تواند شرایط مستأجر را دشوار کند. در حقیقت تمام تعمیرات و مخارجی که برای انتفاع مستأجر در عین مستأجر لازم است باید قبل از قرارداد انجام شود.

مستأجر چه وظایفی دارد؟

مستأجر باید مبلغ اجاره مشخص شده در قرارداد را با توجه به موعد سررسید مشخص شده در قرارداد و اجاره نامه پرداخت کند. همچنین مستأجر باید در استفاده عین مستاجره رعایت متعارف را انجام دهد و آسیبی به ملک وارد نکند. در غیر این صورت باید هزینه‌های انجام شده را پرداخت کند.

اگر مستأجر بدون اجازه موجر در عین مستاجره تعمیراتی انجام دهد در صورتی می‌تواند از موجر طلب پرداخت هزینه‌های را داشته‌باشد که ضمن عقد اجاره این موضوع، مورد توافق قرار گرفته‌باشد.

خرید بیمه آتش سوزی برای ملک

با توجه به توضیحاتی که داده‌شد، قوانین موجر و مستأجر را بررسی کردیم. اما سوالی که پیش می‌آید، این است که در صورت وقوع آتش سوزی ملک چه کسی موظف به پرداخت هزینه‌ها خواهد بود؟

همان‌طور که می‌دانید، بیمه آتش سوزی پوشش‌های گوناگونی برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری در نظر گرفته‌است. آتش سوزی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و بدترین اتفاق‌هایی دانست که برای یک ساختمان رخ می‌دهد. برای همین منظور، بهتر است که خانه خود را بیمه آتش سوزی یا همان بیمه خانه کنید تا در صورت بروز حادثه، نگرانی برای جبران هزینه‌ها نداشته باشید.

مستاجریا مالک! فرقی ندارد، آگاهی از حقوق خود در قانون موجر و مستاجر الزامی است

در قانون موجر و مستأجر بیمه کردن خانه، جزو وظایف مالک است.

همیشه توصیه می‌شود که پیشگیری بهتر از اقدامات بعد از وقوع حادثه است. پس می‌توان گفت، خرید بیمه آتش سوزی برای منازل و مکان‌های تجاری حکم پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود.

موجر شخصی است که باید ساختمان را بیمه آتش سوزی کند و مستأجر می‌تواند تنها اثاثیه خود را بیمه کند.

مزیت‌های خرید بیمه آتش سوزی

استفاده از بیمه آتش سوزی، مزیت‌های زیادی برای بیمه‌گزار خواهد داشت که به شرح زیر است:

  • جبران خسارت‌های کلی و جزئی که در اثر خطرهای تحت پوشش به ساختمان بیمه شده وارد می‌شود.
  • پرداخت خسارت‌ها و هزینه‌های اقداماتی که به برای جلوگیری از گسترش و توسعه خسارت انجام خواهد شد.
  • بازدید رایگان از مکان بیمه شده توسط کارشناس‌های متخصص و ارائه توصیه‌های لازم برای پیشگیری، کاهش حوادث و زیان‌ها هنگام خرید بیمه آتش سوزی انجام می‌شود.

خرید بیمه آتش سوزی از بیمه دات کام

بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه است و کافی است که به صفحه اصلی سایت bimeh.com مراجعه کرده و در منوی محصولات، بر روی بیمه مورد نظر خود کلیک کنید تا در کوتاه‌ترین زمان، استعلام و مقایسه بیمه آتش سوزی شرکت‌های مختلف را انجام دهید و ارزان‌ترین و بهترین بیمه را تهیه کنید.

در این مطلب سعی کردیم، درباره قانون موجر و مستأجر توضیحاتی دهیم. همچنین درباره اهمیت خرید بیمه آتش سوزی و مزیت‌های آن هم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

منبع: سایت بیمه ( https://bimeh.com)

کد خبر 560383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.