مزایا و معایب آشنایی‌ قبل از ازدواج کدام است؟

امروزه تمایل جوانان به آشنایی‌های قبل از ازدواج بسیار زیاد شده است و اکثر آنان ترجیح می‌دهند که همسر خود را از این روش انتخاب کنند، این گونه دوستی‌ها مزایایی مانند کسب تجربه، افزایش خودشناسی را به همراه دارد، از سوی دیگر معایب و پیامدهای این موضوع را نباید نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گذشته ازدواج‌ها به صورت سنتی از طریق خواستگاری انجام می‌شد اما امروزه آشنایی‌های قبل از ازدواج روند ازدواج را دستخوش تغییراتی کرده است. برخی از جوانان علاقه‌ای به ازدواج سنتی ندارند. در صورتی که آشنایی‌های قبل از ازدواج با اطلاع خانواده‌ها و با هدف شناخت بیشتر باشد، فواید بسیار زیادی خواهد داشت، از طرف دیگر دوستی‌های قبل از ازدواج معایب و پیامدهایی نیز به همراه دارند؛ با شناخت این معایب می‌توانید با آگاهی بیشتری وارد یک رابطه شوید.

دوستی قبل از ازدواج مزایای زیادی برای جوانان دارد؛ اما این مزیت‌ها تنها زمانی خود را نشان می‌دهند که دو فرد از بلوغ فکری و عاطفی خوبی برخوردار باشند و روابط را با بازی‌های کودکانه اشتباه نگیرند. با این حال، ازدواج چه به صورت سنتی و چه به صورت مدرن می‌تواند منجر به جدایی شود و این دو دسته از مشکلات مشابهی در طول زندگی مشترک رنج ببند؛ بنابراین، نکوهش ازدواج‌هایی که با دوستی قبل از آن شکل می‌گیرند، کار اشتباهی است.

نظریه‌های متناقض در مورد آشنایی‌های قبل از ازدواج

از نظر بسیاری از روانشناسان آشنایی قبل از ازدواج برای شناخت اولیه از هم مفید است اما در مقابل عقیده بسیاری دیگر از محققان این است که دوستی قبل از ازدواج مانع از رسیدن به یک ازدواج موفق است. بنابراین نظرهای متناقضی در این مورد وجود دارد، هنگامی که دو نفر برای اولین بار یکدیگر را ملاقات می‌کنند، جذابیت آنها برای هم توسط احساسی است که از یکدیگر دریافت می‌کنند. معمولاً این احساس نشئت گرفته از ویژگی‌های طرف مقابل است، در واقع شما نیت عمل فرد مقابل یا ذهنیت او را در نگاه اول درک نمی‌کنید و تنها شخصیت ظاهری او را می‌بینید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد ممکن است شما در نگاه اول، شیفته ظاهر، دارایی یا کلمات عاشقانه و دلچسبی که از طرف مقابل می‌شنوید، شوید. در واقع مشکل این است که شما وقت نمی‌گذارید تا با فراتر از آنچه که می‌بینید و می‌شنوید مواجه شوید و به حقیقت شخصیت طرف مقابل پی ببرید. زمانی متوجه تفاوت‌ها و واقعیت‌ها می‌شوید که وارد رابطه شده‌اید و می‌بینید که همه چیز با آنچه که فکر می‌کردید متفاوت است.

آشنایی قبل از ازدواج تضمینی برای شروع زندگی مشترک است؟

آشنایی برای ازدواج ضروری است، اما همیشه این آشنایی به ازدواج ختم نمی‌شود، این به هدف هر دو طرف از آشنایی بستگی دارد. آیا هر دو شما به قصد آشنایی برای ازدواج با یکدیگر در ارتباط هستید یا این تنها ایده و فکر شما است. حتی اگر هر دو به قصد آشنایی وارد یک رابطه شده‌اید، باز هم تضمینی برای این وجود ندارد که دوستی به ازدواج ختم شود.

آشنایی از مراحل مختلفی تشکیل شده است که در آن معیارهای فردی و معیارهای انتخاب همسر بررسی می‌شود، نظر خانواده نیز در این میان اهمیت دارد. این احتمال وجود دارد که در هر یک از این مراحل آشنایی، یک نفر از تصمیم خود منصرف شود و متوجه شود که در انتخابش اشتباه کرده است. به دلیل آنکه در دوستی تعهدی برای ادامه رابطه وجود ندارد، همیشه ریسک سوءاستفاده و آسیب به یکی از طرفین رابطه وجود دارد.

فواید آشنایی‌های قبل از ازدواج

۱- مشاهده متفاوت بودن افراد با یکدیگر: از فواید آشنایی قبل از ازدواج این است به افراد کمک می‌کند تا گستره تفاوت‌ها را در افراد جامعه خود مشاهده کنند. همه ما به واقع منحصر به فرد هستیم و علی رغم شباهت‌های فراوانی که با هم داریم، تفاوت‌های خاص خودمان را هم داریم. آشنایی با گستره‌ای از افراد، به ما کمک می‌کند که این تفاوت‌ها را از نزدیک ببینیم.

۲ - تعامل با افراد دیگر و شناسایی بهتر شخصیت خود: مردم به شیوه‌های گوناگون فکر می‌کنند و رفتار می‌کنند. آگاهی بیشتر از این تفاوت‌ها به ما در شناخت تفاوت‌های خود با دیگران و نیز شباهت‌های خود با دیگران کمک می‌کند و نهایتاً ما را در شناخت بهتر آنچه که هستیم و آنچه که دوست داریم باشیم یاری می‌کند. زمانی که با افراد بسیار متفاوتی روبرو می‌شویم که به لحاظ پیشینه، خانواده و شخصیت با ما تفاوت‌های زیادی دارند، درباره خود بیشتر و بیشتر می‌آموزیم. آشنایی بستری است برای شناخت بهتر خود.

۳ - فهمیدن نکات مورد علاقه و نکات مورد نفرت: از فواید آشنایی قبل از ازدواج این است که به ما کمک می‌کند تا بهتر و روشن‌تر بدانیم که به دنبال چه کسی هستیم و چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی را در شریک زندگی خود جست‌وجو می‌کنیم. آشنایی به ما کمک می‌کند تا بدانیم با چه ویژگی‌هایی احساس راحتی می‌کنیم و چه افرادی با چه خصلت‌هایی ما را ناراحت می‌کنند.

۴- کمک به یادگیری مهارت‌های ارتباطی: آشنایی به ما فرصت‌های زیادی برای تجربه‌ی ارتباط با افراد دیگر می‌دهد. ما مجبور هستیم که در یک ارتباط تصمیم‌های زیاد و مهمی بگیریم تصمیم‌هایی از قبیل اینکه چه بگوییم و چه کاری انجام دهیم و مجبور هستیم که به پیامدهای رفتاری خود توجه کنیم. همانگونه که متوجه پیامد گفتار و رفتار دیگران بر خود هستیم.

روش‌های مختلف آشنایی قبلی با همسر

- در گذشته این شناخت از طریق تحقیق توسط خانواده‌ها به دست می‌آمد. بنابراین، شاید تا شب عقد دختر و پسر هیچ وقت یکدیگر را ندیده بودند. این باعث می‌شد که معیارهای خانواده بر معیارهای فردی غلبه کند و گاه دختر و پسر با کسی ازدواج کنند که اصلاً او را نمی‌شناختند و هیچ تطابقی با معیارهای آنها نداشت.

- امروزه این شناخت از طریق تعامل دختر و پسر به صورت آزاد یا در قالب نظارت خانواده به دست می‌آید. چنانچه در انتخاب همسر، هم کف بودن و معیارهای عاقلانه در نظر گرفته شود به برقراری روابط صمیمانه پیش از ازدواج نیازی نخواهد بود.

- در روابط دوستانه خیابانی ریسک شناخت کاذب وجود دارد، شناخت شخصیت واقعی و رفتارها و ویژگی‌های طرف مقابل از طریق دوستان، فامیل، خانواده و محیط کار به دست می‌آید.

- اگر به قصد ازدواج با یک فرد وارد ارتباط می‌شوید، سعی کنید واقع‌بین باشید و آشنایی و شناخت خود را با فردی ادامه دهید که به اصول و عقاید شما نزدیک باشد.

- با او در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و خانوادگی رفت‌وآمد کنید و منش و رفتار او را در موقعیت‌های مختلف محک بزنید. از خانواده خودتان نیز برای رسیدن به شناخت بهتر از او کمک بگیرید.

معایب آشنایی قبل ازدواج

معایب واقعی این نوع رابطه بسیار کم است و با وجود اینکه بسیاری از افراد، سایت‌ها آن را نکوهش می‌کنند و لیست بلندبالایی از معایب آن ردیف می‌کنند، نقاط ضعف واقعی کمی دارد. اکثر معایب دوستی قبل ازدواج به عدم بلوغ فکری و عاطفی طرفین وابسته است و ربطی به خود رابطه و ذات آن ندارد. این مسائل به وفور در ازدواج‌های سنتی رخ می‌دهد.

مسئله مهمی که در مورد این نوع ازدواج وجود دارد، این است که اصولاً افرادی که به صورت سنتی ازدواج می‌کنند، طلاق را گناهی بزرگ می‌پندارند و ترجیح می‌دهند در زندگی با مشکلات زیاد بسوزند و بسازند اما از همسر خود جدا نشوند. مسلماً طلاق گرفتن تصمیم بزرگی در زندگی است و می‌تواند آسیب‌های روحی زیادی به دو طرف وارد کند اما حداقل افرادی که با هم دوست می‌شوند، به این بلوغ و تفکر رسیده‌اند که در زندگی به خواسته‌های خود احترام بگذارند و به خاطر حرف مردم تسلیم نشوند.

۱ - گول زدن

اغلب گول زدن‌ها از جانب پسران صورت می‌گیرد. پسرانی که به بهانه ازدواج با دختر یا دخترانی وارد رابطه می‌شوند، از اعتماد و سادگی آنها سوءاستفاده می‌کنند و در نهایت غیب می‌شوند. در این نوع رابطه تنها تعهدی زبانی وجود دارد و هیچ‌گونه رسمیتی در رابطه دیده نمی‌شود. البته هیچ رابطه‌ای نباید به برگه و سند بند باشد و حتی روابطی با محکم‌ترین اسناد اداری هم می‌توانند خیلی راحت از بین بروند.

به دلیل نبود این اسناد، انسان‌ها راحت‌تر می‌توانند یکدیگر را به هر دلیلی رها کنند. بسیاری از افراد به همین علت با اشخاص زیادی وارد رابطه می‌شوند، به آنها قول ازدواج می‌دهند، چه بسا از آنها اخاذی می‌کنند و در نهایت رابطه را رها می‌کنند. در گذشته امکان اخاذی کردن، تهدید کردن بیشتر وجود داشت. این روزها با گسترش فضای مجازی، مهارت‌های ارتباطی افراد کمتر کسی از پخش شدن خبر رابطه ترس و واهمه دارد.

۲ - دید منفی نسبت به این نوع رابطه

متأسفانه دید منفی نسبت به این نوع رابطه وجود دارد و جامعه ما تا جایی که می‌تواند سعی می‌کند دوستی قبل ازدواج را بد نشان دهد. به همین دلیل، بسیاری از افراد با وجود شناخت پیدا کردن نسبت به فرد موردنظر گاهی دچار تردید و ترس می‌شوند. چه بسا غیبت‌ها در مورد این زوج‌ها بسیار زیاد است و در صورت بروز مشکل و خبردار شدن مردم، سرزنش‌هایی که نسبت به آنها می‌شود، بیشمار است.

بسیاری از خانواده‌ها نیز به این رابطه دید منفی دارند. به همین دلیل، ممکن است سنگ جلوی پای دو جوان بیندازند و مدام از بدی این نوع روابط بگویند. به همین علت، فشار زیادی به دو جوان از طرف خانواده وارد می‌شود و آنها را خسته می‌کند.

مدت زمان آشنایی قبل از ازدواج باید چقدر باشد؟

اساتید مشاوره خانواده توصیه می‌کنند که سه تا شش ماه فرصت مناسبی است تا دختر و پسر و خانواده‌هایشان با هم آشنا شوند. فراتر از این مدت باعث شکل‌گیری وابستگی کاذب و غیرمنطقی در دو نفر می‌شود.

در این مدت، هر چند دو خانواده و دختر و پسر با هم در ارتباط هستند و در حال بررسی خلقیات و روحیات یکدیگر هستند، اما بهتر است از یک مشاور خانواده نیز کمک بگیرند تا منطقی و آگاهانه تصمیم‌گیری کنند.

طی فرآیند آشنایی و دوستی قبل از ازدواج تقریباً همه سعی می‌کنند تا تنها اخلاق و جنبه‌های مثبت خود را نشان دهند. به همین دلیل است که بعد از ازدواج با چهره واقعی افراد آشنا می‌شویم.

این اتفاق باعث می‌شود که تمام تصورات فرد از همسرش به هم بریزد و زندگی مشترک به خطر بیفتد، مشاوره ازدواج این فرصت را به زوج می‌دهد که با تمام جنبه‌های روحی و عاطفی یکدیگر آشنا شوند و از نظر تخصصی یک نفر دیگر نیز بهره مند شوند.

از مشاوره ازدواج کمک بگیرید

مشاوره با کارشناسان دینی، دختر و پسر را به وظایف شرعی خود در قبال همسر و فرزند در طول زندگی مشترک آگاه می‌کند و شرکت در کلاس‌های آموزشی ازدواج می‌تواند زوجین را در برقراری یک ارتباط عاطفی و روابط صحیح زناشویی هدایت کند. دختر و پسری که هنوز وارد زندگی زناشویی نشده‌اند و تجربه و شناخت کاملی از تمایلات جسمی و عاطفی خود ندارند، نمی‌توانند در مورد میزان یا شدت این نوع تمایلات تصمیم‌گیری کنند. در این زمینه مراجعه به کلاس‌های آموزشی و مشاوران خانواده کارساز خواهد بود.

کد خبر 559895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.