شیوه‌های افزایش یادگیری و تمرکز کودکان چیست؟  

بسیاری از کودکان در بعضی از زمینه‌ها یادگیری خوبی دارند؛ اما تشویق کودکان به درس خواندن به وسیله والدین می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در کل به یادگیرنده‌های خوبی تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اغلب کودکان در بدو تولد یادگیرنده‌های خوبی نبوده‌اند، بلکه به مرور زمان و با شکل‌گیری شخصیت خود به موفقیت رسیده‌اند. شخصیت فردی، همان چیزی است که نقش اصلی را در تمایل کودک به یادگیری و وضعیت کلی تحصیلی او ایفا می‌کند.

آموزش کودکان در سنین پایین از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین والدین تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا بهترین منابع آموزشی را در اختیار کودکان قرار دهند. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد؛ معمولاً کودکان و دانش‌آموزان ابتدایی مشکل تمرکز دارند.

این اتفاق به این معنی است که تمرکز کودکان در یادگیری بسیار پایین است که این موضوع، اثرات منفی روی عملکرد آن‌ها می‌گذارد. بسیاری از کودکان در خانه و مدرسه تلاش زیادی می‌کنند تا درس‌ها را یاد بگیرند اما به دلیل نبود تمرکز، نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. این موضوع می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت مشکلات زیادی برای کودکان ایجاد کند. بنابراین والدین باید به دنبال راه‌هایی باشند تا تمرکز کودکان را در یادگیری افزایش دهند.

لزوم تشویق کودکان و پیشرفت در درس خواندن

بشر از نخستین روز خلقت، با تکیه بر توانایی یادگیری و انتقال آموخته‌هایش توانست پیشرفت کند و تمدنی را به‌وجود بیاورد که ما امروز در آن زندگی می‌کنیم. فناوری ساختن ابزارها، دانش‌های نو درباره جهان اطراف و درون، روش‌های اداره شهرها همه با وجود توانایی یادگیری و آموزش به نسل‌های بعد منتقل شد.

در دنیای امروز، تجربه‌های انسان و مهارت‌های اولیه زندگی در مدرسه‌ها و با درس خواندن منتقل می‌شود؛ به این علت، تشویق کودکان به درس خواندن اهمیت دارد. بچه‌ها با مطالعه و یادگیری نه‌تنها از دستاوردهای انسان از آغاز تا امروز آگاه می‌شوند، بلکه مهارت‌های زندگی آینده‌شان را نیز می‌آموزند.

از انگ زدن به کودکان پرهیز کنید

بعضی از والدین بدون مشورت با پزشک و خودسرانه از دارو برای بالا بردن تمرکز فرزندشان استفاده می‌کنند؛ حواستان باشد کودکان در سنین حساسی هستند و مصرف داروهای اشتباهی می‌تواند با عوارض خطرناکی بر ذهن و روند رشدی آن‌ها همراه باشد. دارویی مثل ریتالین اگر خودسرانه و بدون مشورت با پزشک متخصص مصرف شود، اثرات بسیار مخربی به همراه دارد.

بعضی از کودکان اختلال یادگیری دارند، یعنی با وجودی که هوش طبیعی دارند، آموزش‌های درسی را به خوبی درک نمی‌کنند و نمی‌توانند روی تکالیف تمرکز کنند و در نتیجه عملکرد مناسبی در مدرسه ندارند. این کودکان نمی‌توانند به راحتی مطلبی را بخوانند، در مشق نوشتن، دیکته و هجی کردن مشکل دارند و دیکته‌های آن‌ها پر غلط و قابل تصحیح نیست و بهتر است قبل از انگ زدن به کودک با روانپزشک کودک و نوجوان مشورت کنید، چون روانپزشک در درمان جامع‌تر و سریع‌تر کودک نقش مهمی دارد.

اقدامات تضعیف‌کننده انگیزه درس خواندن در کودکان

۱ اجبار به تحصیل: اگر والدین با خشم، تهدید و ترش‌رویی کودک را به تحصیل وادار کنند، با خشونت از او بخواهند که به مدرسه برود یا تکالیف خود را انجام دهد، در این صورت انگیزه کودک تضعیف می‌شود. چون ترشرویی والدین با تحصیل تداعی می‌شود. همان طور که تهدید و ترش‌رویی نفرت‌آور است، درس خواندن نیز این گونه می‌شود.

۲ انتقاد و سرزنش: اگر کودک به تحصیل توجه ندارد، اما والدین مدام او را به خاطر این کار سرزنش می‌کنند، مثلاً به او می‌گویند که او در آینده به هیچ جایی نخواهد رسید و کسی نخواهد شد، این برخوردها نه تنها انگیزه او تحریک نخواهد کرد، بلکه روحیه و اشتیاق او را خراب می‌کند.

۳ تنش‌های خانوادگی: اگر والدین بین خود مسئله دارند و در حضور کودک به مشاجره می‌پردازند، روحیه و انگیزه کودک خراب می‌شود.

۴ تنبیه: تنبیه کردن کودک به خاطر مدرسه یا تکالیف درسی اثر مخرب روی انگیزه او دارد. خصوصاً اگر تنبیه جنبه بدنی داشته باشد.

روش‌هایی برای چگونگی بهبود تمرکز کودکان

والدین اغلب به کودکان در آموزش تمرکز و به عبارتی بالا بردن تمرکز در درس خواندن کمک می‌کنند؛ زیرا این نوع آموزش برای کودکان به خصوص در سنین مدرسه، مفید و ضروری است.

روش‌هایی برای تجزیه و تحلیل بهبود تمرکز کودکان عبارتند از:

۱. به بچه‌ها اجازه دهید تکالیف یادگیری را به صورت مرحله‌ای در زمان مشخص شده انجام دهند. اگر کودک بتواند روی تکمیل آن تمرکز کند و به درستی انجام دهد، والدین باید تشویق خاصی (تمجید، بوسیدن، هدیه کوچک، خوراکی و غیره) داشته باشند و اجازه دهند ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کند. این‌ها می‌تواند اعتماد به نفس کودک را تقویت کند و به او این احساس را بدهد که من می‌توانم آگاهانه روی انجام یک کار خوب تمرکز کنم.

۲. در مواقع عادی بیشتر تشویق کنید و در حین انجام کاری که کودک دوست دارد دخالت نکنید. وقتی بچه‌ها روی انجام کاری تمرکز می‌کنند و غذا خوردن را فراموش می‌کنند، والدین باید یاد بگیرند که در کار کودک دخالت نکنند و صبورانه منتظر بمانند تا او کار خود را انجام دهد. وقتی کودک در علایق خود غوطه‌ور می‌شود، برای پرورش ناخودآگاه قدرت تمرکز او است.

۳. سعی کنید نق زدن و سرزنش کودک را به حداقل برسانید تا کودک احساس کند که در زمان کافی می‌تواند کارهایش را انجام دهد. نحوه تخصیص زمان را به فرزندتان بیاموزید وقتی او روی انجام تکالیف خود در مدت زمان نسبتاً کوتاهی تمرکز می‌کند، زمان بیشتری برای انجام کارهای دیگر خواهد داشت. بدین ترتیب کودکان یاد می‌گیرند زمان را به تنهایی کنترل کنند، احساس موفقیت کنند و در انجام کارها اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.

۴. خواندن با صدای بلند برای بالا بردن تمرکز در درس خواندن مفید است، هر روز، زمانی (۱۰ تا ۲۰ دقیقه) را برای کودکان تعیین کنید تا مقالات کوتاه مورد علاقه خود را برای خواندن با صدای بلند برای والدین خود انتخاب کنند. این فرآیند، موجب تقویت هماهنگی دهان، چشم و مغز کودکان می‌گردد. در فرآیند خواندن، کودکان باید تمام تلاش خود را بکنند که در خواندن اشتباه نکنند و کلماتی را از قلم نیندازند. این آموزش باید ادامه دار باشد.

۵. یک محیط مناسب برای تمرکز ایجاد کنید.

فقط کتاب‌ها و سایر وسایل مدرسه مربوطه را می‌توان روی میز کودک گذاشت، اسباب بازی و غذا مجاز نیست؛ لوازم‌التحریر باید مختصر و تا حد امکان ساده باشند. مدادها و پاک‌کن‌ها نیز باید ساده و تک‌کاره باشند تا کودکان از آن‌ها به عنوان اسباب بازی برای بازی کردن و مشغول شدن استفاده نکنند. این کار به بالا بردن تمرکز در درس خواندن کمک می‌کند.

والدین باید تمام تلاش خود را بکنند که در حین درس خواندنِ کودک، مرتب به اتاق او رفت و آمد نکنند. علاوه بر این، نور خانه نیز عنصری است که به راحتی نادیده گرفته می‌شود. نور ملایم و متوسط به کودکان کمک می‌کند تا تمرکز کنند و محیطی آرام و مرتب برای کودکان ایجاد می‌گردد.

۶. در زندگی روزمره، زیاد اسباب بازی و کتاب برای فرزندانتان نخرید. ما اغلب چنین موقعیت‌هایی را می‌بینیم، والدین اسباب بازی‌ها و کتاب‌های زیادی برای فرزندان خود می‌خرند، اما کودکان اغلب دو صفحه از این کتاب و دو صفحه از آن کتاب را ورق می‌زنند، پس تعداد زیاد کتاب و اسباب بازی فقط حواس کودکان را پرت می‌کند.

۷. اجازه دهید کودکان در یک زمان فقط یک کار را انجام دهند، اختصاص دادن آن‌ها به چیزهایی با ماهیت متفاوت به طور جدی اثربخشی توجه را از بین می‌برد، به ویژه زمانی که توجه کودکان در حال رشد است، این رویداد به تمرکز مؤثر آسیب می‌رساند. بنابراین حتی زمانی که کودک با اسباب بازی بازی می‌کند، تلویزیون را خاموش کنید، در هنگام انجام تکالیف، موسیقی پخش نکنید.

۸. با کودک خود بازی‌های «خودانضباطی» انجام دهید و این روش را در زندگی فرزندتان پیاده کنید. شما می‌توانید آگاهانه موقعیت‌هایی را برای کمک به کودکان برای تقویت توانایی خود انضباطی، تحت محرک‌های متعدد تنظیم کنید و روندی تدریجی را دنبال کنید.

۹. چند کتاب درمورد آموزش هوش بخرید و هر روز به انجام تمرینات ادامه دهید. این روش به بالا بردن تمرکز در درس خواندن کمک می‌کند.

۱۰. با استفاده از روش خیره شدن در هر زمانی می‌توانید تمرین کنید. در کلاس و خانه می‌توانید هر روز چند دقیقه به یک نقطه و شیء خاص خیره شوید، این روش حرفه‌ای‌ترین، محبوب‌ترین و ساده‌ترین روش آموزشی برای تقویت تمرکز در جهان است.

کد خبر 558661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.