نگاهی به چندوچون مشکلات گالری‌ها در اصفهان

تنها با گذر از چند گالری‌ در شهر اصفهان، کم‌رنگ شدن فعالیت گالری‌ها و عدم علاقه‌مندی مردم حتی برای حضور و دیدن آثار ارائه‌ شده در گالری‌ها مشهود است، ضمن این که می‌توان درک کرد که آگاهی بسیاری از مردم و مسئولین با هنرهای تجسمی و مفهوم گالری‌داری فاصله بسیاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنوز از بهتر شدن شرایط شهر اصفهان به لحاظ گسترش بیماری کرونا مدت زیادی نمی‌گذشت که دوباره جولان اومیکرون بر روی فعالیت گالری‌ها اثر گذاشته است، اما مشکلاتی که گالری‌ها با آن مواجه هستند تنها به دو یا سه سال اخیر محدود نیست و یکی از مسائلی که به‌خوبی آشکار است عدم تمایل مردم به گالری‌گردی است که درنهایت خرید آثار هنری نیز به‌ندرت صورت می‌گیرد؛ البته قطعاً یکی از مسائلی که در این خصوص تأثیرگذار است شرایط سخت اقتصادی و عدم آشنایی با هنر است هر چند که موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد رویکرد سازمان‌های شهری به ارائه آثار هنری است که ضرورت آن بیش از پیش احساس می‌شود.

در این گزارش، به بعضی از مشکلات گالری‌ها و گالری‌داران شهر اصفهان از دیدگاه شیرین معنوی، مدیر گالری گذار، پروانه سیلانی مدیر گالری دیدار، ساناز اسلامی مدیر گالری تام، الناز رجبیان مدیر گالری اکنون و نگارخانه صفوی اشاره‌شده است.

عدم رسمیت شغل گالری‌داری در اصفهان

شیرین معنوی، مدیر گالری گذار اظهار کرد: در شهرستان‌ها فرهنگ بازدید از گالری‌ها و خرید اثر هنری جایگاه خود را نیافته است و بزرگ‌ترین مشکل امروز ما عدم شناخت مخاطبین عام از هنر معاصر است که این موضوع به اطلاع‌رسانی بیشتر نیاز دارد و شاید گالری‌دارها به‌تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند و به حمایت سازمان‌ها مختلف نیاز دارند.

وی افزود: مخاطبین گالری گذار، هنرمندان، دانشجویان، گردشگران، مخاطب عام و تعداد بسیار محدودی از افرادی هستند که به‌تازگی مجموعه‌دار شده و به خریداری آثار هنری روی آورده‌اند.

مدیر گالری گذار خاطرنشان کرد: در اصفهان درصد خیلی پایینی خرید آثار هنری انجام می‌شود و اگر من با تهران و شهرهای دیگر در ارتباط نبودم، آثار ارائه‌شده هنرمندان خریداری نمی‌شد و البته این موضوع به ارتقای فرهنگ شهر، تعداد گالری‌ها و نوع اطلاع‌رسانی وابسته است.

معنوی با بیان اینکه گالری‌های شهر اصفهان از سوی سازمان‌ها حمایت نمی‌شوند، گفت: من فکر می‌کنم اکثر سازمان‌های شهر اصفهان شغلی به نام گالری‌داری را به رسمیت نمی‌شناسند، همچنین در خیابان‌های شهر فقط مجسمه‌ها و نقاشی‌های دوره کلاسیک دیده می‌شود که نشان‌دهنده عدم آگاهی سازمان‌ها از هنر مدرن و معاصر است.

وی افزود: گالری‌دارها، مجموعه‌داران، معماران و طراح‌ها از شهرهای دیگر به‌خصوص تهران خریداران آثار هنری از گالری گذار هستند؛ ضمن اینکه من از قوانین شهری برای تبلیغات در سطح شهر اطلاعی ندارم و نمی‌دانم همکاری از سوی آن‌ها صورت می‌گیرد یا خیر.

معنوی با بیان اینکه گالری گذار با هنرمندان خارجی در ارتباط است، اظهار کرد: قبل از کرونا با هنرمندان ایرانی و غیرایرانی خارج از کشور مانند ارمنستان و کانادا همکاری داشتم، اما به دلیل شرایط ایران از لحاظ اقتصادی و بیماری کرونا اکنون این همکاری وجود ندارد.

دعوت از هنرمندان خارجی دشوار است

همچنین پروانه سیلانی، مدیر گالری دیدار اظهار کرد: بازدیدکنندگان گالری دیدار عموماً هنرمندان و گاهی نیز مردم عادی هستند، اما مسئولین در نمایشگاه‌های خاصی مانند چهل وکتور حضور پیدا می‌کنند و خرید آثار هنری از گالری دیدار تاکنون اکثراً توسط علاقه‌مندان و تعداد کمی از مجموعه‌داران انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه دعوت از هنرمندان خارجی دشوار است، افزود: کار با هنرمندان هنر محیطی و ویدئوآرتیست امکان‌پذیر است و کسانی که در حوزه رزیدنسی (اقامت هنری) کار می‌کنند عامل برقراری این ارتباط هستند.

سیلانی با اشاره به تبلیغات گالری‌ها اظهار کرد: سایت‌هایی از طرف شهرداری و یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که برنامه گالری‌ها را منتشر می‌کنند، اما بیشتر تبلیغات نمایشگاه توسط خود گالری دارها انجام می‌شود.

مدیر گالری دیدار ادامه داد: هنر مفهومی، چیدمان، اجرا و ورک‌شاپ در فضای باز اتفاق خوبی است که با گرفتن مجوزهای لازم امکان‌پذیر خواهد بود، ضمن اینکه چنین نمایشگاهی از سوی انجمن نقاشان با همکاری مسئولین مرتبط در گذر چهارباغ برگزار شد.

حضور هنرمندان خارج از کشور در ایران سخت است

ساناز اسلامی، مدیر گالری نیز تام اظهار کرد: مکان گالری تام در مقابل دانشگاه هنر قرار دارد و به همین دلیل مخاطبین ما علاوه بر مردم عام اکثراً هنرمندان و دانشجویان رشته‌های هنر هستند، اما اگر مسئولین و اهالی فرهنگ به‌صورت خاص به گالری‌ها دعوت نشوند، همچنان بازدیدی صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: خریداران آثار هنرمندان در گالری تام مجموعه‌داران و مردم عادی هستند، اما افرادی نیز هستند که اولین خرید اثر هنری را در گالری ما انجام دادند و اکنون یک مجموعه کوچک دارند.

مدیر گالری تام بابیان اینکه موزه هنرهای توانست تعدادی بیلبورد در یکی از خیابان‌های شهر اصفهان برای تبلیغ گالری‌ها بگیرد، افزود: گالری می‌توانند با هنرمندان خارج از کشور ارتباط برقرار کند، اما حضور هنرمندان در ایران به‌سختی و با موانع بسیار است که عملاً کار را غیرممکن می‌کند.

اسلامی گفت: شهرداری برای برگزاری نمایشگاه در فضای باز مکانی را در خیابان آبشار سوم پیشنهاد داد، اما معمولاً این مکان‌ها استانداردهای لازم را ندارد و برگزاری نمایشگاه در مکانی بدون داشتن حداقل استاندارها اتفاق جالبی نیست.

استقبال اندک از نمایشگاه‌ها

همچنین الناز رجبیان، مدیر گالری اکنون و نگارخانه صفوی گفت: استقبال از نمایشگاه‌هایی که در اصفهان برگزار می‌شود اندک است؛ چراکه افراد نیاز و دغدغه گالری‌گردی و دیدن یک اثر هنری را ندارند، هنگامی یک گالری نتیجه دارد که آثار هنرمندان دیده و کارها به فروش برسد.

وی با بیان اینکه بیشتر بازدیدکنندگان گالری اکنون و نگارخانه صفوی دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر هستند، افزود: هدف ما این است که افراد را به مجموعه‌داری و خرید اثر هنری تشویق کنیم تا بتوانند یک مجموعه‌دار موفق شوند، همچنین تعریف کنیم که می‌توان یک نقاشی ساده یا عکس خانوادگی را در کنار اثر هنری قرار دهند.

مدیر گالری اکنون و نگارخانه صفوی با اشاره به فعالیت خود با سفارت‌ها و هنرمندان بین‌المللی اضافه کرد: ایده همکاری با سفارت‌های و هنرمندان سایر کشورها در زمان گسترش کرونا ایجاد شد و به‌صورت آنلاین با هنرمندان خارج از ایران مرتبط شدم و این موضوع به‌خوبی پیش رفت و موفق شدیم.

رجبیان اظهار کرد: شهرداری همیشه دوست دارد همراه و کمک گالری‌ها باشد؛ یک سری پایه مخصوص برای تبلیغ پوستر نمایشگاه‌ها گذاشتند، اما بازخورد و جوابی که انتظار داشتیم از آن گرفته نشد.

گزارش از: زینب گنجی‌پور، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 554133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.