سکته در کمین دیابتی‌ها

رئیس گروه قلب و دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیماران دیابتی تقریباً حدود دو تا چهار برابر بیشتر از افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، مستعد سکته‌های قلبی و مغزی هستند.

رامش حسین‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص شیوع بیماری مزمن دیابت اظهار کرد: دیابت بیماری مزمن و شایع در جهان، ایران و استان اصفهان است. در سال ۱۳۹۵ در مطالعه شیوع بیماری دیابت ۱۱.۶۹ درصد برآورد شد و چهار سال بعد در مطالعه سال ۱۳۹۹ شیوع دیابت در افراد به ۱۳.۶۳ درصد رسید.

وی اضافه کرد: درواقع ۲ درصد افزایش در طول چهار سال در شیوع دیابت را تجربه کرده‌ایم؛ درحالی‌که رسالت اصلی ثابت نگاه داشتن شیوع دیابت است، اما این افزایش طی سالیان ایجاد شده و در ادامه مشکل‌آفرین خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: بیماری دیابت عوارض متعددی دارد که در کل به دو دسته عوارض عروق بزرگ و کوچک تقسیم‌بندی می‌شود. عوارض بزرگ، گرفتاری در عروق بزرگ قلب و مغز است و احتمال دارد با ایجاد آن، شاهد سکته‌های قلبی و مغزی باشیم.

وی ادامه داد: درمورد عروق کوچک اگر عارضه ایجاد شود، می‌تواند باعث (رتینوپاتی دیابتی) اختلالات در بینایی یا نابینایی شود و می‌تواند در کلیه موجب گرفتاری عروق کوچک شود؛ همچنین نارسایی مزمن کلیه را ایجاد کند و فرد درگیر دیالیز شود. این مشکل در پاها موجب زخم این عضو و درنهایت موجب قطع پا می‌شود.

حسین‌خانی تصریح کرد: متأسفانه قریب به ۶۵ درصد بیماران مبتلا به دیابت به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی فوت می‌کنند و پیشگیری از این موضوع، یکی از ضروریات جامعه است.

عارضه سکته‌های قلبی و مغزی

رئیس گروه قلب و دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به عارضه سکته‌های قلبی و مغزی اظهار کرد: چربی خون بالا، مهم‌ترین عامل بیماری‌های قلبی و عروقی است که برای این دسته بیماران بسیار حائز اهمیت است. برای افراد مبتلا به دیابت به خصوص افرادی بالای ۴۰ سال، مصرف قرص استاتین و چربی خون توصیه می‌شود.

حسین‌خانی افزود: بیماران بدون در نظر گرفتن عدد چربی خون که در آزمایش قابل مشاهده است، استفاده از این قرص را آغاز کنند، ولی با توجه به عددی که در آزمایش وجود دارد، می‌توانیم دوز مصرف دارو را برای بیمار افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مصرف قرص چربی برای بیماران دیابتی بالای ۴۰ سال الزامی است. بیماران دیابتی تقریباً حدود دو تا چهار برابر بیشتر از افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، مستعد سکته‌های قلبی و مغزی هستند. دیابت موجب تصلب شرایین و گرفتگی عروق به خصوص عروق بزرگ قلب و مغز در بدن بیمار می‌شود.

کاهش چربی خون بیماران و جلوگیری از تصلب شرایین

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: فشار خون بالا، دومین عامل خطر مهم در بیماران دیابتی درمورد بروز سکته‌های قلبی و مغزی است و هر بیمار دیابتی که به پزشک مراجعه کند، در گام نخست باید فشار خون وی مورد بررسی قرار گیرد.

وی توصیه کرد: باید فرد دیابتی هر سه ماه یک‌بار به پزشک مراجعه کند و پزشک معالج وی به طور مرتب وی را مورد چکاپ قرار دهد و در صورتی که چربی خون وی نرمال باشد، باید سالیانه یک مرتبه آزمایش خون برای وی تجویز شود.

کد خبر 551220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.