مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی و تولد نوزاد چاق/برگزاری پویش حس خوب در هفته زن

مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی در بارداری و تولد نوزاد چاق، حمایت از حضور زنان در «ورزشگاه» برای تماشای بازی، فاقد الگوی حکمرانی در آسیب‌های اجتماعی، برگزاری پویس حس خوب در روز زنان، تشکیل وزارت خانواده زمانی دیگر و رژیم غذایی مناسب خطر ابتلاء به سرطان دهانه رحم را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری و رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر از اکران رایگان فیلم‌ها و بازدید از موزه‌ها در روز ولادت حضرت فاطمه خبر داد و گفت: کارمندان زن بر اساس پویش «حس خوب» و استفاده از مرخصی تشویقی می‌توانند با خانواده در پارک‌ها از برنامه‌های متنوع روز زن بهره ببرند.

وی افزود: برنامه و همایش اصلی امسال به نام «بانوی خردمند» نامگذاری شده که برگرفته از تعالیم و فرمایشاتی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با برخی از بانوان و پرستاران داشتند که عنوان کردند از نمونه‌های بارزی که می‌تواند عقلانیت، تدبیر و خرد زن را به عنوان یک قهرمان نشان دهد حضرت زینب (س) است.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب مکرراً تاکید داشتند که بانوان با خردمندی و تدبیر می‌توانند بسیاری از نقشه‌های دشمن را خنثی کنند و با بیان صحیح مطالب، از تحریف جلوگیری کنند همانطور که حضرت زینب این نهضت تبیین را به راه انداخت.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: در برهه‌ای از زمان، حرکت و موجی شناختی و رسانه‌ای قرار داریم که زنان و خانواده‌ها را هدف گرفته است و این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند، در این روزها بنا داریم از بانوان خردمند تجلیل کنیم و برای تحقق گام دوم انقلاب، مسیری را فراهم کنیم که راه خردمندی و تدبیر را بانوان برای بانوان تبیین و تفسیر کنند.

فاقد الگوی حکمرانی در آسیب‌های اجتماعی هستیم

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی مشکلات «اعتبارات» را از جمله مهم‌ترین مشکلات حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: دستگاه‌های متولی در امر آسیب‌های اجتماعی نگاهی جزیره‌ای دارد. سال گذشته در مجلس حداقل بودجه‌ای را به بودجه سنواتی آسیب‌های اجتماعی اضافه کردیم اما بعضاً این بودجه که قرار بود خرج کار فوق‌العاده در حوزه آسیب‌های اجتماعی شود صرف اقدامات دیگر می‌شود، چراکه نگاه ما حل مساله آسیب‌های اجتماعی نیست بلکه نگاهمان به انجام حداقل مسئولیت‌هایی است که در سیستم برایمان تعریف شده است.

وی اضافه کرد: این کمبود اعتبارات برای آسیب‌های اجتماعی در بودجه ۱۴۰۱ شدیدتر است، به طوری‌که متوسط عدد بودجه‌ای سنواتی آسیب‌های اجتماعی سالیانه نیم درصد است اما این رقم در بودجه ۱۴۰۱، تنها ۲۷ صدم درصد است.

وی تاکید کرد: این عدم اهتمام جدی مهم‌ترین مسئله ما است، شیوه حکمرانی ما هم غلط است به طوری که ما ادای دین به آسیب‌های اجتماعی اجتماعی را در حد ارائه برخی بیلان‌های کاری سطحی تقلیل می‌دهیم.

مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی در بارداری و تولد نوزاد چاق

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد مادران بارداری که شیرین‌کننده‌های مصنوعی زیادی مصرف می‌کنند، با احتمال بیشتر داشتن فرزندان چاق روبرو خواهند بود. محققان کانادایی دریافتند موش‌های بارداری که از استویا یا آسپارتام (دو مورد از رایج‌ترین شیرین‌کننده‌ها) استفاده می‌کردند بچه‌هایی چاق‌تر داشتند.

محققان اعتقاد دارند این یافته‌ها ممکن است در مورد مادران باردار نیز صدق کند، زیرا مجموعه‌ای از مطالعات دیگر مشابه آن را در انسان‌ها نشان داده است. «رایلین ریمر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالگری کانادا، اظهار کرد: «رژیم غذایی مادر در دوران بارداری برای سلامت کوتاه مدت و بلندمدت نوزادان بسیار مهم است.»

شیرین کننده‌های مصنوعی، یک جایگزین واقعاً مفید برای افراد مبتلا به دیابت هستند که نیاز به مراقبت از سطح قند خون خود دارند و در عین حال از غذاهای مورد علاقه خود لذت می‌برند.

شیرین‌کننده‌ها مانند شکر طعم شیرینی دارند، اما چیزی که آنها را متمایز می‌کند این است که پس از مصرف، سطح قند خون را افزایش نمی‌دهند. محققان این مطالعه، موش‌های باردار را به سه گروه تقسیم کردند.

به برخی آسپارتام، به برخی دیگر استویا، و به گروه سوم موش‌های باردار آب داده شد. کودکان آن‌ها به محض تولد، وزن شدند. آنها دریافتند نوزادان متولد شده از مادرانی که با شیرین کننده ها تغذیه شده بودند، وزن بیشتری داشته و درصد چربی بدنشان بالاتر بود.

تشکیل وزارت خانواده؛ شاید زمانی دیگر

حسنا سعدی پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در خصوص تأثیرات ایجاد وزارتخانه زنان و خانواده و اثرات آن برای حل مشکلات حوزه زنان و خانواده گفت: ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که با توجه به مشکلات و خلأهایی که در حوزه سیاست گذاری کشور در خصوص موضوعات زنان وجود دارد چقدر تشکیل یک وزارت خانواده به حل این مشکلات می‌تواند کمک کند.

وی اضافه کرد: فرضیه‌ای که در ابتدای بحث وزارت خانواده مطرح می‌شود این است که ساختارهای موازی در حوزه زنان و خانواده در کشور وجود دارد و به همین دلیل مسائل زنان و خانواده حل نمی‌شوند و این ایده مطرح می‌شود که برای حل این مشکلات و مسائل یک نهاد منسجم تشکیل شود تا همه مسائلی که ذیل مبحث خانواده مطرح می‌شود در آنجا بررسی و اجرا شود اما وقتی که بررسی می‌کنیم می‌بینیم که مشکلات اصلی بر سر راه انسجام مسائل خانواده است.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده اظهار کرد: اصولاً ماهیت موضوع خانواده یک مسئله چند وجهی، پیچیده و چند لایه است، در حال حاضر در سطح کشور و نهادهایی که در حال کار در این موضوع هستند به یک گفتمان منسجم نرسیده‌اند و هرکدام از دیدگاه خودشان به مسائل زنان، کودکان و خانواده نگاه می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سیاست گذاری و رویکرد مشخصی برای نحوه چگونگی حل مسائل حوزه خانواده ذیل وزارت خانواده وجود ندارد و باوجود ایرادات بسیار تشکیل این وزارتخانه امکان پذیر نیست.

حمایت از حضور زنان در «ورزشگاه» برای تماشای بازی با عراق

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در «مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال بانوان به جام ملت‌های فوتبال آسیا» درباره مشکلات اعضای تیم ملی اظهار کرد: درخواست‌هایی که اعضای تیم ملی داشتند را به رئیس جمهور ابلاغ می‌کنیم.

وی افزود: روحیه تیم ملی بسیار خوب بود و همیشه به همین صورت بوده است. حمایت دولت همیشه بوده و اکنون نیز حمایت صورت می‌گیرد. رئیس جمهور ما را به صورت خاص به اینجا فرستاد تا از اعضای تیم ملی تشکر کنیم و گفتند ما با هر نتیجه‌ای چشم به راهشان هستیم و به آن‌ها افتخار می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: از حضور تماشاگران خانم در دیدار با عراق حمایت می‌شود و زنان در بازی با عراق حضور پیدا می‌کنند.

رژیم غذایی مناسب خطر ابتلاء به سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهد

سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان است، تحقیقات نشان می‌دهد که بین رژیم غذایی و خطر ابتلاء به برخی سرطان‌ها، رابطه وجود دارد. یش از ۹۹.۷ درصد موارد سرطان دهانه رحم ناشی از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این عفونت ویروسی باعث ایجاد تغییرات غیرطبیعی در دهانه رحم شده که منجر به ایجاد این نوع سرطان می‌شود. پزشکان ممکن است سرطان دهانه رحم را در طول غربالگری‌های معمول سلامت مانند تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV تشخیص دهند. این عارضه اغلب بدون علامت است.

علاوه بر آزمایش پاپ اسمیر و HPV معمولی، سه واکسن HPV وجود دارد که در برابر برخی از گونه‌های HPV شناخته شده برای ایجاد سرطان دهانه رحم محافظت ایجاد می‌کنند. همچنین سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، عفونت همزمان با عفونت‌های مقاربتی مانند HIV و رژیم غذایی و تغذیه نامناسب عوامل دیگری که بر ابتلاء به سرطان دهانه رحم تأثیر می‌گذارند.

در واقع، تغذیه مناسب به بهینه سازی سیستم ایمنی کمک می‌کند، که به نوبه خود، HPV را از بین برده و به بدن در پاسخ به تومورهای سرطانی کمک می‌کند. تحقیقات در مورد نقش رژیم غذایی و تغذیه در پیشگیری یا کاهش خطر ابتلاء به سرطان دهانه رحم بر روی مواد مغذی آنتی اکسیدانی و الگوهای غذایی متمرکز شده است که تأثیر HPV را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی با پتانسیل التهابی بالا همانند الگوی غذایی به سبک غربی، با ایجاد سرطان دهانه رحم، به ویژه در میان زنانی که دارای عفونت HPV هستند و سبک زندگی کم تحرکی دارند، مرتبط است. رژیم غذایی غربی که معمولاً سرشار از چربی‌های اشباع شده و ترانس، قندهای افزودنی و سدیم است، التهاب مزمن را افزایش می‌دهد و کنترل عفونت‌های HPV را دشوار می‌کند. عفونت مداوم HPV منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم می‌شود.

از سوی دیگر، پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، نخود یا لوبیا، چربی‌های سالم و ماهی است، ممکن است منجر به کاهش خطر ابتلاء به عفونت HPV و سرطان دهانه رحم شود. مصرف آنتی‌اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدهای لوتئین، زآگزانتین و بتاکاروتن، و ویتامین‌های C، E و A ممکن است از پیشرفت سرطان دهانه رحم، به ویژه در میان آنهایی که سیگار می‌کشند، ممانعت کند.

کد خبر 549904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.