تحقق شهر هوشمند با تشکیل میزهوشمندسازی/خدمات الکترونیکی میز خدمت افزایش می‌یابد

یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در دوره ششم فعالیت بر اساس شعار محوری «اصفهانِ من شهر زندگی» با شکل‌گیری میزهایی همچون هوشمندسازی و فرهنگ است تا اهداف ترسیم شده مدیران شهری یکی پس از دیگری تحقق یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با تاکید شهردار اصفهان میز هوشمندسازی به منظور تسهیل امور و پیشرفت اثر بخش‌تر اهداف تشکیل شده تا فعالیت‌ها و پروژه‌های مهم توسعه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی رصد، پیگیری و به نتایج قابل قبول برسد و رضایت شهروندان از خدمات الکترونیکی و بسترهای هوشمندی شهر جلب شود.

با توجه به اینکه الکترونیکی شدن و دخالت کمتر انسان در سیستم‌ها به شفافیت امور نیز نقش بسزایی دارد و می‌تواند به کاهش فساد در بخش‌های مختلف کمک کند، به‌کارگیری و ارتقای ساز و کارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شهر هوشمند برای کلانشهرهایی همچون اصفهان الزامی است.

به منظور آگاهی از شرایط فعلی و برنامه‌ها و اهداف آینده هوشمندسازی جهانشهر اصفهان همچنین ارتقای زیرساخت‌های هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات شهرداری، گفت و گویی با «سید مصطفی اعتصامی، مدیر کل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان» انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

فعالیت‌های اداره کل نوسازی و تحول اداری در چه زمینه‌هایی است؟

در گذشته مدیریت آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌ها و مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری وجود داشت که با ابلاغ وزارت کشور در سال ۱۳۹۵و علی‌رغم تمایل مدیران وقت شهرداری، این دو اداره ادغام شده و اداره کل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان با چهار محور کاری، فعالیت خود را آغاز کرد.

چهار محور این اداره کل شامل «اداره آموزش کارکنان شهرداری»، «ساختار و تشکیلات»، «اداره معماری سازمانی و هوشمندسازی» و «گروه بهبود و تحول» است، البته با توجه به پنج‌ساله بودن اعتبار ساختار شهرداری‌ها، از سال ۱۳۹۵ تاکنون این ساختارها اصلاح نشده که امیدواریم با در نظر گرفتن ساده‌سازی و بهبود فرآیندها بتوانیم ساختار چابکی متناسب با نیاز شهر و شهرداری به تصویب مراجع ذی‌صلاح برسانیم.

این ساختار باید به تصویب سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رسیده و به شهرداری ابلاغ شود. با توجه به اینکه در مرحله نخست باید بازنگری اساسنامه سازمان‌ها تصویب شود، امیدواریم تا اردیبهشت‌ماه سال آینده تمامی اصلاحات ساختاری حوزه‌های شهرداری و سازمان‌های وابسته در شهرداری انجام شده باشد و پس از آن بتوانیم مصوبه مربوطه را دریافت کنیم.

در رابطه با اقدامات انجام شده در زمینه معماری سازمانی و شهر هوشمند توضیح دهید؟

در سال ۱۹۵۰، ۷۰ درصد جمعیت جهان روستانشین و ۳۰ درصد شهرنشین بودند و بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل‌متحد، در سال ۲۰۵۰، ۷۰ درصد جمعیت جهان شهرنشین و ۳۰ درصد روستانشین خواهند شد؛ این در حالی است که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۷۴ درصد از جمعیت کشور در شهرها ساکن بوده و ۲۶ درصد روستایی هستند.

روند رو به رشد شهرنشینی مشکلات خاص خود را به همراه دارد که می‌توان با الکترونیکی کردن خدمات و از طرفی رویکرد شهر هوشمند اثرات ناشی از این مشکلات را کاهش داد.

هدف شهر هوشمند، ارتقای کیفیت خدمات بوده و شش معیار اقتصاد، حمل و نقل، شهروند، حکمرانی، زندگی و محیط‌زیست هوشمند را دارد که برای هر معیار شاخص‌هایی تعریف شده و باید در راستای مدل ملی ایرانی و اسلامی اصلاح و به‌کار گرفته شود.

هر هوشمند، در زمینه‌های آلودگی هوا، ترافیک، امنیت دیجیتال، ارتباطات اجتماعی، مدیریت زمان، سهولت زندگی، اشتغال، سلامت شهروندان و مدیریت هزینه‌ها تأثیرگذار است و می‌تواند نقش به سزایی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد.

در برنامه‌ریزی راهبردی در حوزه شهر هوشمند، اداره کل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان با اولویت قرار دادن اهداف کلان برنامه ۱۴۰۵، نگاه خود را در سه بعد اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی متمرکز و اقدامات خود را در این راستا پیگیری کرده است.

مؤلفه اقتصادی با رویکرد اقتصاد دیجیتالی و تحولی و بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از جمله رفع مانع زدایی‌ها جهت ایجاد بسترهای درآمدزایی نوین، فناوارنه و هوشمند برای شهرداری و شهروندان، مؤلفه اجتماعی مطابق با رویکردهای سند ایرانی و اسلامی در جهت تحقق و رسیدن به مفهوم شهروند هوشمند در محیط هوشمند اسلامی و مؤلفه زیست محیطی مطابق با رویکردها و سیاست‌های کلان در این حوزه جهت دستیابی به محیط زیستی تاب‌آور در برابر تغییرات اقلیمی و آلایندگی‌های شهر اصفهان در دستور کار اداره کل نوسازی و تحول اداری قرار دارد.

میز هوشمندسازی برای رسیدن به شهر هوشمند چه کاربردی دارد؟

با توجه به اهمیت موضوع و به دستور شهردار اصفهان، میز هوشمندسازی تعریف شده و به صورت هفتگی جلساتی در دفتر شهردار با حضور معاونان و مدیران مرتبط برگزار می‌شود که نشان از اهمیت و جدیت مدیریت شهری برای پیگیری موضوع هوشمندسازی است.

در این راستا با توجه به شیوع ویروس کرونا، میز خدمت الکترونیک در شهرداری اصفهان فعال شد و در حال حاضر ۱۳۱ خدمت را به صورت غیر حضوری و نیمه حضوری در سامانه «اصفهانِ من» به آدرس (my.isfahan.ir) به شهروندان ارائه می‌دهد؛ همچنین پروژه‌هایی از قبیل سامانه هوشمند ناوگان حمل و نقل عمومی، سامانه پرداخت یکپارچه اصکیف، سامانه‌های یکپارچه مدیریت پساب و انرژی از پروژه‌های انجام شده در حوزه هوشمندسازی است.

در جلسه میز هوشمندسازی شهردار بر افزایش تعداد خدمات میز خدمت و ارائه گزارش استفاده این سامانه از مناطق و معاونت‌ها در جلسه میز هوشمندسازی تاکید کرد و مقرر شد خدمات بیشتری برای استفاده شهروندان در این سامانه قرار داده شود.

هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات، فقط بحث فناورانه و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افرازی و اینترنت اشیا نیست، بلکه بخشی از آن مربوط به مباحث غیر فناورانه است که شامل آموزش، فرهنگ‌سازی، بهبود و چابک‌سازی فرآیندها بوده و هر دو موضوع در برنامه اداره کل نوسازی و تحول اداری قرار دارد و به موازات هم در حال پیگیری است.

تغییرات حوزه‌ها تا چه حد است؟

با توجه به اینکه نمی‌توانیم اساس ساختار را دگرگون کنیم، دخل و تصرف زیادی در ساختار نداریم؛ بدنه اصلی ساختار حوزه‌ها تغییراتی نداشته ولی با توجه به اقداماتی نظیر هوشمندسازی فعالیت‌ها و بهبود فرایندها و یا دستورالعمل‌هایی که اخیراً ابلاغ شده است، ساختار جدید تغییراتی خواهد داشت و باید به سمت چند مهارتی شدن کارکنان شهرداری حرکت کرده و از ظرفیت سرمایه‌های انسانی به نحو بهتری استفاده کنیم.

با توجه به رویکرد شهرداری، کارکنان در هر پستی قرار می‌گیرند باید شرایط احراز موجود در ساختار را داشته باشند، کانون ارزیابی ابتدای سال‌جاری برای نخستین بار از بین شهرداری‌های کشور در شهرداری اصفهان ایجاد شد که وظیفه ارزیابی شرایط احراز و شایستگی‌های کارکنان در هر حوزه را برعهده دارد، اما این موضوع به صورت جامع در شهرداری اتفاق نیفتاد و امیدواریم از سال آینده برای هر جابجایی در شهرداری با در نظر گرفتن دستورالعمل کانون ارزیابی و شایستگی انجام پذیرد.

در کانون ارزیابی مشخص می‌شود که فرد مورد نظر صلاحیت تصدی پست بالاتر را دارد یا خیر؛ این کانون به صورت پایلوت در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی برای ۹۳ نفر از کارشناسان و مسئولان و رؤسای حوزه برنامه‌ریزی مناطق و معاونت‌ها در نظر گرفته شده است.

کانون ارزیابی برای ارتقای کارکنان هم کاربردی است؟

نتیجه ارزیابی مشخص می‌کند چه افرادی صلاحیت ارتقای شغلی داشته و چه افرادی نیاز به آموزش و سرمایه گذاری دارند. همچنین موضوع نردبان افقی توسط اداره کل سرمایه انسانی شهرداری در حال پیگیری است تا در هر پست سازمانی، سطوح مختلفی برای حقوق و دستمزد پیش‌بینی شود، البته ممکن است حقوق و دستمزد یک کارشناس که در شهرداری فعالیت می‌کند با توجه به سابقه و مهارت و دانش‌خود از مافوق خود بیشتر باشد.

نردبان افقی چه زمانی بهره‌برداری می‌شود؟

امیدواریم تا سال آینده بتوانیم نردبان افقی را راه‌اندازی کنیم، البته مبانی قانونی آن باید در نظر گرفته شود و با یک برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم جبران خدمات کارکنان شهرداری را به نحو مطلوب داشته باشیم.

در زمینه تعالی سازمانی مدیریت شهری چه اقداماتی انجام شده است؟

استقرار و پیاده‌سازی الگوی تعالی سازمانی یکی از شیوه‌های نوین مدیریت در بهبود فعالیت‌ها و فرآیندهای سازمانی است در همین راستا از سال ۱۳۹۷ شهرداری اصفهان به عنوان اولین شهرداری کلان شهرهای کشور در این فرآیند ارزیابی شرکت نموده است که پس از حضور سه دوره متوالی مفتخر به کسب تقدیرنامه چهار ستاره در بین سازمان‌های بزرگ گردیده است.

ماحصل انجام ارزیابی‌های صورت گرفته، تعریف و اجرای بیش از ۱۰۰ اقدام و پروژه بهبودی بوده است که برخی از مهم‌ترین پروژه‌ها همچون پیاده‌سازی و استقرار مدیریت انرژی، پیاده سازی و استقرار نظام جامع اچ. اس. ای، شناسایی ذی‌نفعان و کسب بازخورد آن‌ها، پیاده سازی و استقرار چرخه مدیریت فرآیندها، کانون ارزیابی و نظام شایسته‌سالاری انجام شده است.

هدف نهایی رویکرد تعالی سازمانی رضایت کلیه ذی‌نفعان و بهبود فرآیندها و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به آنها است.

چه اقداماتی در زمینه آموزش کارکنان شهرداری اصفهان انجام شده است؟

آموزش‌های برگزار شده بر اساس نیازسنجی بوده و فرایند نیازسنجی آن در دی‌ماه و بهمن‌ماه انجام شده و برنامه آموزش سال بعد تدوین می‌گردد؛ در طول سال نیز ممکن است دوره‌های اقتضایی به برنامه آموزش اضافه شود.

برنامه‌ای که برای آموزش وجود دارد، آموزش ضمن خدمت است که سعی داریم علاوه بر آموزش ضمن خدمت، برای آموزش‌های بدو خدمت و پس از خدمت نیز برنامه‌ریزی کنیم.

از آموزش مدیران نیز غافل نیستیم و از ظرفیت مدیران نیز استفاده خواهیم کرد و جلساتی برای بهره‌مندی از تجربیات مدیران سابق شهرداری نیز برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 548368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.