در محیط میان ستاره‌ای چه چیزی وجود دارد؟

یک کارشناس فضایی گفت: اگر بخواهیم به طور دقیق در رابطه با محیط میان ستاره‌ای صحبت کنیم، شاید اولین چیزی که به ذهن مردم عامه می‌رسد این است که فضای میان ستاره‌ای خالی یا در واقع خلأ است، اما باید گفت که این پاسخ اشتباه است و شرایط موجود در این محیط بسیار پیچیده است.

مجتبی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه پیرامون محیط میان ستاره‌ای بحث بسیار است، اظهار کرد: هنگامی که این واژه به گوش می‌رسد ذهن بیشتر افراد به سمت فیلم سینمایی معروف میان ستاره‌ای یا Interstellar محصول سال ۲۰۱۴ خواهد رفت که به زیبایی قوانین فیزیک را به نمایش در می‌آورد.

وی افزود: اگر بخواهیم به طور دقیق در رابطه با محیط میان ستاره‌ای صحبت کنیم، شاید اولین نکته‌ای که به ذهن مردم عامه می‌رسد این است که فضای میان ستاره‌ای خالی یا درواقع خلأ است، اما باید گفت که این پاسخ اشتباه است و شرایط موجود در این محیط بسیار پیچیده است.

این کارشناس فضایی ادامه داد: اگر این فضا را با اتمسفر زمین مقایسه کنیم تقریباً خالی به نظر می‌رسد؛ هنگامی که حدود ۱۱ هزار کیلومتر از سطح زمین فاصله بگیریم تقریباً اتمسفر زمین به پایان می‌رسد، اما این نقطه خلأ نیست بلکه در این فضا گازهای بسیاری از جمله هیدروژن و هلیوم وجود دارد که منشأ آن‌ها انفجار بیگ‌بنگ است.

وی در رابطه با محیط میان ستاره‌ای گفت: فاصله زمین تا خورشید یک واحد نجومی است و فاصله زمین تا آخرین سیاره منظومه شمسی نیز ۳۰ واحد نجومی است؛ اگر بخواهیم پیرامون فضای میان ستاره‌ای صحبت کنیم باید از منظومه شمسی خارج شویم و هرچه از سیاره نپتون فاصله بگیریم به فضای میان ستاره‌ای نزدیک‌تر می‌شویم.

منتظری در همین رابطه ادامه داد: در فضای میان ستاره‌ای، نسبت به یک خلأ مقدار بسیار بیشتری گازهای سنگین وجود دارد و در کنار آن گازهای هیدروژن و هلیوم نیز این فضا را تشکیل داده است؛ البته این میزان در مقایسه با اتمسفر سیارات و اطراف ستارگان بسیار کم است، اما برای بررسی بیشتر فضای میان ستاره‌ای باید به مباحث گسترده‌تر علم وارد شویم.

وی به ماده و انرژی تاریک اشاره کرد و گفت: این مسئله که از فضای میان ستاره‌ای صحبت کنیم اما ماده و انرژی تاریک یا جرم گمشده را در نظر نگیریم، ممکن نیست؛ این مبحث در میان دانشمندان نجوم و ستاره‌شناسان بسیار مطرح شده و محل بحث بسیاری از محافل علمی و فنی است.

این کارشناس فضایی اضافه کرد: هنگامی که در رابطه با موارد موجود در محیط میان ستاره‌ای صحبت می‌کنیم دیگر این فضا با گازهای اندک شناخته نمی‌شود بلکه اولین چیزی که در ذهن دانشمندان نجوم و اختر فیزیک قرار دارد وجود ماده و انرژی تاریک در آن فضا است.

کد خبر 547642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.