تمیز کردن سریع اجاق گاز + ترفندها و نکات صحیح مهم در پاک کردن سطح گاز چدن و استیل

تمیز کردن اجاق گاز یکی از کارهای مهم برای خانم های خانه دار است که تقریبا هر روز و پس از پختن هر غذا باید این کار را انجام دهند. این کار که ممکن است گاهی سخت و طاقت فرسا باشد میتواند با استفاده از ترفند های خاص به کاری سریع و راحت تبدیل شود.

به گزارش ایمنا، برای پاک کردن اجاق گاز از ترفندها و مواد مناسب استفاده کرد و علاوه بر آن باید توجه داشت که کیفیت استیل یا شیشه به کار رفته در اجاق گاز نیز می‌تواند روی تمیز ماندن یا پاک کردن آسان گاز تأثیر زیادی داشته باشد. از آنجا که امروزه مدل‌های مختلف اجاق گاز مبله فردار یا طرح فر یا مدل‌های صفحه‌ای با جنس‌های متفاوت در بازار وجود دارد، در خرید نیز باید دقت کرد.

نکات مهم در پاک کردن اجاق گاز

  • راحت‌ترین راه برای پاک کردن چربی‌های روی گاز این است که بعد از هر بار آشپزی کردن حتماً اجاق گاز خود را تمیز کنید.
  • اگر همان دقایق اول نتوانستید گاز را پاک کنید، چربی‌ها با حرارت می‌سوزد و در اثر مجاورت با هوا اکسید می‌شود و بعد از آن به سختی پاک می‌شوند.
  • جمع شدن زیاد چربی بر روی سطح گاز می‌تواند باعث آسیب زدن به گاز شود.
  • اگر اجاق گاز طرح فر دارید کارتان کمتر است، ولی اگر از اجاق گاز فردار استفاده می‌کنید باید زمانی را هم برای تمیز کردن داخل فر اختصاص دهید.
  • سعی کنید علاوه بر پاک کردن سطح گاز، پنجره روی شعله‌ها، در شیشه‌ای، سرشعله‌ها و شیرهای تنظیم شعله را هم تمیز کنید.
  • قبل از استفاده از مواد مختلف برای تمیز کردن اجاق گاز ابتدا با دستمال یا اسفنج یا جارو برقی آشغال‌ها و تکه‌های غذا را از روی سطح گاز بردارید.
  • برای اینکه کارتان راحت شود اجزای روی گاز را جدا کنید.
  • در ساخت اجاق گاز از شیشه، استیل و استیل لعاب‌دار استفاده می‌شود؛ جنس سطح گاز در تمیزی آسان، مقاومت در برابر ضربه و همچنین طول عمر آن تأثیر مستقیم دارد.

تمیز کردن گاز با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از قوی‌ترین مواد پاک کننده طبیعی است که می‌تواند به راحتی سخت‌ترین کثیفی‌ها و چربی‌ها را پاک کند؛ یک قاشق جوش شیرین را به همراه یک قاشق نمک با هم مخلوط کنید سپس یک قاشق آب هم به آن اضافه کنید تا خمیری قدرتمند برای پاک کردن چربی‌ها آماده شود.

ابتدا روی صفحه گاز را با آب داغ مرطوب کنید، سپس خمیر آماده شده را روی سطح گاز بمالید و بعد از گذشت چند دقیقه با یک دستمال یا اسفنج مرطوب آن را از روی گاز پاک کنید. این خمیر به خوبی چربی‌ها را جذب و تمیز می‌کند.

تمیز کردن سریع اجاق گاز + ترفندها و نکات صحیح مهم در پاک کردن سطح گاز چدن و استیل

تمیز کردن گاز با سرکه

یکی دیگر از پاک کننده‌های قوی خانگی که حتی می‌توانید به عنوان مکمل در شستن ظرف‌ها نیز از آن استفاده کنید، سرکه سفید است. پاک کنندگی سرکه نسبت به جوش شیرین کمتر است و برای تمیز کردن جاهایی که خیلی کثیف نیست، مناسب است.

برای تمیز کردن گاز با سرکه یک نسبت سرکه سفید را با دو نسبت آب در یک بطری مخلوط کنید، سپس محلول را روی جرم‌ها بزنید و بعد از ۱۰ دقیقه سطح گاز را با دستمال پاک کنید. برای پاک کنندگی بیشتر می‌توانید سرکه را با مایع ظرف‌شویی یا با یک قاشق جوش شیرین مخلوط کنید.

پاک کردن اجاق گاز با آب لیمو

آب لیمو نیز همانند سرکه به دلیل داشتن خاصیت اسیدی می‌تواند چربی را در خود حل کند. برای این کار مقداری آب لیمو را روی صفحه گاز بریزید و پس از چند دقیقه آن را با پارچه یا دستمال نم‌دار پاک کنید.

برای کارایی بهتر می‌توانید آب لیمو را با جوش شیرین ترکیب و استفاده کنید.

تمیز کردن سریع اجاق گاز + ترفندها و نکات صحیح مهم در پاک کردن سطح گاز چدن و استیل

استفاده از نوشابه برای تمیز کردن صفحه گاز

گاز موجود در نوشابه می‌تواند روغن را در خود حل کند و در نتیجه برای پاک کردن چربی‌های اجاق گاز مفید است. ابتدا کمی نوشابه گازدار را روی سطح گاز بریزید سپس بعد از گذشت مدتی کوتاه آن را با آب جوش پاک کنید.

تمیز کردن مشعل اجاق گاز با آمونیاک

آمونیاک برای تمیز کردن هر چیزی مناسب نیست اما برای شعله‌های گاز بسیار مناسب است. مشعل‌های قابل برداشت گاز را در کیسه‌ای قرار دهید، روی آنها آمونیاک بریزید و روز بعد آنها را بشویید.

ترکیب مایع ظرف‌شویی و جوش شیرین برای پاک کردن گاز

به نسبت مساوی مایع ظرف‌شویی و جوش شیرین را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید، به آن آب گرم اضافه کنید تا یک بافت کف آلود ایجاد شود. این مخلوط را روی سطح گاز بریزید و بعد از برطرف شدن چربی‌ها آن را با اسفنج پاک کنید.

در این ترکیب می‌توانید به جای مایع ظرف‌شویی از صابون نیز استفاده کنید.

پاک کردن گاز با گاز پاک کن‌های قوی

محصولات متنوع زیادی مخصوص پاک کردن گاز در بازار وجود دارند که می‌توانید برای از بین بردن چربی‌های اجاق گاز از آنها استفاده کنید. ابتدا سطح گاز را با یک پارچه پاک کنید سپس مقداری گاز پاک کن روی گاز اسپری کرده و بعد از چند دقیقه با دستمال یا اسفنج نم‌دار آن را کاملاً تمیز و سپس خشک کنید. تا مطمئن نشده‌اید که مواد شیمیایی کاملاً پاک شدند، از روشن کردن اجاق گاز خودداری کنید.

توجه داشته باشید که گاز پاک‌کن‌های صنعتی به دلیل داشتن ترکیبات و مواد شیمیایی قوی، می‌توانند حساسیت‌زا بوده یا باعث بروز مشکلات تنفسی شوند.

کد خبر 547024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.