هیچ معلمی برای مسائل صنفی در بازداشت به سر نمی‌برد/ استخدام ۵۵ هزار نیروی پیمانی

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: جایگاه معلم سرکلاس درس است و در حال حاضر هیچ معلمی برای مسائل صنفی در بازداشت به سر نمی‌برد، اگر مسائل بالاتر از مسائل صنفی نباشد به طور یقین وزارت آموزش و پرورش پیگیر این مسئله است و معلمان زحمت کش دغدغه این موارد را نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قاسم احمدی لاشکی عصر امروز (سه‌شنبه ۱۴ دی ماه) در خصوص آخرین برنامه‌ها برای تعیین رتبه بندی معلمان و وضعیت اشتغال نیروهای خرید خدماتی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی که از چالش‌های آموزش و پرورش است و برای تأمین نیروی انسانی بخشی از معلمان فعلی با اضافه کار به آموزش و پرورش خدمت می‌کنند، بخشی با جذب اضافه کاری‌های معلمان بازنشسته، بخشی با جذب هشت هزار نیروی سرباز معلمان برای مناطق دور دست و مابقی را هم با جذب معلمان حق التدریس، معاونان مدارس و نیروهای خرید خدمات آموزشی تأمین می‌شود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌های ابلاغی جذب این نیروها صورت می‌گیرد و سال گذشته شیوه نامه‌ای برای پرداخت حقوق ماهیانه و بیمه معلمان خرید خدمت صورت گرفته و به همه استان‌ها در کشور ابلاغ شده است و از ابتدای سال ۹۹ در حوزه حقوقی شیوه‌نامه‌ای تنظیم‌شده تا جایگاهی به این معلمان داده شود و برای این منظور سال گذشته مبنای ۲۴ ساعت کار و بیمه کامل برای آن‌ها منظور شد تا این مشکل تا حدودی رفع شود.

ایراد دیوان محاسبات به قانون کار ۴۴ ساعت معلمان خرید خدمات

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اما امسال دیوان محاسبات ایرادهایی برای این شیوه نامه ار جمله نبود قانون کار ۴۴ ساعت در هفته را داشته است و همان قانون کار ۲۴ ساعت برای آنها مدنظر قرار دارد، این در حالی است که معلمان ساعت‌های طولانی مشغول تدریس و تولید محتوا در فضای مجازی هستند.

احمدی لاشکی تصریح کرد: وزیر آموزش‌وپرورش هم چند روز قبل نامه‌ای به دفتر ریاست جمهوری ارسال کرد مبنی بر اینکه اگر دیوان محاسبات همراهی کند و تأمین منابع هم از سوی سازمان برنامه‌وبودجه انجام شود، بخشنامه تاریخ دوم آذرماه را لغو کنند...

وی ادامه داد: در تبصره هشت و ۹ همان قانون اعلام شده که در آینده جذب نیروی حق التدریس ممنوع است و مطابق ماده ۲۸ تنها با گذراندن دوره آموزشی چهارساله جذب نیروی برای آموزش و پرورش صورت می‌گیرد و در همین ماده تاکید شده که نیروهای خرید خدماتی که با سابقه هستند و ضریب ۱.۱ دهم را دارند برای آنها آزمون گذاشته می‌شود و بعد از کسب ۷۰ درصد نمره کتبی و ۳۰ درصد نمره مصاحبه مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر برای نیروها این امتیازها لحاظ شود نیروهای خدماتی محسوب می‌شوند و میزان سال خدمت این نیروها از سن واقعی آنها کم می‌شود تا در آینده با کاهش مشکلات نیروهای خرید خدماتی مواجه شویم.

کمبود نیروی انسانی چالش اصلی آموزش و پرورش

وی تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی و ساماندهی نیروها از چالش‌های اصلی آموزش و پرورش است و جلسه‌های متفاوتی را برای عملیاتی کردن این برنامه داشتیم و به طور مستمر پیگیر این مسائل برای جذب نیروها هستیم تا در آینده با کمبود نیروی انسانی مواجه نشویم.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: برای رتبه بندی معلمان لایحه یا از سال ۱۳۹۲ به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است و از تیرماه سال ۱۴۰۰ در این مورد مباحث زیادی صورت گرفته و مجلس شورای اسلامی هم پیگیر مسئله بوده و این لایحه با تصویب هفت ماده از ۱۰ ماده قبلی نهایی شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در لایحه قبلی با ۱۰ ماده اشکال‌هایی وجود داشت و نیروهای اداراتی مورد پذیرش نبودند و مجلس شورای اسلامی در این لایحه این مشکل را رفع کرده است، در این لایحه به صورت شفاف اعلام شده که بازنشستگان نباید جذب شوند و میزان سهمیه‌ها در رتبه‌های متفاوت از آموزشیار معلم، استادیار معلم و دانشیار معلم تعیین شدند و نیروها بر مبنای تجربه کاری در این رتبه‌ها و شاخص قرار گرفته اند.

افزایش ۵۲ درصدی حقوق برای استاد معلمان رتبه پنجم

وی تصریح کرد: در لایحه‌های قبلی تعیین شده بود که ۲۵ درصد حقوق معلمان افزایش پیدا می‌کند، اما در لایحه جدید جایگاه معلمان مورد سنجش قرار گرفته است و برای مربی معلم ۱۰ درصد، دانشیار معلم ۴۷ درصد و استاد معلم رتبه پنجم ۵۲ درصد افزایش مد نظر است.

احمدی لاشکی اضافه کرد: بنابراین در لایحه جدید رتبه بندی معلمان تصمیم‌های گرفته شده بسیار به نفع فرهنگیان است و به مراتب از برنامه‌های قبلی بهتر بوده است و در این مورد منتظر تصمیم نهایی شورای نگهبان هستیم و تا پایان سال ۱۴۰۰ باید موضوع رتبه بندی معلمان مشخص شود و در استان‌ها ۷۵۰ رئیس آموزش و پرورش وجود دارد و هیئت ممیزه افراد تعیین می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم با ابلاغ قانون از رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی هر چه سریع‌تر پیگیر حل مشکلات در این بخش باشیم، باید ریل گذرای را برای این برنامه شروع کنیم و در طی زمان این اصلاحات اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: مطابق ماده ۲۸ برای افرادی که مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند آزمون برای جذب نیرو گذاشته می‌شود، وزیر آموزش و پرورش به دنبال افزایش این نیروها برای رشته‌های مورد نیاز در استان‌ها است.

۵۵ هزار نیروی پیمانی مشکلی برای استخدام ندارند

احمدی لاشکی تاکید کرد: بعد از ثبت نام نهایی افراد و گرفتن مصاحبه جذب نیروها صورت می‌گیرد و در حال حاضر ۸۸ هزار نیرو وجود دارد که برای ۵۵ هزار نیرو حکم جذب آمده است و نیروهای پیمانی مشکلی برای استخدام ندارند و برای قریب به ۳۰ نیروی باقی مانده هم در آینده طی برنامه‌ها و هماهنگی‌ها با سازمان امور استخدامی مشکلات حل خواهد شد و این نیروها به مرور زمان استخدام می‌شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس و نماینده وزیر در سفرهای استانی ریاست جمهوری اظهار کرد: در حال حاضر ۷۵ هزار نفر از معلمان به صورت پیمانی فعالیت می‌کنند و به دنبال استخدام رسمی هستند و در روند برنامه‌ها پیگیر این موضوع و نظر سازمان استخدامی و مجلس شورای اسلامی در این بخش هستیم و به طور یقین ایثارگران در این بحث در اولویت جذب نیروها قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای فعالیت صندوق فرهنگیان مجلس دهم شورای اسلامی فعالیت‌های مناسبی انجام داد و قریب به ۵۰ شرکت در این صندوق فعال هستند که از این تعداد ۱۷ شرکت پتروشیمی و انرژی است که تحت عنوان هلدینگ پتروفرهنگ اداره می‌شو و علاوه بر این هلدینگ‌های خدماتی، سرمایه گذاری نیز در صندوق وجود دارد و به دنبال تدبیر و اعمال برنامه در این بخش بوده و با تصویب دولت و ابلاغ مجلس مواردی در صندوق فرهنگیان برای دریافت خدمات بیشتر این قشر دنبال می‌شود و به دنبال ترمیم مشکلات برای فرهنگیان هستیم و در آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه خواهیم بود.

پیگیری وضعیت استخدام معلمان خرید خدمت

اجمدی لاشکی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت استخدام معلمان خرید خدمت و بیمه این نیروها مانند سایر معلمان، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۲ هزار ۸۲۳ نیروی خدمتی در کشور فعالیت می‌کنند، کسانی که حکم رسمی استخدام دولت را دارند و با عنوان معلم خدمت می‌کنند شورای نگهبان ابلاغ کرده که موارد را نهایی کند و در مورد تفاوت‌ها پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم.

وی اظهار کرد: طی پیگیری‌های به عمل آمده قرار بر این است که نامه نگاری به دیوان محاسبات صورت گیرد که برای معلمان خرید خدمات و حق التدریس‌ها قوانین به صورت کامل اعمال شود و منتظر ابلاغ نامه نهایی به دیوان محاسبات هستیم تا قوانین برای این گروه از معلمان صورت گیرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در مورد تجمع صنف معلمان و بازداشت عده‌ای از معلمان در این برنامه‌ها، اظهار کرد: جایگاه معلم سر کلاس درس است و در حال حاضر هیچ معلمی برای مسائل صنفی در بازداشت به سر نمی‌برد، اگر مسائل بالاتر از مسائل صنفی نباشد به طور یقین وزارت آموزش و پرورش پیگیر این مسئله است و معلمان زحمت کش دغدغه این موارد را نداشته باشند.

کد خبر 546606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.