خواص میوه فیسالیس چیست؟ + انواع، کاربرد، نحوه مصرف، فواید و مضرات گیلاس زمینی

فیسالیس یا گیلاس زمینی از دسته میوه جات استوایی دارای رنگ نارنجی است که در کاهش فشار خون، افزایش لاغری، بهبود سلامت چشم و سم زدایی کبد مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی از فواید، خواص، کاربرد، طرز استفاده، عوارض، مضرات و ارزش غذایی فیسالیس مفید است.

به گزارش ایمنا، فیسالیس را می‌توان یکی از محبوب ترین میوه‌های استوایی دانست که در مناطقی از آمریکا و شهرهای ایرانی مانند تنکابن و رامسر رشد می‌کند و خواص بسیاری دارد. این میوه را با نام گیلاس زمینی نیز می‌شناسند. میوه فیسالیس دارای گونه‌های مختلفی است که اشکال آنها موجب شده است تا با نام‌های مختلف گلدن بری، توت طلایی و یا عروسک پشت پرده از آن یاد شود.

ارزش غذایی میوه فیسالیس

فیسالیس یک میوه استوایی و نارنجی رنگ است که ظاهری مانند گیلاس و گوجه فرنگی دارد. این میوه مانند فانوس‌های چینی از ساقه خود آویزان می‌شوند. طعم فیسالیس را می‌توان شبیه به مزه ترکیبی از میوه‌های گیلاس، کیوی، توت فرنگی و آناناس دانست که مزه شیرینی دارد. این میوه مانند یک گیلاس داخل پوسته کاغذی نازک قرار گرفته است به همین دلیل با نام عروسک پشت پرده از آن یاد می‌شود. این میوه در آمریکای جنوبی و شهرهای ایرانی رامسر و تنکابن یافت می‌شوند که ارزش غذایی بسیار زیادی نیز دارد. ویتامین‌های B، ویتامین C، ویتامین A، آنتی‌اکسیدان، پلی فنول ها، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، کلسیم، آهن، کاروتنوئیدها و فسفر از ارزش‌ها و فواید این میوه به شمار می‌رود. فیسالیس دارای کالری، چربی، کربوهیدرات و پروتئین مطلوبی است.

خواص میوه فیسالیس چیست؟ + انواع، کاربرد، نحوه مصرف، فواید و مضرات گیلاس زمینی

انواع گونه‌های میوه فیسالیس

میوه فیسالیس به گونه‌های مختلفی از جمله توت طلایی (گلدن بری)، گوجه فرنگی سبز مکزیکی (تومیتیلو) و میوه فانوس چینی تقسیم می‌شود. گونه توت طلایی این میوه عطر بسیار خوبی دارد و اندازه‌ای مانند گوجه گیلاسی دارد. این گونه در شرایط گرم و مرطوب رشد می‌کند. گونه گوجه فرنگی فیسالیس را گونه نارس آن میوه می‌دانند که رنگی سبز دارد. سومین گونه این میوه را با رنگ قرمز شناسایی کرده اند که ظاهری مانند بالن دارد. میوه فیسالیس خواص بسیاری دارد اما دیگر اجزای آن سمی هستند.

کاربرد میوه فیسالیس

میوه فیسالیس هم مانند دیگر میوه‌ها کاربردهای زیادی دارد. یکی از رایج‌ترین این کاربردها استفاده از آن در تهیه انواع سالادها، دسرها، مرباها، کمپوت‌ها و سس‌ها بوده است. از گونه توت طلایی در تهیه کمپوت، دسر و مربا و از گونه تومیتیلو در تهیه سس سبز مکزیکی دارای طعم شیرین بسیار استفاده می‌شود. تهیه کرم‌های آرایشی یکی دیگر از کاربردهای میوه فیسالیس است.

نحوه مصرف میوه فیسالیس

پوسته کاغذی اطراف میوه فیسالیس یک پوسته سمی و غیرخوراکی محسوب می‌شود بنابراین برای مصرف آن باید پوسته را از اطراف میوه جدا کنید. سپس میوه داخل آن را با آب بشویید و میل کنید.

خواص و فواید میوه فیسالیس

فیسالیس مانند دیگر مواد خوراکی دارای خواص و فواید بسیاری است.

فیسالیس دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی

این میوه از جمله میوه‌های دارای آنتی‌اکسیدان بالاست که می‌تواند با از بین بردن سلول‌های سرطانی و همچنین کاهش التهاب‌ها به ایجاد سلامت در افراد کمک کند. این میوه خطر ابتلاء به بیماری‌هایی چون درد مزمن، آرتروز، نقرس و بواسیر را کاهش می‌دهد.

خواص میوه فیسالیس چیست؟ + انواع، کاربرد، نحوه مصرف، فواید و مضرات گیلاس زمینی

کاهش و کنترل وزن در مصرف کنندگان میوه فیسالیس

میوه فیسالیس دارای کالری کم و مواد غذایی بسیاری است که به افراد در کنترل وزن و لاغری کمک زیادی کند.

میوه فیسالیس، کاهش دهنده فشار خون و دیابت

یکی از مهمترین خواص میوه فیسالیس را می‌توان در کاهش التهاب‌های عروق دانست که می‌تواند فرد را از فشار خون بالا نجات دهد و احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. همچنین به دلیل ترکیبات موجود در این میوه، قندهای ساده تجزیه می‌شوند و نوسانات شدید قند خون را کاهش می‌دهد.

افزایش سلامت قلب، کبد و کلیه با مصرف میوه فیسالیس

اسیدهای چرب موجود در این میوه موجب می‌شوند که کلسترول خون افراد کاهش پیدا کند و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. علاوه بر آن فیسالیس با سم زدایی کبد و کلیه‌ها به سلامت آنها کمک زیادی می‌کند.

میوه فیسالیس، بهبود دهنده سلامت چشم و لطافت پوست

کاروتنوئیدها و ویتامین A موجود در میوه فیسالیس می‌تواند سلامت چشم و بینایی فرد را افزایش دهند بنابراین افراد برای کاهش ابتلاء به آب مروارید می‌تواند به مصرف این میوه روی آورند. همچنین وجود ویتامین‌های B در فیسالیس باعث شادابی پوست انسان می‌شود.

افزایش سیستم ایمنی بدن انسان با مصرف فیسالیس

فیسالیس حاوی انواع آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C بوده است که در افزایش سیستم ایمنی بدن انسان و کاهش بیماری‌های عفونی بسیار مؤثر است.

خواص میوه فیسالیس چیست؟ + انواع، کاربرد، نحوه مصرف، فواید و مضرات گیلاس زمینی

عوارض و مضرات مصرف بیش از اندازه میوه فیسالیس

میوه فیسالیس خواص بسیاری دارد اما مصرف بی رویه آن می‌تواند برای انسان عوارض زیادی را ایجاد کند. مصرف نارس این میوه می‌تواند فرد را دچار مسمومیت کند. علاوه بر آن، مصرف میوه فیسالیس برای افراد مبتلا به آلرژی، نارسایی طحال و زنان باردار توصیه نمی‌شود. این میوه برای برخی از زنان ایجاد ناباروری می‌کند. به صورت کل برای تمامی مصرف کنندگان، مصرف گونه وحشی این میوه توصیه نمی‌شود.

قیمت فیسالیس

قیمت بذر و میوه فیسالیس با توجه به تعداد و وزن آن در شهرهای مختلف متفاوت و بذر آن حدود ده هزار تومان است.

کد خبر 546382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر CH ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    4 1
    سپاسگذارم
  • Jcjvg IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 1
    چگونه میشه ویتامین pرو دید با چه ابزاری ؟؟؟؟
    • بی پول IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      1 0
      با کارت خوان پ یعنی پول
  • زدا IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    25 0
    این میوه عقیم کننده هست
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    20 0
    این میوه عقیم کننده اس
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    2 1
    این میوه عقیم میکنه نخورید نسلتون منقرض میشه
  • محمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    2 1
    میوه فیسالیس کلا در طب به عنوان ضد بارداری هست و کلا زن رو عقیم میکنه
  • محمد IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    1 0
    فیسالیس در قدیم، قابله ها به زنی که می خواست جنین خود را سقط کند، فیسالیس می دادند و زنانی که از آن می خوردند، دیگر بچه دار نمی‌شدند. اکنون از نظر علمی ثابت شده است که میوه این گیاه، خاصیت عقیم کنندگی دارد.
  • باران IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    این میوه عقیم کننده است
  • نازنین IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    1 0
    میوه ای که باعث ناباروری میشه،سقط رو راحت میکنه مراقب باشیم
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    2 0
    عقیم می کنه، شدید.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 0
    این میوه عقیم کننده وبرای کسانی که می‌خواهند سقط جنین کنن استفاده میشه
  • علیرضا IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    2 1
    قدیم در طب سنتی فیسالیس برای سقط جنین و اقیم سازی استفاده میشده. الان چطوری این همه فایده داره؟
  • عنایت اله IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    8 3
    ببینید چقدر شیک دارن این میوه عقیم کننده رو میفروشن نسل کشی در شیعه خیلی شیک و مجلسی 😭😭 عصاره آبی میوه فیسالیس به عنوان یک داروی ضدبارداری سنتی و سقط جنین توسط گیاهشناسان طب قدیم ایرانی شناخته شده است. در قدیم، قابله ها به زنی که می خواست جنین خود را سقط کند، فیسالیس می دادند و زنانی که از آن می خوردند، دیگر بچه دار نمی‌شدند. اکنون از نظر علمی ثابت شده است که میوه این گیاه، خاصیت عقیم کنندگی دارد.
  • سجاداهوازی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 1
    کاش مردم مسلمان به هم چیز شک کنند همین گوگل واقعان علنی درخدمت یهود و نسل کشی هستنداین میوه رابهترین ولی اجدادما برای نابرداری استفاده می‌کنند
  • حامد IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    سلام فیسالیس عقیم کننده هست بخصوص برای زنان میوه خطرناکی هست و اینقدر بیجهت تبلیغش نکنید تشکر