بیوتین چیست؟+ نحوه مصرف، عوارض و تاثیر در افزایش وزن

بیوتین نوعی ویتامین B است که در مواد غذایی یافت می‌شود و به بدن کمک می‌کند چربی‌، کربوهیدرات و پروتئین‌ها را تجزیه کند؛ از این دارو برای داروهای جایگزین به عنوان یک کمک کننده موثر در درمان یا جلوگیری از کمبود همین ویتامین استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیوتین یک ویتامین محلول در آب و از نظر ساختار مولکولی مشابه ویتامین‌های گروه B است؛ بیوتین به نام ویتامین H یا B7 نیز شناخته می‌شود که برای تبدیل مواد غذایی به انرژی ضروری و در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های متابولیک نقش دارد همچنین سلامتی سلول‌های با تکثیر بالا مانند پوست، مو و ناخن به میزان این ویتامین در خون بستگی دارد.

بیوتین چیست؟

بیوتین نوعی ویتامین B است که در مواد غذایی یافت می‌شود و به بدن کمک می‌کند چربی‌، کربوهیدرات و پروتئین‌ها را تجزیه کند؛ از این دارو برای داروهای جایگزین به عنوان یک کمک کننده مؤثر در درمان یا جلوگیری از کمبود همین ویتامین استفاده می‌شود. کمبود بیوتین می‌توان به دلیل سو تغذیه، کاهش سریع وزن، تغذیه غیر مغذی در طولانی مدت و سایر شرایط پزشکی ایجاد شود.

اطلاعات مهم قرص بیوتین

تمامی دستورالعمل‌های موجود در برچسب و بسته‌بندی را دنبال کنید و در رابطه با تمام شرایط پزشکی، آلرژی و تمام داروهای مورد استفاده خود حتماً به پزشک اطلاع‌رسانی کند.

نکاتی در رابطه با نحوه مصرف قرص بیوتین

اگر به بیوتین حساسیت دارد نباید از این محصول استفاده کنید. قبل از استفاده از بیوتین در رابطه با شرایط موجود با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. نیازهای دوز دارو برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.

در صورتی که بیماری کلیوی دارید، جراحی معده داشته‌اید یا سیگار می‌کشید حتماً قبل از مصرف به پزشک خود اطلاع دهید و برای مصرف این دارو در دوران بارداری یا شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. هیچ مکمل گیاهی یا بهداشتی را بدون اجازه پزشک به کودکان ندهید.

اگر می‌خواهید از بیوتین استفاده کنید آن را طبق دستورالعمل پزشک، اطلاعات روی بسته‌بندی، گفته‌های داروساز یا سایر ارائه دهنده خدمات بهداشتی استفاده کنید. بیشتر از مقداری که در برچسب توصیه شده، استفاده نکنید.

برای مصرف داروهای مایع یا شربت بیوتین آن را با دقت اندازه‌گیری کنید و برای مصرف از قاشق‌های مدرج استفاده کنید یا از یک دستگاه اندازه‌گیری دوز دارو استفاده کنید.

مصرف بیوتین بدون آزمایش‌های پزشکی خاص ممکن است نتایج نادرستی ایجاد کند به همین دلیل در رابطه با مصرف این دارو پزشک خود را در جریان بگذارید. میزان توصیه شده رژیم غذایی بیوتین با افزایش سن افزایش می‌یابد.

اگر مصرف بیوتین موجب بهبودی شما نشد و باعث بدتر شدن شرایط شد حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
بعد از متوقف کردن مصرف بیوتین ناخن‌های شما به احتمال بسیاری طی شش تا ۹ ماه به حالت اولیه خود باز می‌شود.

اگر یک وعده از مصرف دارو را فراموش کردید برای جبران آن از بیوتین اضافی استفاده نکنید و در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی نزدیک بود از مصرف دوز قبلی صرف‌نظر کنید. مصرف بیش از حد بیوتین به دلیل اینکه یک ویتامین محلول در آب است، ممنوع است.

عوارض جانبی بیوتین

ناراحتی معده یا اسهال جز عوارض جانبی شایع این دارو است و در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، زبان، گلو یا لب حتماً به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی بیوتین

مصرف برخی داروها می‌تواند موجب کاهش میزان بیوتین خون شود و نیاز به دوز آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر از داروهایی مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنیتوئین و پریمیدون استفاده می‌کند حتماً به پزشک خود اطلاع دهید و قبل از مصرف بیوتین در رابطه با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا قرص بیوتین باعث افزایش چاقی می‌شود؟

احتمال افزایش وزن با مصرف مکمل بیوتین در افراد مختلف متفاوت است و هرگز نمی‌توان گفت که همه افراد با مصرف این قرص دچار چاقی می‌شوند. امکان اینکه بیوتین منجر به افزایش وزن شود تقریباً بعید است زیرا عملکرد اصلی آن در بدن تجزیه چربی است، اما عوامل مختلف دیگری ممکن است ارتباط میان قرص بیوتین و چاقی را افزایش دهند.

تاکنون تحقیقات بسیاری در این رابطه صورت نگرفته است؛ بنابراین شواهد محکمی برای تأیید یا رد این مسئله وجود ندارد.

تأثیر بیوتین در کاهش وزن

به گفته برخی از متخصصان این ویتامین بیشتر از اینکه با چاقی در ارتباط باشد در لاغری و کاهش وزن مؤثر است. بیوتین به تشکیل اسیدهای چرب و گلوکز کمک کرده و در متابولیسم کربوهیدرات‌ها و آمینواسیدها نقش دارد؛ عملکرد این دارو در بدن بخش قابل توجهی از انرژی موردنیاز را تأمین می‌کند که با افزایش سوخت و ساز بدن به واسطه مصرف بیوتین بیشتر از اینکه افزایش وزن ایجاد شود، کاهش وزن انجام می‌شود؛ البته از آنجایی که تحقیقات در این زمینه کامل نیست نمی‌توان به طور دقیق این مسئله را تأیید کرد.‌

کد خبر 542089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.