امضای یک تفاهم‌نامه برای افزایش همکاری‌ها در شورای چهارمحال و بختیاری

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری از امضای تفاهم‌نامه‌ای میان شورای اسلامی این استان و معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان در مدت چهار سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از جمله اهداف مشترک فی‌مابین طرفین تفاهم‌نامه امضا شده، برگزاری دوره‌های آموزشی فصلی ویژه اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و رؤسای شوراهای اسلامی بخش‌ها و شهرستان‌های استان جهت آشنایی با شرح وظایف و اختیارات، کاهش آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی در طی چهار سال عضویت در شوراها، همکاری مشترک در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی در شهرها و روستاهای استان، همکاری جهت تقویت توانمندی شهرداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در حوزه‌های تخصصی و عمومی، دعوت از نمایندگان طرفین تفاهم‌نامه در جلسات تخصصی در زمینه فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و توسعه شهری و روستایی ذی‌ربط است.

بر اساس ماده یک این تفاهم‌نامه، طرفین باید به منظور توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی جهت استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طرفین در راستای ارتقای حقوق شهروندی و افزایش توانمندی اعضای شوراهای اسلامی و مجموعه مدیریت شهری و روستایی استان اقدام کنند.

موضوع این تفاهم‌نامه در راستای همکاری در جهت استفاده مطلوب از ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی-پژوهشی (بنیادی-کاربردی- توسعه‌ای)، فرهنگی و اجتماعی با استفاده از کلیه امکانات، اعم از توانمندی‌های علمی، نیروی انسانی، فنی، اطلاعاتی، تجربی و تخصصی طرفین، همکاری و مشارکت در برگزاری سخنرانی، همایش، سمینار، میزگرد، کارگاه آموزشی، نشست هم‌اندیشی و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت ویژه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، همکاری در زمینه انتشار خبرنامه‌های علمی و تحقیقاتی و همچنین تولیدات محتوایی مشترک، همکاری در زمینه اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، همکاری و تعامل در حسن اجرای قوانین مقررات و همچنین تهیه و ارائه پیشنهادات مشترک برای تدوین و تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی یا اصلاح قوانین و مقررات مرتبط، تهیه و اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک در راستای توانمندی اعضای شوراهای اسلامی و جلوگیری از تخلفات احتمالی، همکاری در زمینه انجام پروژه‌های نظرسنجی با موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی و مسائل مربوطه است.

از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه شامل تعهدات شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان است.

در همین راستا تعهدات شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری شامل همکاری همه جانبه شورای اسلامی استان با قرارگاه فضای مجازی طرفین تفاهم‌نامه و ثبت بانک اطلاعات کلیه اعضا در کانال فضای مجازی این قرارگاه‌ها جهت دریافت پیام‌های آموزشی، بررسی مسائل و چالش‌های ارائه شده توسط طرفین تفاهم نامه در حوزه فرهنگی و اجتماعی و ارائه طرح‌ها و لوایح اصلاح موارد قانونی به شورای عالی استان‌ها جهت پیگیری از طریق دولت و مجلس، هماهنگی لازم با مجموعه شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جهت پرمحتوا کردن اقدامات فرهنگی و اجتماعی شوراها در شهرها و روستاها، ایجاد زمینه جلب مشارکت عمومی و همکاری مردم در جهت اجرا، نظارت بر قوانین و مقررات حقوق شهروندی، برنامه‌ریزی، تعیین نیازسنجی و سرفصل‌های آموزشی اعضای شوراهای اسلامی پایه و فرادست استان در راستای آشنایی با شرح وظایف و کاهش جرایم و اعلام به طرفین تفاهم نامه جهت برگزاری کارگاه‌های مشترک ذی‌ربط است.

حسینعلی رضایی سرپیری، رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در نشست شورای استان پیرامون این تفاهم‌نامه، اظهار کرد: شورای اسلامی استان با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و جبهه فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی استان اقدام به برگزاری دوره آموزشی جهت شوراهای اسلامی شهرهای دوره ششم نمود که امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه و حضور نیروی انتظامی دوره‌های بعدی به بهترین نحو ممکن برنامه‌ریزی و برگزار شود.

وی افزود: در این راستا چنانچه ارگان و یا نهادی قصد برگزاری دوره آموزشی جهت شوراهای اسلامی را داشته با توجه به مفاد تفاهم نامه فوق مراتب از سوی شورای استان استعلام گردد، همچنین لازم به ذکر است سرفصل‌های آموزشی با اولویت‌بندی ویژه شوراهای اسلامی شهرها و روستاها توسط شورای اسلامی استان تهیه و تدوین شده است.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: چنانچه در مفاد تفاهم نامه در طول اجرا پیشنهاداتی واصل شد و یا نیاز به اصلاحیه داشت، به صورت متمم در تفاهم نامه منظور می‌شود، همچنین پیشنهاد می‌شود نیروی انتظامی با توجه به امکاناتی که در دست داشته نسبت به افکارسنجی و آسیب شناسی شوراهای اسلامی و معضلات اقدام کند چرا که اگر این مهم انجام شود مشخص خواهد شد آسیب‌ها در چه سطحی هستند و جهت آموزش از چه موضوعی باید شروع کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از همکاری شورای اسلامی استان با سه قوه طرف تفاهم نامه، گفت: با همکاری طرفین اهدافی که به سود اعضای شوراهای اسلامی است انجام شد و برگزاری جلسه با ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هم در دستور کار این شورا قرار خواهد گرفت.

فرشاد چراغپور، نماینده شهرستان شهرکرد در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه عملکرد دستگاه‌های امنیتی در استان مطلوب است، گفت: امنیت مرهون تلاش دستگاه‌های امنیتی و روحانیون است.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود با توجه به خشکسالی‌های اخیر به درگاه الهی متوسل شده و نماز باران اقامه شود که در این خصوص شورای اسلامی استان آمادگی خود جهت هر گونه همکاری را اعلام می‌نماید.

در ادامه سیاوش سلیمانی، نماینده شهرستان اردل در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، گفت: به موجب این تفاهم نامه شوراهای اسلامی تعامل بیشتری را با قوه قضائیه و فرهنگ سازی دارند، اگر فرهنگ سازی در جامعه انجام شود بسیاری از جرایم کاسته می‌شود که متأسفانه این موضوع مهم در جامعه کمرنگ است.

وی افزود: باید فرهنگ سازی شود که مردم اگر مطالبه داشته و تجمعی می‌کنند آن را به سمت و سوی دیگری نکشانند چرا که ما همه پشتیبان نظام هستیم و دفاع در هر زمینه‌ای باید دفاع منطقی و کارشناسی باشد.

سلیمانی همچنین با اشاره به طرح‌های انتقال آب استان گفت: استان اصفهان همسایه برادر ما است و ما با مردمان آن هیچ گونه مشکلی نداشته اما آگاه باشند اجرای تونل بهشت آباد علاوه بر اینکه برای استان چهارمحال و بختیاری منحوس است برای خود اصفهان هم نیز به جهت تخریب زمین و وجود گسل در زمین خوب نیست و همیشه کار باید کار کارشناسی، علمی و بر اساس عدالت باشد.

«محمود بهارلویی» نماینده شهرستان بن در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری نیز در سخنانی خاطر نشان کرد: تأمین امنیت شهرستان بن به جهت وسعت و کم بودن کادر نیروی انتظامی به سختی مهیا می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ارگان‌های فرهنگی، اجتماعی و کمک رسان در جامعه افزایش یافته است می‌طلبد تفکیک کار میان آنان صورت پذیرد تا موازی کاری اتفاق نیفتد.

«سیدمحمد موسوی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری در این نشست اظهار کرد: به منظور معرفی شوراهای اسلامی برتر و نمونه باید از صدا و سیمای استان خواست هر هفته ۱۰ دقیقه را بمنظور معرفی آنها و همچنین انعکاس مطالبات مردمی از شوراهای اسلامی اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی استان دارای استودیو فیلمبرداری مجزا است، افزود: می‌توان در معرفی شوراهای اسلامی که در انجام کار فرهنگی و امنیتی تلاش می‌کنند از این استودیو استفاده کرد، همچنین برنامه تجلیل از شوراهای نمونه، تهیه مجله الکترونیک نیز در دستور کار شورای اسلامی استان قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: چهار نهادی که امروز نسبت به انعقاد این تفاهم نامه اقدام کردند ارکان اصلی اجرای آن به منظور پیشبرد اهداف نظام و شوراهای اسلامی هستند و در جلسات بعد از سایر ارگان‌های درگیر با مفاد تفاهم نامه از جمله صدا و سیما نیز دعوت به عمل آورده که چه انتظاری از شوراهای اسلامی دارند.

وی تصریح کرد: بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه باید به شوراهای اسلامی و ادارت و نهادها ابلاغ شود؛ همچنین اتاق فکر بمنظور راهبری مسائل اجتماعی و حقوقی شوراهای اسلامی تشکیل شود.

«سرهنگ علی اصغر مهری» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری، گفت: دو نعمت امنیت و سلامتی مجهول هستند و هنگامی قدر این مهم مشخص می‌شود که به گونه‌ای با آنان درگیر شویم، امنیت تصادفی نیست مگر اینکه مشارکت همه افراد جامعه و سازمان‌ها در کنار نیروی انتظامی شکل گیرد.

وی با اشاره به سلسله مراتب نیازهای جامعه انسانی، افزود: بعد از رفع نیازهای اولیه امنیت جز مهم‌ترین نیازها قرار می‌گیرد، امنیت ذهنی و عینی با کمک همه سازمان‌ها و نهادهایی که دستشان در دست هم باشد حاصل می‌شود اگر سازمانی بخواهد جزیره‌ای کار کند به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: نیروی انتظامی در زمینه‌های مختلف از جمله مشاوره، تولیدات رسانه‌ای، افکار سنجی، رصد فضای مجازی، آسیب‌های اجتماعی و … آماده همکاری با ارگان‌های طرف تفاهم‌نامه است چرا که در جلب مشارکت‌های اجتماعی هدف مهم «برقراری امنیت در کشور» را دنبال می‌کنیم.

«حجت الاسلام کریمیان» مسئول قرارگاه تحول اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: انعقاد تفاهم‌نامه چهار جانبه‌ای به این سبک برای نخستین بار در استان چهارمحال و بختیاری شکل گرفته، با توجه به اینکه پیوست اجتماعی به مجموعه وظایف جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزوده شده این جبهه در نظر دارد با استفاده از ظرفیت شوراهای اسلامی در اجرای این مهم گام برداشته شود.

وی اظهار کرد: جبهه فرهنگی اجتماعی استان از سال ۱۳۹۵ کار خود را به صورت رسمی در کشور آغاز و در استان چهارمحال و بختیاری بیش از یک سال است فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون با وجود ۲۸ مجمع تخصصی اقدامات خوبی از قبیل تأمین ۴۰ درصد نوشت افزار کشور، تشکیل فراگیر تبلیغ، جامعه ایمانی، مؤسسه سینمایی اوج، مؤسسه تلویزیونی افق، فضای مجازی سراج را انجام داده است.

کد خبر 541975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.