BEIDOU؛ مکان‌یاب ابرقدرت چین

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: سامانه ناوبری BEIDOU در حال حاضر یکی از قدرتمندترین و دقیق‌ترین سامانه‌ ناوبری جهان محسوب می‌شود.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه کشور چین با توجه به جمعیت، نبوغ و تکنولوژی‌هایی که دارد، پروژه‌های بسیار خوب و سنگینی را در رابطه با مسائل فضایی انجام داده است، اظهار کرد: سامانه ناوبری BEIDOU از جمله مأموریت‌های مهم این کشور است.

وی افزود: این پروژه حدود سال ۲۰۰۰ شروع شده و درواقع یک سامانه ثبت موقعیت مکانی همانند GPS است؛ این سامانه پس از GPS (آمریکا)، Galileo (اروپا) و GLONASS (روسیه) چهارمین نسخه جهان است و تقریباً مشابه سایر سامانه‌های ناوبری با کمی تفاوت عمل می‌کند.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: سامانه BEIDOU در ابتدای کار تنها کشور چین، قاره آسیا و بخشی از اقیانوسیه را پوشش می‌داد، اما در چند سال اخیر کل جهان را پوشش می‌دهد و اگر هنگام خرید تلفن همراه اطلاعات آن را چک کنید در قسمت موقعیت‌یاب این نام را نیز مشاهده می‌کنید.

وی در رابطه با تفاوت‌های این سامانه با دیگر سامانه‌های ناوبری گفت: برخلاف سامانه‌های دیگر که تنها در مدار نئو فعالیت دارد، سامانه ناوبری BEIDOU در مدار ژئو و لئو نیز فعالیت می‌کند. سامانه‌هایی که در مدار نئو فعالیت می‌کند، احتمال خطای بیشتری دارد زیرا مقدار فاصله بسیار است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه ناوبری BEIDOU در حال حاضر یکی از قدرتمندترین و دقیق‌ترین سامانه‌های ناوبری جهان محسوب می‌شود.

کد خبر 540260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.