روز رادیولوژی ۱۴۰۰ + عکس پروفایل، اس ام اس تبریک و تاریخچه روز جهانی پرتو درمانی ۲۰۲۱

روز جهانی رادیولوژی ۱۷ آبان برابر با ۸ نوامبر است که با پیامک، عکس نوشته، اس ام اس، شعر، دلنوشته، مسیج، استوری، پست اینستاگرام و متن می‌توان آن را به افراد رادیولوژیست و متخصص پرتوشناسی تبریک گفت.

به گزارش ایمنا، رادیولوژی یکی از شاخه‌های علم پزشکی است که با استفاده از تصویر برداری به کمک انرژی تابشی مانند اشعه ایکس به تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند. رادیولوژی یا تصویربرداری تشخیصی، به پزشکان کمک می‌کند تا بتوانند از داخل بدن انسان تصویر تهیه کنند. هدف از رادیولوژی تشخیص مشکلات داخلی، درمان بیماری و درد است.

روز رادیولوژی در سال ۱۴۰۰

روز جهانی رادیولوژی یا همان پرتونگاری در تقویم میلادی برابر با هشتم ماه نوامبر هر سال است که این روز در سال ۱۴۰۰ با روز دوشنبه هفدهم ماه آبان مصادف شده است. در تقویم قمری نیز روز دوم ماه ربیع‌الثانی سال ۱۴۴۳ برابر با روز رادیولوژی است.

تاریخچه و علت نامگذاری روز جهانی رادیولوژی

اولین بار در ۸ نوامبر سال ۱۹۸۵ اشعه ایکس توسط دانشمندی به نام ویلهلم رونتگن کشف شد. همچنین او اولین کسی بود که از این اشعه برای تصویر برداری از درون بدن انسان استفاده کرد. ویلهلم رونتگن به خاطر این کشف برنده جایزه نوبل سال ۱۹۰۱ شد. روز جهانی رادیولوژی برای اولین بار در اروپا در تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۱۱ به مناسبت بزرگداشت سالروز مرگ رونتگن، کاشف اشعه ایکس برگزار شد. پس از آن در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱ انجمن رادیولوژی اروپا (ESR) ، انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) و کالج رادیولوژی آمریکا (ACR) با همکاری یکدیگر تصمیم به ایجاد روز جهانی رادیولوژی گرفتند. آنها تاریخ این روز را از سالگرد مرگ رونتگن به روز کشف اشعه ایکس یعنی ۸ نوامبر تغییر دادند. این روز هر ساله با هدف بزرگداشت رونتگن و تاکید بر اهمیت اشعه ایکس و رادیولوژی در علم پزشکی در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

عکس روز رادیولوژی

رادیولوژیست کیست؟

رادیولوژیست کسی است که با انجام تصویربرداری پزشکی، به تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند. رادیولوژیست در واقع به پزشکی گفته می‌شود که پس از پایان دوره پزشکی عمومی، تحصیلات خود را در رشته رادیولوژی ادامه می‌دهد.

اولین دستگاه رادیولوژی در ایران

در سال ۱۳۰۹ پروفسور حسابی برای اولین بار در ایران دستگاه پرتو ایکس را در آزمایشگاه دانش سرای عالی (دارالمعلمین وقت)، با ابعاد بسیار کوچک راه اندازی کرد تا بتواند دانشجویان خود را با دست یافته‌های نوین جهانی آشنا کند.

مزایا و معایب رادیولوژی

پرتوهای اشعه ایکس می‌توانند به DNA سلول‌های بدن انسان آسیب برسانند به همین علت خطر ابتلاء به سرطان در افرادی که مدام در معرض پرتوهای اشعه ایکس هستند، بیشتر است. استفاده از روش‌های مختلف رادیولوژی در سنین کودکی و در زنان باردار باید با ملاحظات خاصی انجام شود. با این حال تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس مزایای زیادی دارد که می‌تواند تا حد زیادی در وقت و زمان صرفه‌جویی کند و به اقدامات درمانی مؤثر منجر شود.

روش‌های تصویربرداری

  • سی تی اسکن (CT-Scan): پرتونگاری مقطعی به کمک کامپیوتر
  • ام آر آی (MRI): تصویربرداری تشدید مغناطیسی
  • تصویربرداری هسته‌ای
  • سونوگرافی
  • اشعه ایکس
  • ماموگرافی

پیام تبریک روز رادیولوژی

هشت نوامبر مصادف با ۱۷ آبان ماه سالروز کشف اشعه ایکس توسط رونتگن دانشمند آلمانی که با عنوان روز رادیولوژی نامگذاری شده است و این روز بهانه‌ای است برای تقدیر و پاسداشت از خدمات بی حد و اندازه پرتونگاران و همکاران رادیولوژیست که برای تشخیص و تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها تلاش می‌کنند.

۸ نوامبر روز جهانی رادیولوژی بر شما همکار محترم مبارک.

تبریک روز رادیولوژی


روزگارت بر مراد

روزهایت شاد شاد

آسمانت بی غبار

سهم چشمانت بهار

قلبت از هر غصه دور

بزم عشقت پر سرور

بخت و تقدیرت قشنگ

عمر شیرینت بلند

سرنوشتت تابناک

جسم و روحت پاک پاک

روز رادیولوژیست مبارک


دوست عزیزم، تو خود را در معرض پرتوهای زیانبار ایکس قرار داده‌ای، تا خطر را از جان همنوعان خود دور کنی و نور امید بر وجودشان بتابانی

روزت مبارک


رادیولوژی نه تنها یک علم پیچیده و سخت است بلکه یک هنر است، هنری برای دیدن، تماشا کردن، برای شنیدن و گوش دادن به درد و رنج مردم.

رادیولوژی دانش هنرمندانه به تصویر کشیدن عجایب و شگفتی‌های تن و جان آدمی ست.

رادیولوژی هنر است، هنری که با گوشت و جان آدمی گره خورده است.

۱۷ آبان روز جهانی رادیولوژی مبارک باد

کیک روز رادیولوژی


جهان یکسره پر است از خدایی که همه نگاهش متوجه توست و چشم‌های پر از مهرش، بود و نبود انسان بودنت را در پرتوی عشق اکسپوز می‌کند و خدا کند که تو حرکتی نکنی که تصویر ابدی تو از خاطره‌ها محو شود.

جهان یکسره پر است از خدایی که عاشق‌ترین تکنولوژیست رادیولوژی است…

همسرم روز جهانی رادیولوژی مبارک

کد خبر 533903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.