عادی‌انگاری و کمین موج ششم کرونا

ویروس کرونا دو سالی است که در کشور جولان می‌دهد و بسیاری از هموطنان، جان خود را از دست داده‌اند، در حال حاضر به‌دلیل عادی انگاری مردم و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و نرسیدن واکسیناسیون به سطح ایمنی، پیک ششم می‌تواند هر لحظه در کشور آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خیزش موج‌های متعدد کرونا در کشور نتیجه عادی‌انگاری این ویروس خطرناک بوده است؛ خطری که با وجود نگرانی‌های نظام سلامت باز هم بعد از یک پیک سنگین کرونا در موج پنجم ایران را تهدید می‌کند. با وجود کاهش تعداد فوتی‌های کرونایی، اما طبق اعلام وزارت بهداشت شاهد افزایش شهرهای قرمز کرونایی هستیم.

به اذعان مقامات بهداشتی، روند عادی‌انگاری‌ها کشور را به سمت موج ششم پیش می‌برد چرا که در برخی استان‌ها از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آمار مبتلایان و بستری شدگان ویروس کرونا افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است. همچنان با وجود افزایش زیرساخت‌های واکسیناسیون گسترده، آمار مبتلایان به این ویروس منحوس بالا و شهرهای قرمز کرونایی در حال افزایش است، بنابراین آحاد جامعه باید به دور از هرگونه عادی انگاری، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را حتی با وجود تزریق واکسن در دستور کار خود قرار دهند.

صحبت در مورد واکسیناسیون تکلیف است

آمار و تحقیقات اول مهرماه امسال حاکی از آن است که هرچند شاهد افزایش روند واکسیناسیون در کشور هستیم اما نباید از این نکته غافل شویم که کشورهایی که پوشش واکسیناسیون بالایی داشتند، ذوق زده شدند و عجله کردند و به سمت استفاده نکردن از ماسک رفتند، دوباره به همان وضعیت قبلی برگشتند.

به گفته وزیر بهداشت آمار واکسن به حدود ۴۵ میلیون دز رسیده، رویه‌ای که به باور عین‌اللهی احتمال رسیدن واکسیناسیون به ۷۰ درصد را تا دو، سه هفته آینده قوت می‌دهد، وزیر بهداشت در این مورد گفته بود دیگر لازم نیست دستورالعمل‌هایی که قبلاً داشتیم، اجرا کنیم. باید آنها را به‌روز کنیم. مثلاً لاک داون هوشمند را ایجاد کنیم و اقدامات لازم را بتوانیم به روز انجام دهیم.

بهرام عین‌اللهی تاکید کرده بود در مورد دستورالعمل‌های درمانی هم به همین شیوه باید عمل شود. به عنوان مثال اگر به این نتیجه رسیدیم که دیگر رمدسیویر لازم نیست، دیگر نباید آن را تجویز کنیم. نباید تعصب داشته باشیم و روی هر چیزی که اجماع می‌شود، بایستیم. باید درمان‌ها را به‌روز کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به هجمه‌هایی که در مورد عدم واکسیناسیون وجود دارد، تاکید کرده بود که یک عده جاهل و عده‌ای هم مغرض هستند که خودشان می‌دانند واکسن خوب است، اما به دلایلی علیه آن صحبت می‌کنند، تکلیف است در رابطه با اهمیت واکسیناسیون و اثرات آن صحبت شود.

عادی‌انگاری و کمین موج ششم کرونا

عادی انگاری هموطنان زمینه‌ساز خیز ششم کرونا

ششم آبان ماه امسال بود که در گزارش‌های منتشر شده اعلام شد عادی انگاری هموطنان زمینه ساز خیز ششم کرونا است و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرده بود که با ساده انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمینه خیز ششم بیماری کرونا در کشور فراهم می‌شود که به شدت باید از این موضوع پرهیز کرد. هرچند روند واکسیناسیون در کشور مناسب است و در چند ماه اخیر چندین میلیون دُز واکسن کرونا تولید یا وارد کشور شده و تعداد زیادی از مردم واکسن زده‌اند، اما تعجیل در عادی انگاری بسیار خطرناک است.

حمید سوری گفته بود مردم و مسئولان نباید فکر کنند که فقط با تزریق دو دُز واکسن کرونا، می‌توان به شرایط عادی زندگی برگشت، در شرایط کنونی علاوه بر تزریق واکسن کرونا باید توصیه‌های بهداشتی را به شدت رعایت کرد تا از بروز خیزهای بعدی کرونا جلوگیری شود و جان انسان‌ها را به خطر نیندازد. مردم همچنان باید مواردی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون را به دقت رعایت کنند.

عده‌ای بی‌خیال از خطر مرگبار کرونا شده‌اند

افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا در چند روز اخیر نشان می‌دهد، عده‌ای بی‌خیال از خطر مرگبار کرونا شده‌اند و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند، عده‌ای هم فکر می‌کنند بعد از واکسیناسیون ایمنی یافته‌اند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را ضروری نمی‌دانند و این در حالی است که تنها راه مهار کامل این ویروس کشنده رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا است.

اما با وجود استقبال زیاد از واکسیناسیون، در این شرایط علاوه بر رعایت هرچه بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی راهی نداریم جز ایجاد محدودیت برای ۲۰ میلیون نفری که قصد زدن واکسن را ندارند چرا که روند ابتلاء به کرونا وارد شیب افزایشی شده و بر اساس تجارب قبلی به دلیل تغییر وضعیت و رنگ‌بندی، شاهد عادی‌انگاری در جامعه هستیم که همین امر افزایش آمارها را به دنبال خواهد داشت.

متولیان سلامت اذعان دارند برخی بازگشایی‌ها بسیار نگران‌کننده و عواقب جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت، چرا که کادر درمان به شدت خسته و فرسوده شده و مطمئناً آغاز پیک دیگر عواقب خوبی را به دنبال نخواهد داشت و نباید برخی تصمیمات منجر به ایجاد پیک‌های دیگر و خستگی مضاعف کادر بهداشت و درمان شود.

مراقب شیر خفته کرونا باشیم

موج پنجم کرونا که از تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شد و در شهریورماه به قله رسید، این روزها نوسان دارد و در برخی روزها شاخه نزولی خود را طی می‌کند، اما در برخی روزها دوباره صعودی می‌شود و این در شرایطی است که نشانه‌های رسیدن موج ششم از دور پیدا است. وقوع خیز ششم کرونا در پاییز با توجه به رفتار غیرقابل پیش‌بینی این ویروس و رعایت نکردن مناسب شیوه‌نامه‌های بهداشتی از طرف جامعه، محتمل است.

این روزها باز هم بیماری کرونا بر کل نقشه کشور سایه انداخته است و شهرها یکی پس از دیگری به رنگ نارنجی و قرمز کرونایی درمی‌آیند، اما با این حال هنوز برخی مرگ را برای همسایه می‌دانند و با عادی‌انگاری جان خود و دیگران را با رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی به خطر می‌اندازند.

اگر چه این روزها کرونا کمی بی‌حال شده و از تب و تاب افتاده است، اما بر اساس تجارب پیک‌های قبلی در کشور، باید مراقب شیر خفته کرونا باشیم و سایه پیک ششم را جدی بگیریم تا در امواج سهمگین آن گرفتار نشویم. تجربه پیک‌های قبلی نشان می‌دهد نباید گول این آرامش را خورد و با عادی‌انگاری به استقبال پیک ششم رفت.

از دیگر سو با وجود اخطارها و هشدارهای جدی متخصصان حوزه بهداشت، برخی از افراد جامعه قانون‌گریزی می‌کنند و پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را نادیده می‌گیرند، این مسئله هم از سوی مردم و هم از طرف مسئولان دائماً مورد انتقاد است و آن‌ها معتقدند که برای عبور از بحران ملی شیوع کرونا نیاز به مشارکت همگانی است اما قدم خاصی در این زمینه برداشته نمی‌شود.

۹ آبان ماه امسال بود که در خبرها اعلام شد مهار موج ششم کرونا با پرهیز از عادی انگاری فراهم می‌شود. تاکنون نزدیک به ۳۲ میلیون تن در کشور دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند. میزان واکسن‌های تزریقی هم به عدد حدوداً ۸۳ میلیون دز رسیده است. واکسیناسیون حدود ۳۷ درصدی (دو دز کامل) از یک طرف فضای عادی‌سازی را ایجاد کرده و از آن طرف همچنان خطر کرونا بیخ گوش شهروندان است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی راه‌های مقابله با موج ششم کرونا پرداخته‌اند.

هرکس باعث شود مردم خسارت ببینند، گناه بزرگی مرتکب شده است

هرچند شاهد افزایش روند واکسیناسیون در کشور هستیم، اما نباید از این نکته غافل شویم که کشورهایی که پوشش واکسیناسیون بالایی داشتند، ذوق زده شدند و عجله کردند و به سمت استفاده نکردن از ماسک رفتند، دوباره به همان وضعیت قبلی برگشتند. تا زمانی که زنجیره انتقال بیماری قطع نشده است ممکن است ویروس‌های جهش یافته از سایر کشورهایی که پوشش واکسن پایینی دارند وارد کشورهای دیگر شود و چون در قبال جهش‌های جدید، واکسیناسیون انجام نشده است، کشورها دوباره با مشکل روبه‌رو می‌شوند. بعد از تزریق واکسن کووید ۱۹، احتمال ابتلاء به این بیماری باز هم وجود دارد اما افراد واکسینه، کمتر بستری می‌شوند و جان خودشان را از دست نمی‌دهند. مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نیز نشان می‌دهد: واکسیناسیون می‌تواند مصونیت قابل ملاحظه‌ای را در برابر ویروس دلتا کرونا نشان دهد.

عادی‌انگاری و کمین موج ششم کرونا

وزیر بهداشت اعلام کرده است: به هیچ‌وجه نظرات دیگر را قبول نمی‌کنیم، مگر اینکه در کمیته علمی باشد. افراد خارج از کمیته هم می‌توانند داخل کمیته مستند صحبت کنند و مطالب‌شان را بگویند. اما اینکه در بیرون و در فضای آشفته مجازی که مردم را به اشتباه می‌اندازد، صحبت کنند، درست نیست. هر کس که باعث شود مردم خسارت ببینند، گناه بزرگی مرتکب شده است. اکنون هر کس در جهت نادرست دیگران را تشویق کند، جنایت می‌کند.

وی تاکید دارد که مقصر فقط وزارت بهداشت نیست، بلکه همه عوامل دخیل اگر مردم را به گمراهی بکشانند، مقصرند. یک صدا باید از کمیته علمی بلند شود و آن صدایی است که اکثریت به آن نتیجه می‌رسند. یکی از برنامه‌هایی که قرار است انجام گیرد رصد به‌روز و به ثانیه مطالب علمی بین‌المللی است. مطالبی که مرتباً باید رصد شوند.

عین‌اللهی اظهار کرده است که اگر مشکلی وجود دارد، ما حاضریم کمک کنیم، دسترسی به مقالات و منابع ایجاد شود و بالا برود تا بتوانند در خانه به سرعت به منابع دسترسی داشته باشند.

کرونا هنوز ناشناخته است

علیجان تبرائی رئیس انجمن ویروس شناسی ایران تاکید دارد که این ویروس هنوز ناشناخته است و داروی خاصی ندارد و قدرت انتشار سویه دلتا ویروس که اکنون درگیر آن هستیم از سویه اولیه آن، ۱۰۰ برابر و قدرت تکثیرشوندگی آن، هزار برابر بیشتر است. همه واکسن‌ها خوب هستند و از مرگ و میر، جلوگیری و شدت بیماری را کم می‌کنند. در این پیک جدید شاهدیم که آنها که واکسینه شدند، مصونیت بیشتری دارند، مردم هر واکسنی که در دسترس بود، حتماً بزنند تا در برابر سویه‌های جدید کرونا از مرگ و میر در مصونیت باشند.

یک اپیدمیولوژیست در این مورد اظهار کرده است: واکسیناسیون در پیشگیری از مرگ و میر و ابتلاء به فرم‌های شدید بیماری که منجر به بستری می‌شود تقریباً تا ۹۹ درصد مؤثر بوده، البته قدرت محافظت واکسن از ابتلاء به بیماری اعم از بیماری کم علامت یا بیماری‌هایی که علامت ندارند چیزی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است.

مسعود یونسیان تاکید دارد: همچنین افرادی که دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند، در صورت ابتلاء، عمدتاً به اشکال خفیف و یا بدون علامت مبتلا می‌شوند و عموماً نیاز به بستری نخواهند داشت. این روزها عادی انگاری را در برخی اماکن عمومی می‌بینیم. نسبت افرادی که از ماسک استفاده می‌کنند کم شده و حضور افراد در اماکن بسته بیشتر شده است و انگار مردم بیماری را فراموش کرده‌اند.

وی اعلام کرده است شیوع بیماری و موج‌های بعدی تا زمانی که درصد زیادی از جمعیت یا با واکسن یا با ابتلاء طی موج‌های مکرر مصون شوند، ادامه دارد، امیدوارم نسبت قابل ملاحظه‌ای را بتوانیم واکسینه کنیم و موج‌های پیش رو خیلی شدید نباشد و در جمعیتی باشد (جمعیت جوان) که مرگ و میر و بستری کمتری اتفاق بیفتد.

به صدا درآمدن زنگ‌های ورود به موج ششم کرونا

به‌گفته کارشناسان بهداشت و درمان نیز در صورتی که روند صعودی نرخ ابتلاء و البته موارد بستری در مراکز درمانی این هفته ادامه‌دار باشد زنجیره بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و البته فوتی‌ها نیز دوباره تشکیل می‌شود و روند افزایشی موارد فوت براثر بیماری کرونا آغاز می‌شود. بر این اساس تحلیل‌های آماری روزهای گذشته نشان می‌دهد عمر کاهش آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا تنها مختص به دو روز ۱۶و ۱۷ مهرماه بود که برای اولین بار پس از نزدیک به سه ماه سخت کرونایی برای ایران میزان جان‌باختگان کرونا به زیر ۲۰۰ نفر پایین آمد و رقم مبتلایان به کووید -۱۹ در کشور نیز به زیر ۱۰ هزار نفر در روز (هفت هزار و ۶۵۴ بیمار) رسید.

اما پس از کاهش دوروزه آمار به یک باره روز ۱۸ مهرماه رقم تلفات و ابتلاء به کرونا مجدد افزایش یافت تا آنجا که روز گذشته بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، ۲۱۳ بیمار کووید -۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و در همین بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید -۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها یک هزار و ۸۶۹ نفر از آنها کارشان به بستری کشید. طی روزهای گذشته نیز رقم مبتلایان به کرونا در افزایشی چشمگیر نسبت به کاهش روزهای پیش از آن، به شناسایی روزانه ۱۳ هزار مبتلای جدید رسیده بود. خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیرماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهرماه از عبور این خیز از کشور خبر داد. در این خیز در ۲۸ مردادماه و هفتم مهرماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید. این رکوردها به تدریج روند کاهشی خود را با سیری آرام از اواسط شهریورماه آغاز کرد به طوری که هفته جاری رنگ قرمز کرونایی کشور به زرد تغییر یافت و به ۷ شهر قرمز در هفته جاری رسید و حتی ۸۵ شهرستان کشورمان در وضعیت آبی قرار گرفتند اما آمار کرونا طی سه روز گذشته مجدداً رشد نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد. این در حالی است که اکثر کشورها با واکسیناسیون گسترده و به موقع جلوی پیک‌های پی‌درپی کرونا را گرفته‌اند اما ایران به دلیل دیرکرد در واکسیناسیون همچنان با پیک‌های مختلف کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

مازندران در آستانه ورود به پیک ششم

آمار منتشر شده نیمه دوم مهرماه امسال حاکی از آن بود که در این میان یکی از استان‌هایی که ظرف روزهای گذشته در صدر افزایش تست‌های مثبت کرونا قرار گرفته استان مازندران است که به تازگی از وضعیت قرمز کرونایی نجات پیدا کرده بود. به گفته مقامات این استان، تست‌های مثبت کرونا در این استان طی روزهای گذشته صعودی شده است. از همین رو دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره موج ششم کرونا هشدار داده است. نمودار آمارهای کرونایی در مازندران پس از حدود دو ماه که در شیب رو به پایین قرار گرفته بود، با متوقف شدن روند کاهشی از روز ۱۷ مهرماه، علائمی از افزایشی شدن و احتمال آغاز موج ششم کرونا را نشان می‌دهد.

پایین آمدن بسیار مشهود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران، ازدیاد حضور مسافران در این استان طی دو ماه اخیر و به‌ویژه در تعطیلات هفته گذشته می‌تواند دلیل اصلی ورود زودهنگام این استان به پیک ششم باشد. نگاهی به مجموع بستری‌شدگان جدید هر شبانه‌روز نیز در دو روز گذشته افزایش تعداد بیماران جدید شناسایی شده را تأیید می‌کند. آمار نشان می‌دهد که تعداد بستری‌ها از ۵۳ نفر در روز ۱۶ مهرماه و ۴۶ نفر در ۱۷ مهرماه، به ۹۶ نفر در ۱۷ مهرماه و ۹۴ نفر در ۱۹ مهرماه افزایش یافته است.

عادی‌انگاری و کمین موج ششم کرونا

هشدار وزیر کشور در مورد پیک ششم

به دنبال افزایش آمار کرونا در کشور احمد وحیدی وزیر کشور از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرد و با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۴۵ درصد رسیده است گفته بود این موضوع نگران‌کننده است و از سوی دیگر نگرانی از بروز پیک ششم وجود دارد، لذا همه مردم باید مراقبت کنند تا وارد پیک ششم نشویم، اگر این مراقبت صورت نگیرد وارد پیک بعدی شده و با معضلات بسیاری مواجه خواهیم شد. مردم هر چه سریع‌تر واکسینه شوند واکسینه شدن به معنای رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها نیست و همه باید پروتکل‌ها را رعایت کنند.

حجم واکسن‌های وارد شده به کشور

آخرین وضعیت واردات واکسن اعلام شده است که نشان می‌دهد از نیمه بهمن سال گذشته تا ۲۰ مهرماه سال جاری ۹۲ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۶۰۶ دز واکسن در ۶۵ مرحله وارد ایران شده است. جریان واردات این واکسن‌ها حاکی از آن است که بیشترین واردات از چین با ۳۹ محموله بوده که ۳۸ محموله آن سینوفارم به تعداد ۸۱ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز است، همچنین یک محموله دیگر از چین با یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دز به واکسن آسترازنکا (کووکس) اختصاص دارد.

از روسیه نیز واکسن‌های وارداتی شامل یک میلیون و ۳۷۰ هزار دز اسپوتنیک و ۹۶۳ هزار دز آسترازنکا است. در سایر محموله‌های وارداتی ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز آسترازنکا از ژاپن، یک میلیون دز آسترازنکا از اتریش و ۱۵۰ هزار دز آسترازنکا از یونان وارد کشور شده است. همچنین ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز از کره جنوبی (کووکس)، یک میلیون و ۴۵۲ هزار دز از ایتالیا (کووکس) و یک میلیون و ۱۲۵ هزار دز بهارات از هند نیز دیگر محموله‌های وارداتی است.

کاهش ۵۰ درصدی مراجعات دوز اول

بیش از یک ماه است که میزان مراجعه برای تزریق دز اول واکسن، کاهش پیدا کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، تا نیمه اول آبان ماه، ۶۴ درصد جمعیت کشور، دز اول و ۴۴ درصد دز دوم را دریافت کرده‌اند. جمعیت هدف واکسن کمتر از ۶۸ میلیون نفرند که گروه سنی ۱۲ سال به بالا را شامل می‌شود. ۸۰ درصد این افراد دوز اول و ۵۵ درصد هم هر دو دز را تزریق کرده‌اند. هرچند که با تزریق یک میلیون و ۶۷۸ هزار و ۶۷ دوز واکسن کرونا در روز پنجشنبه (۱۳ آبان) رکورد واکسیناسیون در کشور شکسته شد که به‌نظر می‌رسد افزایش این آمار به‌دلیل تزریق دز سوم است که از اواخر هفته گذشته برای سالمندان آغاز شد. به استناد آمارهای منتشر شده، ایران از نظر تزریق دزها، رتبه ۱۵ و تعداد افراد واکسینه شده، رتبه ۱۷ را دارد. همچنین از نظر درصد جمعیت واکسینه شده کامل در دنیا، ایران در رتبه ۱۰۶ قرار دارد. بر اساس اعلام روز گذشته وزارت بهداشت، تاکنون، ۹۲ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۷۳۷ دز واکسن تزریق شده که سهم دز اولی‌ها، ۵۴ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۱ نفر و دز دومی‌ها، ۳۷ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر و دز سومی‌ها، ۱۲۹ هزار و ۱۲۴ نفر است.

واکسن نزده‌ها؛ آغاز مدیریت هوشمند کرونا تا اوایل آبان

حمید سوری رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه یکی از راه‌هایی که برای کنترل شرایط در اپیدمی‌ها وجود دارد استفاده از قرنطینه یا مدیریت هوشمند اپیدمی است، گفته بود کارهای مقدماتی طرح قرنطینه هوشمند شروع شده است. در رویکرد قرنطینه هوشمند با استفاده از فناوری‌های نوین و سنجش درست خطر، هدف ما برقراری شرایطی است که ضمن پیش بردن چرخه زندگی عادی، از احتمال خطر و انتشار بیماری و رخداد پیک‌های متعدد جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرده بود که با استفاده از مکانیزم‌هایی چون تلفن همراه و دوربین‌های پیشرفته محدودیت‌هایی را برای واکسن نزده‌ها ایجاد می‌کنیم و به طور مثال با ارائه نکردن خدمات عمومی در مکان‌های مختلف می‌توان افراد را به زدن واکسن و رعایت پروتکل‌ها برای پیشگیری از انتقال بیماری هدایت کرد. کارهای مقدماتی طرح قرنطینه هوشمند شروع شده است و طی هفته‌های پیش‌رو و تقریباً از ابتدای آبان ماه به‌طور جدی در کشور اجرا خواهد شد.

عادی‌انگاری و کمین موج ششم کرونا

جاماندگان واکسیناسیون قربانیان پیک ششم کرونا

بهمن سال گذشته بود که واکسیناسیون علیه کرونا در کشور آغاز شد اما با گذشت ۹ ماه، همچنان ۲۳ درصد جمعیت هدف کشور (۶۸ میلیون نفر) از قافله واکسیناسیون جامانده‌اند و نمی‌گذارند دایره ایمنی کشور کامل شود. گزارش‌های میدانی از مراکز واکسیناسیون هم نشان می‌دهد که میزان تزریق واکسن برای دز اولی‌ها کاهش قابل توجهی داشته است.

بر اساس اعلام مسئولان نظام سلامت، واکسن نزده های گروه باقی‌مانده، قربانیان پیک ششم شیوع کرونا خواهند بود. این همان موضوعی است که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت به آن اشاره کرده و گفته بود که بیش از ۸۵ درصد از بیمارانی که جانشان را از دست می‌دهند، واکسن نگرفته‌اند. حالا به این شرایط، افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی را هم باید اضافه کرد که از روز چهارشنبه گذشته تاکنون چهار منطقه، به رنگ قرمز تبدیل وضعیت دادند؛ روز چهارشنبه ۲۹ منطقه قرمز ثبت شد که روز گذشته به ۳۳ منطقه افزایش پیدا کرد.

با اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت با هدف پوشش حداکثری واکسیناسیون و قطع زنجیره انتقال ویروس، دستورالعمل‌هایی را برای محدود شدن ارائه خدمات اجتماعی برای واکسینه‌نشده‌ها در نظر گرفته‌اند، اما جدیدترین نظرسنجی از واکسیناسیون، از مخالفت ۲۱ درصد ایرانیان با اجباری شدن واکسن کرونا حکایت می‌کند. حالا اعضای کمیته علمی ستاد ملی مدیریت کرونا تأکید می‌کنند که افراد واکسینه نشده، از دلایل تضعیف برنامه‌های ایمنی‌زایی در جامعه و مانعی برای قطع زنجیره انتقال ویروس به شمار می‌روند.

گروهی از مخالفان واکسیناسیون، افرادی‌اند که در ماه‌های گذشته اعتراض‌شان را در قالب تجمع‌ها نشان داده‌اند و با ماهیت تزریق واکسن، مخالف‌اند، اما در این میان، افرادی هم هستند که مخالفتی با تزریق واکسن ندارند و دلایلی ازجمله شایعات پرتکرار فضای مجازی، نگرانی از عوارض نامشخص واکسن‌ها، نبود برخی برندها، انتظار برای مشاهده اثربخشی در دیگر افراد، ترس از تزریق، ابتلای دوباره و مرگ واکسینه‌شده‌ها را به‌عنوان دلایل تأخیرشان در واکسیناسیون اعلام می‌کنند.

سه مثلث اصلی دوری از پیک ششم کرونا

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز در این زمینه گفته بود واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، انجام تست‌های غربالگری و بیماریابی به موقع سه پایه اساسی است که ما را از پیک ششم بیماری کرونا دور نگه می‌دارد، هرچند واکسیناسیون با سرعت زیاد در حال انجام است، اما در کنار آن مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

حمیدرضا جماعتی تاکید کرده بود اصول بهداشتی از سوی اصناف و همچنین در مراکز پر ازدحام و شلوغ از جمله حمل‌ونقل عمومی باید به دقت رعایت شود. اما اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و تست‌های غربالگری از بیماران انجام نشود، لغو دورکاری می‌تواند به ایجاد موج ششم کمک کند.

آنچه مسلم است سهل‌انگاری، عادی‌سازی و نداشتن آگاهی و به‌دنبال آن رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی مانع شکستن زنجیره انتقال بیماری شده و این موضوع بسیار نگران‌کننده است. از سوی دیگر هنوز تعداد افرادی که تمایلی به تزریق واکسن ندارند زیاد است و این افراد در صورت ابتلاء به کرونا در معرض خطرات بسیاری قرار دارند.

کد خبر 533759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.