درمان سرطان با یک انگل کشنده

ابداع یک ماده مصنوعی که محیط اطراف را احساس می‌کند، تحریک لحظه‌ای مغز بوسیله ایمپلنت هوشمند، ابداع ربات عنکبوتی برای کاوش غارهای باستانی، درمان سرطان با یک انگل کشنده، تاثیر آهن‌ربا در درمان افسردگی و فناوری جدید برای تولید صفحه نمایش نشکن را در بسته تکنولوژی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، یک ماده مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند محیط اطراف را احساس کند.

پژوهشگران "دانشگاه میزوری"(University of Missouri) و "دانشگاه شیکاگو"(UChicago)، یک ماده مصنوعی موسوم به "متامتریال"(Metamaterial) ابداع کرده‌اند که می‌تواند نسبت به محیط واکنش نشان دهد و به صورت مستقل از انسان عمل کند. برای نمونه، یک پهپاد در حال ارسال کالا ممکن است محیط خود، جهت باد و سرعت آن را بررسی کند و ارسال را به صورت خودکار و ایمن انجام دهد.

"گولیانگ هوانگ"(Guoliang Huang)، از پژوهشگران این پروژه اظهار کرد: طراحی مکانیکی ماده مصنوعی جدید، سه عملکرد اصلی را شامل می‌شود که مواد موجود در طبیعت از آن‌ها برخوردارند. این سه عملکرد، حس کردن، پردازش اطلاعات و فعال‌سازی یا حرکت خواهد بود.

برخی از نمونه‌های طبیعی این عملکردها عبارتند از واکنش سریع آرواره‌های گیاه گوشت‌خوار موسوم به "ونوس مگس‌خوار"(Venus flytrap) برای گرفتن یک حشره، آفتاب‌پرست‌های که رنگ پوست خود را تغییر می‌دهند تا با محیط اطراف خود ترکیب شوند و مخروط‌های کاج که شکل خود را در واکنش به تغییرات رطوبت هوا تنظیم می‌کنند.

تحریک لحظه‌ای مغز بوسیله ایمپلنت هوشمند

یک مطالعه راهنمای قابل توجه نشان می‌دهد که چگونه یک ایمپلنت می‌تواند به طور خاص بخش‌هایی از مغز را برای بهبود عملکرد شناختی تحریک کند. این ایمپلنت در لحظه نشانه‌های زیستی نقص شناختی را حس می‌کند و در پاسخ به آن‌ها مناطق خاصی از مغز را تحریک می‌کند.

این مطالعه جدید که در مجله "Nature Biomedical Engineering" منتشر شده است نقطه عطف سال‌ها تحقیق بر بخش‌های مسئول عملکرد شناختی در مغز است. نقص کنترل شناختی در برخی از افرادی که از اختلالات روانی مانند افسردگی و وسواس رنج می‌برند، ایجاد می‌شود.

"آلیک ویج"(Alik Widge) از دانشکده پزشکی "مینه‌سوتا" گفت: دشواری در تغییر یک فکر به فکر دیگر، ویژگی اصلی بسیاری از بیماری‌های روانی است.

وی افزود: برای مثال بیماری که از افسردگی رنج می‌برد، نمی‌تواند افکار منفی را رها کند. از آنجا که این موضوع بسیار در بیماری‌های روانی اهمیت دارد، یافتن راهی برای بهبود آن می‌تواند روشی قدرتمند برای درمان این بیماری‌ها باشد.

در مطالعه‌ای که "ویج" و همکارانش در سال ۲۰۱۹ انجام دادند مشخص شد که تحریک کپسول داخلی شکمی، مخاط شکمی(VCVS) که منطقه‌ای در مغز است می‌تواند به بهبود کنترل شناختی مغز کمک کند. این تحقیقات نه تنها تأثیر تحریک این منطقه از مغز بر بهبود کنترل شناختی را نشان داد بلکه در آن نشانگرهای زیستی عصبی خاصی مشاهده شد که به پیشرفت بالینی ارتباط دارند.

با استفاده از آن تحقیقات محققان الگوریتمی ایجاد کردند که می‌تواند در لحظه بروز مشکل کنترل شناختی مغز را تشخیص دهد.

هنگامی این مشکل توسط سیستم تشخیص داده می‌شود، تحریک‌های الکتریکی کوچکی به مناطق تحریک کپسول داخلی شکمی، مخاط شکمی وارد می‌شود و عملکرد کنترل شناختی مغز بهبود می‌یابد.

ابداع ربات عنکبوتی برای کاوش غارهای باستانی

دانشگاه "آدلاید"استرالیا به منظور کاهش تأثیر و آسیب بر مکان‌های ثبت شده به عنوان میراث جهانی، یک ربات عنکبوتی ساخته است تا غارهای استرالیا را کاوش کند.

در جنوب شرقی استرالیای جنوبی غارهایی به نام "ناراکورته"(Naracoorte) وجود دارند که تحت عنوان "پارک ملی غارهای ناراکورته" یک سایت میراث جهانی ثبت شده توسط سازمان جهانی یونسکو است که به استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و فسیل‌های ماقبل تاریخ شناخته شده است.

پارک ملی غارهای ناراکورته در نزدیکی منطقه توریستی "ساحل سنگ آهک" در جنوب شرقی استرالیای جنوبی واقع شده است. این پارک به علت داشتن مناطق فسیلی فراوان رسماً در سال ۱۹۹۴، همراه با "ریورزلی" در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. این پارک دارای شش کیلومتر مربع مساحت و ۲۶ غار است که ۳.۰۵ کیلومتر مربع از آن در فهرست مناطق میراث جهانی قرار دارد.

به تازگی گروهی از دانشجویان دانشگاه "آدلاید" رباتی را برای تکمیل اسکن سه‌بعدی این سایت ساخته‌اند. این گروه قبل از اینکه به طرح نهایی برسند ۱۵ نمونه از رباتی که را در عکس می‌بینیم، تحت عنوان پروژه "کیو ایکس"(CaveX) ساختند.

درمان سرطان با یک انگل کشنده

گروهی از دانشمندان انگلیسی و چینی در پژوهش مشترکی نشان داده‌اند که شاید بتوان از نوعی انگل کشنده برای درمان برخی از انواع سرطان استفاده کرد.

دانشمندان دریافته‌اند یک انگل کشنده که عامل بیماری در زنان باردار و افراد مبتلا به نقص ایمنی شناخته می‌شود، ممکن است بتواند به درمان انواع گوناگون تومور کمک کند.

این پژوهش جدید، طی یک همکاری میان ناتینگهام انگلستان، "دانشگاه نینگبو"(Ningbo University) و "دانشگاه شانشی"(Shanxi Agricultural University) چین انجام شده است.

بهبود اثربخشی درمان‌ها در برابر انواع خاصی از تومورها، یک موضوع حیاتی برای غلبه بر برخی سرطان‌ها، توقف پیشروی تومور و افزایش طول عمر بیماران است. دانشمندان در این پژوهش جدید نشان داده‌اند انگلی که معمولاً در سراسر جهان یافت می‌شود، می‌تواند تومورهای سرد را نسبت به درمان حساس کند. تومورهای سرد، تومورهایی هستند که واکنش ایمنی قوی را در بدن تحریک نمی‌کنند.

دانشمندان باور دارند که یافته‌های این پژوهش می‌تواند پیامدهای درمانی گسترده‌ای برای بسیاری از انواع سرطان داشته باشد.

تأثیر آهن‌ربا در درمان افسردگی

تحقیقات و تجربیات استفاده از آهن‌رباها در درمان افسردگی نشان داده است که تقریباً ۹۰ درصد از بیماران مقاوم به درمان، تسکین را تجربه کرده‌اند.

ماه گذشته شاهد خبری در مورد تحقیقاتی بودیم که حاکی از آن بود که تحریک مغز با آهنرباها می‌تواند به از دست رفتن حافظه کمک کند. اکنون یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله آمریکایی Psychiatry نشان می‌دهد که آهنرباها ممکن است به افسردگی نیز کمک کنند.

این تحقیق بر "تحریک مکرر مغناطیسی مغز از راه جمجمه"(rTMS) متمرکز بود. این روش شامل میدان‌های مغناطیسی است که به طور موقت روی سر اعمال می‌شوند و از سال ۲۰۱۸ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) تأیید شده است. با این حال تاکنون تنها ۱۴ تا ۳۰ درصد از بیمارانی که این درمان را دریافت کرده‌اند، کاهش علائم خود را گزارش کرده‌اند.

"تحریک مغناطیسی مغز" یا به طور دقیق‌تر "تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه" به یک روش تحریک مغناطیسی عصبی گفته می‌شود که بر روی نواحی کوچک و محدودی از مغز اعمال می‌شود. در این روش، یک مولد میدان مغناطیسی یا سیم‌پیچ را در نزدیکی سر بیمار قرار می‌دهند.

این سیم‌پیچ از طریقِ القای الکترومغناطیسی یک جریان الکتریکی خفیف در ناحیه زیرین خود در مغز ایجاد می‌کند. سیم‌پیچ مذکور در عین‌حال به یک دستگاه ضربان‌ساز یا محرک متصل است که جریان برق را به آن هدایت می‌کند.

اکنون محققان دانشگاه "استنفورد" این روش را بهبود بخشیدند تا آن را بسیار کارآمدتر کنند.

فناوری جدیدی برای تولید صفحه نمایش نشکن

گروهی از پژوهشگران استرالیایی، فناوری جدیدی را برای تولید نسل بعدی شیشه‌های مورد استفاده در صفحه نمایش ارائه داده‌اند که استحکام بالایی دارد.

پژوهشگران "دانشگاه کوئینزلند"(University of Queensland) استرالیا به سرپرستی دکتر "جینگوی هو"(Jingwei Hou)، پروفسور لیانژو وانگ" و پروفسور "ویکی چن"، اساتید این دانشگاه، از یک فناوری برای تولید نسل بعدی شیشه مورد استفاده در LED و صفحه نمایش تلفن‌های همراه هوشمند، تلویزیون و رایانه رونمایی کرده‌اند.

یافته‌های این پژوهش، ساخت صفحه‌های نمایش شیشه‌ای را امکان‌پذیر می‌کند که نه تنها نشکن هستند، بلکه کیفیت تصویر شفافی را نیز ارائه می‌دهد.

"هو" گفت: این کشف، یک گام بزرگ برای پیشرفت در فناوری نانوکریستال پروسکایت به شمار می‌رود. پژوهشگران پیش از این، تنها می‌توانستند این فناوری را در فضای خشک یک محیط آزمایشگاهی تولید کنند. این مواد ساطع‌کننده نور، از نانوکریستال‌هایی موسوم به "پروسکایت‌های سرب هالید"(lead-halide perovskites) ساخته شده‌اند.

پروسکایت‌های سرب هالید می‌توانند نور خورشید را برداشت کنند و آن را به صورت برق تجدیدپذیر ارائه دهند که در نسل جدید سلول‌های خورشیدی کم‌هزینه و پربازده و بسیاری از کاربردهای امیدوارکننده آنها مانند روشنایی، نقشی حیاتی دارد.

این نانوکریستال‌ها نسبت به نور، گرما، هوا و آب، بسیار حساس است. حتی بخار آب موجود در هوا، دستگاه‌های کنونی را در عرض چند دقیقه از بین می‌برد.

کد خبر 533291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.