۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
علائم رایج کمبود کلسیم چیست؟

علائم رایج کمبود کلسیم شامل درد عضلانی، خستگی شدید، خشکی پوست، ناخن‌های خشک و شکننده، مشکلات دندانی و اختلالات خلقی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلسیم یک ماده معدنی مهم و مورد نیاز بدن است که علاوه بر اینکه به بهبود سلامت استخوان و دندان‌ها کمک زیادی می‌کند، برای عملکرد صحیح قلب و دیگر ماهیچه‌های بدن نیز مورد نیاز است. کمبود کلسیم خطر پوکی استخوان، استئوپنی و هیپوکلسمی را افزایش می‌دهد. همچنین در صورتی که کودکان کلسیم مورد نیاز بدن را دریافت نکنند قد آن‌ها به اندازه کافی رشد نخواهد کرد. کلسیم مورد نیاز بدن از طریق مصرف مواد غذایی، مکمل‌ها و ویتامین‌ها تأمین می‌شود.

چه عواملی باعث کمبود کلسیم بدن می‌شود؟

احتمال کمبود کلسیم با افزایش سن بیشتر می‌شود. در صورتی که افراد برای یک دوره زمانی طولانی کلسیم مصرف نکنند دچار مشکل می‌شوند. بعضی از داروها نیز میزان جذب کلسیم را کاهش می‌دهد، تغییرات هورمونی در میان زنان و عوامل ژنتیکی خاص خطر کمبود کلسیم را افزایش می‌دهد. زنان باید زودتر از مردان میزان مصرف روزانه کلسیم خود را افزایش دهند، زیرا کاهش هورمون استروژن در دوران یائسگی باعث می‌شود زنان سریع‌تر دچار پوکی استخوان شوند؛ بنابراین لازم است زنان میزان مصرف کلسیم خود را از دوران میانسالی افزایش دهند تا خطر ابتلاء به پوکی استخوان و کمبود کلسیم کاهش پیدا کند.

هیپوپارتیروئیدیسم نیز یک اختلال هورمونی است که باعث کمبود کلسیم می‌شود، بدن افرادی که به این اختلال مبتلا هستند هورمون پاراتیروئید کافی تولید نمی‌کند؛ بنابراین سطح کلسیم در بدن کنترل نمی‌شود. سوءتغذیه و سوء جذب نیز باعث بروز هیپوکلسمی می‌شود، سوءتغذیه زمانی رخ می‌دهد که بدن مواد مغذی کافی را دریافت نمی‌کند در حالی که سوء جذب زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نمی‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی را جذب کند.

آیا درد عضلانی و خستگی شدید جز علائم کمبود کلسیم در نظر گرفته می‌شود؟

افراد مبتلا به کمبود کلسیم ممکن است دچار درد عضلانی، گرفتگی و اسپاسم عضلات شوند؛ آن‌ها معمولاً درد در ناحیه ران پا و بازوها را هنگام راه رفتن و حرکت کردن تجربه می‌کنند. بی حسی و سوزن سوزن شدن دست‌ها، بازوها، پاها و اطراف دهان نیز از جمله علائم کمبود کلسیم در بدن است. علاوه بر این، کمبود کلسیم در بدن می‌تواند به خستگی مفرط و حتی بی خوابی منجر شود. خستگی ناشی از کمبود کلسیم نیز باعث بروز سرگیجه، احساس گیجی، تمرکز نداشتن و مه مغزی می‌شود.

دیگر علائم کمبود کلسیم در بدن چیست؟

کمبود کلسیم در طولانی‌مدت می‌تواند به خشکی پوست، ناخن‌های خشک و شکننده، موی خشک، اگزما، التهاب پوست، خارش پوست و پسوریازیس منجر شود. همچنین، کمبود کلسیم در طول زمان می‌تواند باعث کاهش تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها و در نهایت بروز استئوپنی و پوکی استخوان شود، در این صورت آسیب پذیری و شکنندگی استخوان‌ها افزایش پیدا می‌کند. کمبود کلسیم در بدن خطر بروز مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان، زخم لثه و ضعیف شدن ریشه دندان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که از کمبود کلسیم رنج می‌برند، به اختلالات خلقی مانند افسردگی مبتلا می‌شوند، البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

کد خبر 532395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.