علائم هشداردهنده کمبود ویتامین B12 چیست؟

کمبود ویتامین B12 باعث بروز مشکلاتی مانند اضطراب، کاهش انرژی، تغییر رنگ و شکل زبان، فراموشی، احساس گیجی و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین B12 یکی از مواد مغذی بسیار حیاتی است که عملکرد بدن را تنظیم می‌کند، خون و سلول‌های عصبی را سالم نگه می‌دارد و تولید DNA را نیز آسان‌تر می‌کند. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که افراد زیادی در سراسر دنیا با مشکل کبود این نوع ویتامین رو به رو هستند. بدن انسان به صورت طبیعی ویتامین B12 تولید نمی‌کند؛ بنابراین افراد باید به منظور تأمین نیاز بدن به این ویتامین از مواد غذایی خاص مانند محصولات حیوانی و غذاهای دریایی استفاده کنند.

چه افرادی در معرض خطر کمبود ویتامین B12 قرار دارند؟

غذاهای دریایی، تخم مرغ، مرغ و لبنیات سرشار از ویتامین B12 است در حالی که تنها بعضی از سبزیجات، میوه و حبوبات حاوی این نوع ویتامین هستند؛ بنابراین گیاه‌خواران بیشتر از دیگران در معرض کمبود ویتامین B12 و مشکلات مربوط به آن قرار دارند. التهاب مزمن روده و دیگر مشکلات گوارشی که در میان زنان رایج‌تر است نیز می‌تواند میزان جذب این ماده مغذی را کاهش دهد و باعث بروز مشکلات خاص شود. افراد مسن‌تر، کسانی که به دیابت مبتلا هستند و متفورمین مصرف می‌کنند و افرادی که عمل جراحی خاصی انجام داده‌اند در معرض خطر کمبود ویتامین B12 قرار دارند.

علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

رایج‌ترین علائم کمبود ویتامین B12 شامل اضطراب و کاهش انرژی می‌شود. در صورتی که این مشکل به موقع درمان نشود، علائم مربوط به آن در کمتر از ۶ ماه شدیدتر می‌شود؛ بنابراین لازم است افراد به علائم هشدار دهنده اولیه کمبود ویتامین B12 توجه کنند و از رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین B12 پیروی کنند. تغییر رنگ و شکل زبان، احساس درد در بافت آن، سوزش، خارش و قرمز شدن و تورم زبان یکی از شایع‌ترین مشکلات کمبود ویتامین B12 در نظر گرفته شده است؛ در این صورت ممکن است حس چشایی افراد نیز تغییر کند. عفونت زبان و احساس درد در بافت آن نوع حرف زدن یا غذا خوردن بیمار را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آیا کمبود ویتامین B12 باعث تپش قلب می‌شود؟

زمانی که بدن فرد با کمبود ویتامین B12 رو به رو می‌شود، فشار زیادی به قلب وارد می‌شود و قلب باید برای حفظ سطح RBC (گلبول قرمز خون) سریع‌تر بتپد، در این صورت اکسیژن کافی به همه اندام‌های بدن می‌رسد؛ بنابراین فرد دچار تپش قلب و مشکلات تنفسی می‌شود. در بسیاری از موارد بیمارانی که از کمبود ویتامین B12 رنج می‌برند دچار تغییرات ناگهانی خلق و خو می‌شوند، زیرا کمبود این ماده در بدن منجر به آسیب‌های مغزی، افسردگی و حتی در بعضی موارد زوال عقلی می‌شود. متخصصان معتقدند که ویتامین B12 میزان تولید مواد شیمیایی مهم مانند دوپامین و سروتونین در مغز را تنظیم می‌کنند؛ بنابراین در صورتی که سطح این ماده در بدن کاهش پیدا کند فرد دچار اضطراب و استرس می‌شود.

چرا کمبود ویتامین B12 باعث فراموشی می‌شود؟

از جمله دیگر علائم کمبود ویتامین B12 در بدن می‌توان به فراموشی اشاره کرد زیرا کمبود این ماده مغذی سلامت مغز و عملکرد آن را مختل می‌کند. هر آسیبی که به رگ‌های عصبی موجود در مغز وارد شود، خطر بروز مشکلاتی مانند فراموشی و احساس گیجی را افزایش می‌دهد. در صورتی که افراد با کمبود شدید ویتامین B12 رو به رو شوند، دچار مشکلات جدی‌تر مانند زوال عقلی می‌شوند. یکی از عوارض جانبی کمبود طولانی مدت این ویتامین، آسیب دیدن سلول‌های عصبی است. کمبود ویتامین B12 سیستم عصبی را دچار اختلال می‌کند و باعث می‌شود فرد سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها را تجربه کند.

کد خبر 531316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.